• Anonym (T)

ADHD-medicin eller antidepp?

Har hela mitt liv dragits med psykisk ohälsa. Jag misstänker att jag har ADD, men det är ju svårt att få tid till utredning. Har gått av och på antidepressiva i många år. Tycker väl att de funkar hyfsat bra. Jag känner mig mer stabil, däremot likgiltig. 

Funderar om jag bara ska nöja mig med det eller ställa mig i kö för utredning för att få ADHD-medicin. Är det stor skillnad mellan antidepp och ADHD-mediciner?

• Svar på tråden ADHD-medicin eller antidepp?
  • Anonym (a)

Det är något helt annat, antidepp funkar inte på mig men Concerta ger mer energi och nog mer produktivitet. Voxra brukar testas innan adhdmeds för just energitillskott för vissa så är det kanske den du går på? För mig är det värt att medicinera vilket det aldrig var med antidepp. Men så hade jag ingen effekt av dom.

• Anonym (a)

Jag skulle ställa mig i kö, klarar du dig i dagsläget så kommer det ta lång tid i kön men det skadar inte. Vill du inte utredas så är det bara att säga nej när det blir din tur.

• Anonym (T)
    Anonym (a) skrev 2024-11-17 15:40:11 följande:

Det är något helt annat, antidepp funkar inte på mig men Concerta ger mer energi och nog mer produktivitet. Voxra brukar testas innan adhdmeds för just energitillskott för vissa så är det kanske den du går på? För mig är det värt att medicinera vilket det aldrig var med antidepp. Men så hade jag ingen effekt av dom.

Har bara fått SSRI utskrivet i alla år. Har läst nu lite om voxra och låter ju som något som är värt att testa, om nu någon är villig att skriva ut det åt mig.
  • Anonym (4)
    Anonym (a) skrev 2024-11-17 15:41:17 följande:

Jag skulle ställa mig i kö, klarar du dig i dagsläget så kommer det ta lång tid i kön men det skadar inte. Vill du inte utredas så är det bara att säga nej när det blir din tur.

Nej, det är inte bara att säga nej.

Man kansli tvingad. Jag blev tvingad. 
  • Anonym (a)
    Anonym (4) skrev 2024-11-17 18:49:57 följande:
    Nej, det är inte bara att säga nej.

Man kansli tvingad. Jag blev tvingad. 
    Ja du var minderårig... Vilket är fel men ingen tvingar en som vuxen. TS verkar vilja bli utredd om möjligheten kommer så irrelevant.
  • Anonym (Inte du som bestämmer)

Det är inte du som bestämmer om du ska ställa dig i kö eller inte. Först måste du kontakta VC så de kan skriva en remiss till psykiatrin. Har du jobb och ordnad tillvaro kommer den att avslås. 

• Inteamanda

Adhd-medicin (concerta i mitt fall) har gett mig livet tillbaka. Jag har mer energi och min psykiska hälsa har inte varit såhär bra på flera år. Hallelujah!

Sen är det individuellt, vad jag föstått. För vissa funkar medicin och för andra inte eller mindre bra.

• Anonym (4)
    Anonym (a) skrev 2024-11-17 19:17:10 följande:
    Ja du var minderårig... Vilket är fel men ingen tvingar en som vuxen. TS verkar vilja bli utredd om möjligheten kommer så irrelevant.
    Nej, jag var myndig(18,5), när jag tvingades.
Svar på tråden ADHD-medicin eller antidepp?