• Anonym (Trådstartaren)

Köpa hus

Hej,

Jag och min sambo funderar på att köpa hus tillsammans, vi bor just nu i hennes hus som börjar bli för litet. 

Hon har två barn sen tidigare och vi har två gemensamma. 

Jag tycker för mig själv att min sambo rent ekonomiskt borde betala mer då vi måste ha fler rum i nya huset pga hennes barn sen innan. Dvs att jag betalar procentuellt för mig och våra gemensamma och hon för sig, sina och våra gemensamma. 

Kasta inte skit på mig för det är inget jag yttrat nåt till min sambo, men vill veta hur ni tänkt? 

• Svar på tråden Köpa hus
  • MsM84

Hur gör ni idag? Både med huset och ekonomin i övrigt?

• Anonym (M)

Hon ska alltså äga en större del av huset? Och du ska betala mindre av allt som har med huset att göra, kanske även mat?

• Anonym (Husfru)

Krångla inte till det.
    Hur ska du göra när hennes äldsta flyttat hemifrån? Ska du inte ha tillgång till hennes bonusrum då, du har ju inte betalat din del.

• Anonym (M)
    Anonym (Husfru) skrev 2024-11-17 13:42:28 följande:

Krångla inte till det.
    Hur ska du göra när hennes äldsta flyttat hemifrån? Ska du inte ha tillgång till hennes bonusrum då, du har ju inte betalat din del.

Han får väl hyra det av sin sambo om tex hans släkt ska sova över där någon gång. 
  • Anonym (Lotta)

Jag känner helt instinktivt att OM man funderar på att flytta till större att man tillsammans ( eller varför inte enskilt,kan vara intressant!) går igenom VARFÖR och vilka FÖR och NACKDELAR det kan föra med sig.

Att flytta ska ju gagna alla involverade lika mycket.
    Jag skulle kontakta en jurist för att få mer kött på benen för hur bra det än ar idag i er relation så kan saker ske i framtiden.

Hur gör ni idag med alla kostnader?
    Delar lika eller procentuellt?

Som någon nämnde, betalar hon mer så har hon en större andel i huset vid en eventuell försäljning.
    Är det något du är ok med?
    Hur tänker ni på övriga kostnader för huset tex renoveringar, betala hälften var eller procentuellt?

Jag kanske är gammaldags men köper man något så stort som ett hus så delar man lika mycket på kostnaderna dvs har en gemensam ekonomi rörande fasta utgifter.

Går ni in med samma kontantinsats? 

• Anonym (hmm)
    Går ni in med samma kontantinsats?

Klart berättigad fråga. Gissningsvis lägger sambon mer i och med husägandet.
    Dela på kostnader och renoveringar 50-50 naturligtvis, det blir ju ett gemensamt boende.
    Avtala inför ev. separation att sambon får procentuellt mer pengar vid en försäljning i förhållande till handpenningen.
    Kan det vara ett alternativ?
  • Anonym (K)

Totalt feltänk att komma med millimeterrättvisa om ni ska vara en familj tillsammans. Betala hälften och var tyst.

• Anonym (J)
    Anonym (K) skrev 2024-11-17 15:37:25 följande:

Totalt feltänk att komma med millimeterrättvisa om ni ska vara en familj tillsammans. Betala hälften och var tyst.

Håller med. Stackars tjej. Hon hade kanske inte ens velat köpa huset med honom om hon hade vetat detta.
  • Anonym (J)

Så, prata med Henne! Säg detta till henne istället för att prata bakom ryggen (ja du är anonym men ändå, det är ju så du känner ocj sånt märks av).

• Anonym (t)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2024-11-17 13:34:39 följande:
    Köpa hus

Hej,

Jag och min sambo funderar på att köpa hus tillsammans, vi bor just nu i hennes hus som börjar bli för litet. 

Hon har två barn sen tidigare och vi har två gemensamma. 

Jag tycker för mig själv att min sambo rent ekonomiskt borde betala mer då vi måste ha fler rum i nya huset pga hennes barn sen innan. Dvs att jag betalar procentuellt för mig och våra gemensamma och hon för sig, sina och våra gemensamma. 

Kasta inte skit på mig för det är inget jag yttrat nåt till min sambo, men vill veta hur ni tänkt? 

Vise henne bara tråden och ta det därifrån. 
Svar på tråden Köpa hus