Inlägg från: Anonym (RR) |Visa alla inlägg
  • Anonym (RR)

Sonen på 18 år kommer inte överens med min kille

Det låter som att ditt minsta problem är relationen mellan din son och din kille.

Jag tänker att du dels har faktiska problem som att flera av dina barn har diagnoser och det är tufft att hantera, samt ett problem som kanske är faktiskt eller påhittat av anmälaren, nämligen att dina barn har problem med övervikt och hygien.

Det tredje problemet är att du har blivit anmäld till soc och måste reda ut detta och kanske blir tvungen att ta emot stöd i din föräldraroll.

När det gäller din äldsta son kan du ju lugnt förklara för soc att även han har en diagnos och att det har skurit sig mellan honom och din kille. Detta kanske dock inte är enda anledningen till att han inte trivs hemma? Hur som helst har du endast ansvar för honom till sommaren 2025 som du själv säger. Kan du höra med soc vilka möjligheter det finns för honom att bli mer självständig därefter och kanske ha eget boende och så vidare?

• Anonym (RR)
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-18 13:52:51 följande:
    Att killen tappade humöret en gång gör honom inte till bitch åt ungen för all framtid. Men det är ju precis det som hänt.
    En utskällning kommer ha motsatt effekt. 

Han kommer säga att han inte trivs med ännu mer eftertryck och detaljer. 
  • Anonym (RR)
    Anonym (Gilla läget) skrev 2024-11-18 15:54:58 följande:
    Om sonens ord är allvar så behövs ingen utredning. Sonen har hakat upp sig på EN kommentar i våras som gör att han sedan dess inte gillar killen och därmed tycker att han inte trivs hemma. Detta har INGET att göra med hans syskons ev. situation.

Om sonens ord inte är allvar (vilket jag iaf anser att de inte är på det sättet), så kommer soc fortfarande att gå till botten med precis allting och en utredning är inget man tar med en klackspark. Det är veckor, kanske månader innan allt är klart då ts och hennes familj ska gå omkring och må skit pga det här (ja, inte sonen då tydligen, han verkar ju helt ok med utredningen). Och det är inte alls säkert att sanningen kommer fram, snarare brukar det kunna vara så att soc lägger ner i brist på bevis och det inte alls samma sak. Dessutom kommer familjen finnas i soc register en lång tid framöver så om det inkommer fler anmälningar så ligger de riktigt dåligt till, eftersom soc resonerar ungefär som "ingen rök utan eld" och då blir de ännu mer satta under lupp.

Folk som inte är insatta i soc metoder är nog naivt omedvetna om följderna. Rycker på axlarna och tycker att det är väl ingen större fara om man inte har något att dölja, men så är det inte. Det är en fruktansvärd påfrestning för de drabbade, det finns väl till och med här i tråden exempel på det. Så nej, det ska man verkligen inte förminska.
    Lugn nu. Jag tror att även Soc förstår att en 18-åring kan ha en diagnos och haka upp sig på småsaker. Känner en familj som har fått 3-4 orosanmälningar och ingenting har hänt därför att det inte fanns något att gå på. 

Det behöver inte vara allvarliga följder bara för att man blir orosanmäld. Finns det inget att klaga på så är det utrett sedan. 
Svar på tråden Sonen på 18 år kommer inte överens med min kille