• Anonym (Undrande)

Demensutredning, prover, svarstid osv

Hej!
    Ni som har anhöriga som genomgått demensutredning, hur lång tid har utredningen tagit? Vilka prover har tagits för att kunna konstatera eller utesluta demenssjukdom?

• Svar på tråden Demensutredning, prover, svarstid osv
  • Anonym (Bland annat)

Jag jobbar inte med detta och vet inte om det utesluter något, men vet att Sahlgrenska har ett neurokemi-lab i Mölndal utför en hel del demens-prover i likvor. Markörproteiner. Svarstiderna är nog minst en vecka.

• Anonym (Undrande)

Tack för svar!  

• Anonym (anhörig)

Hej!
    Min mamma har fått diagnosen. Då min mamma hade haft svåra minnesproblem under längre tid så hade jag ett möte med en demenssköterska och fick fylla i ett längre formulär med frågor för att beskriva hennes symtom osv.

Efter några veckor kom de på besök hos min mamma och gjorde ett kognitivt test. Bland annat ett test för att rita upp en klocka med siffror och visare och minnestester. Det klarade hon inte.

Efter ytterligare några veckor fick hon ta diverse prover (bl a järnnivåer och urinprov) för att se om någon annan sjukdom eller näringsbrister orsakade minnesproblem. Det fanns inget som tydde på det. Då fick hon tid en eller två månader senare på demensmottagningen för att göra ett mer genomgående kognitivt test, som inte heller gick bra.

Efter ytterligare någon månad fick hon tid för att göra en röntgen av hjärnan som ett sista steg. Någon månad senare fick vi tid på demensmottagningen igen med resultatet från hjärnröntgen och det slutgiltiga diagnosen. Jag tror hela utredningen tog närmare ett halvår.

• Anonym (Undrande)

Tack för svar! Beklagar :( Hur gammal är din mamma? Fick hon lämna ryggvätskeprov vid något tillfälle?

• Anonym (anhörig)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-11-25 19:35:48 följande:

Tack för svar! Beklagar :( Hur gammal är din mamma? Fick hon lämna ryggvätskeprov vid något tillfälle?

Tack. Det är en svår tid när en anhörig blir dement.Hon är 80 år. Det vet jag inte om hon fick göra ett sådant prov, men jag tror inte det. Hon fick ta en massa prover för att utesluta andra sjukdomar som kan påverka minnet. Kognitiva tester och hjärnröntgen var det som gjordes för att fastställa diagnosen. Har du en anhörig som ska utredas för demens?
  • Anonym (Undrande)

Ja precis. Jag har en nära anhörig som utreds. Började på vc men nu har det gått vidare till sjukhuset. Vi har det i släkten så befarar det värsta trots att minnesproblemen än så länge är ganska små. Men det är småsaker som vi lagt märke till och en viss förändring i personlighet. Nu är det bara att vänta in domen, det har gjorts alla möjliga tester så näst på är en summering av allt och då ev en diagnos.

• Anonym (anhörig)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-11-26 22:29:58 följande:

Ja precis. Jag har en nära anhörig som utreds. Började på vc men nu har det gått vidare till sjukhuset. Vi har det i släkten så befarar det värsta trots att minnesproblemen än så länge är ganska små. Men det är småsaker som vi lagt märke till och en viss förändring i personlighet. Nu är det bara att vänta in domen, det har gjorts alla möjliga tester så näst på är en summering av allt och då ev en diagnos.

Tråkigt att höra. Det är jobbigt att få beskedet, men känns ändå skönt att slippa fundera och att den anhöriga nu kan få bästa möjliga hjälp. Min mamma fick mediciner som gjorde att hon blev bättre under en period. En annan "fördel" är att man har tid på sig att göra saker tillsammans och prata om det man vill prata om för det är ju en långsam utveckling av sjukdomen. Men får hoppas det kanske inte är demens. Det finns ju flera orsaker till minnesproblem.
Svar på tråden Demensutredning, prover, svarstid osv