• Anonym (Pappa som inte får vara pappa)

Gemensam vårdnad?

Bel pappa för månader sedan, jag och mamman gick skilda vägar under graviditeten. Vi har tre stycken barn tillsammans, dom två äldre bor varannan vecka hos oss och vi har gemsam vårdnad.

Men minstingen vägrar hon gemensam vårdnad på. Och när jag sa att då får vi ta det i tingsrätten drog hon helt in umgänget för bebisen och mig. 

Enligt min advokat så kommer det garanterat bli gemensam vårdnad på minstingen också. 

Känns så sjukt att inte få träffa sitt barn och behöva gå till rätten för gemensam vårdnad.

Och att hon kan neka barnet umgänge med mig bara för att jag går vidare med det. Någon som varit i liknande situation? 

• Svar på tråden Gemensam vårdnad?
  • Anonym (B)

Det hon sysslar med kallas umgängessabotage. Det lär din advokat ha koll på och ta upp, men gemensam vårdnad vågar jag nästan garantera utan att veta något mer om situationen.

Börja med att kalla henne till samarbetssamtal hos Familjerätten för att diskutera umgänget. Om hon beter sig illa, vägrar komma fram till en lösning, kanske inte ens dyker upp, allt sådant kommer att ligga till din fördel i framtida förhandlingar.

Lycka till!

Blev pappa för tre månader sedan skulle det stå. Var lite snabb i fingrarna.

Min advokat hävdar att det är umgängessabotage, men mamman tycker att det är mer än tillräckligt umgänge hon erbjuder. 

• Anonym (B)
    Anonym (Pappa som inte får vara pappa) skrev 2024-11-18 15:49:19 följande:

Blev pappa för tre månader sedan skulle det stå. Var lite snabb i fingrarna.

Min advokat hävdar att det är umgängessabotage, men mamman tycker att det är mer än tillräckligt umgänge hon erbjuder. 

Din advokat har helt rätt. Du skrev också att hon helt har dragit in umgänget, men nu att hon ändå erbjuder något? Vad är det som erbjuds, något rimligt eller något du inte ens har möjlighet till? Hur ofta, hur länge? Även små barn har rätt att träffa sin pappa regelbundet.
    Anonym (B) skrev 2024-11-18 14:55:16 följande:

Det hon sysslar med kallas umgängessabotage. Det lär din advokat ha koll på och ta upp, men gemensam vårdnad vågar jag nästan garantera utan att veta något mer om situationen.

Börja med att kalla henne till samarbetssamtal hos Familjerätten för att diskutera umgänget. Om hon beter sig illa, vägrar komma fram till en lösning, kanske inte ens dyker upp, allt sådant kommer att ligga till din fördel i framtida förhandlingar.

Lycka till!

Samarbetessamtal har vi haft som inte ledde någon vart.

Så nästa är ju tingsrätten då hon inte går med på gemensam vårdnad och umgänge. 
    Anonym (B) skrev 2024-11-18 16:06:25 följande:
    Din advokat har helt rätt. Du skrev också att hon helt har dragit in umgänget, men nu att hon ändå erbjuder något? Vad är det som erbjuds, något rimligt eller något du inte ens har möjlighet till? Hur ofta, hur länge? Även små barn har rätt att träffa sin pappa regelbundet.
    Hon drog in det helt när jag skulle gå till rätten. Har inte träffat barnet på två veckor nu. 

Hon kom med ett erbjudande idag, att jag skulle få träffa träffa barnet 4 timmar i månaden. Antingen fyra timmar en helg, eller två timmar varannan helg.

Enligt mig är fyra timmar i månaden alldeles för lite. 
  • Anonym (Bebis)
    Anonym (Pappa som inte får vara pappa) skrev 2024-11-18 16:34:29 följande:
    Hon drog in det helt när jag skulle gå till rätten. Har inte träffat barnet på två veckor nu. 

Hon kom med ett erbjudande idag, att jag skulle få träffa träffa barnet 4 timmar i månaden. Antingen fyra timmar en helg, eller två timmar varannan helg.

Med ett så litet pyre är det ju snarare ett par timmar dagligen som krävs för att få till umgänge etc så inte den andre föräldern är en fullständig främling för bebisen.
    Anonym (Bebis) skrev 2024-11-18 16:45:16 följande:
    Med ett så litet pyre är det ju snarare ett par timmar dagligen som krävs för att få till umgänge etc så inte den andre föräldern är en fullständig främling för bebisen.
    Fyra till fem timmar varannan dag hade vi tidigare och det har fungerat jättebra. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Pappa som inte får vara pappa) skrev 2024-11-18 16:10:07 följande:
    Samarbetessamtal har vi haft som inte ledde någon vart.

Så nästa är ju tingsrätten då hon inte går med på gemensam vårdnad och umgänge. 
    Helt riktigt, bara att ta TR direkt nu.
    Anonym (Pappa som inte får vara pappa) skrev 2024-11-18 16:34:29 följande:

Tacka ja till de fyra timmarna så länge men fortsätt rättsprocessen.

Blir ganska konstigt att inte få träffa ett av mina barn mer än 4 timmar i månaden, då jag har haft barnet fyra timmar varannan dag tidigare. Och barnet har även andra syskonen (halvsyskon) här hemma som bara fått chansen att träffa bebis en gång, då mamman anser att barnet inte har något behov att träffa sina halvsyskon.

Men att gå från 4 timmar varannan dag till fyra timmar i månaden bara för att jag vill ta det i tingsrätten bör väl vara umgängessabotage? Då 4 timmar varannan dag har fungerat jättebra. 

Svar på tråden Gemensam vårdnad?