• Anonym (Att jogga är kul)

Klarar du att springa en mil utan pauser?

svara gärna kön och ålder
    jag springer en mil varje vecka och är 53 år och kvinna

En på mitt jobb sa att det är bara några procent av alla kvinnor över 50 som fixar det regelbundet men det tvivlar jag på

• Svar på tråden Klarar du att springa en mil utan pauser?
  • Mayjel

Springa snabbt vet jag inte men jogga fort en mil jag absolut göra utan pauser. Gör det dock inte längre då jag upplevt negativa följder av för mycket spring.

Det skapar en inre stress som stannar kvar länge och kan göra att man dessutom ser trött och hängig ut i ansiktet så numera väljer jag att svettas måttfullt. Det ger bäst effekt på både hälsa och utseende.

• Anonym (L)

Nej, absolut inte. Eller jo, om jag blev jagad av en björn eller så möjligen. Eller zombies. 

(Kvinna, 40). 

• Anonym (nepp)
    Anonym (L) skrev 2024-11-19 11:43:37 följande:

Nej, absolut inte. Eller jo, om jag blev jagad av en björn eller så möjligen. Eller zombies. 

(Kvinna, 40).

Hehe, skulle inte klara att springa en mil även om jag blev jagad. Skulle snabbt bli middag till björnen eller lemlästad av zombies. 
  • Anonym (Ylmaa)

De är sorgligt att så många inte har mer fokus på sin hälsa. 10 km kan ju vara ett svårt mål men att åtminstone kunna ta sig i kragen och jogga 3-5 km ett par gånger i veckan. Vi är byggda för att springa och hoppa och röra på oss,

Vilka kostnader vi kommer ha i samhället framöver om inte en frisk 40 åring kan jogga ett par km.

Jag har alltid fokuserat på att röra på mig. Påhejad från barnsben. Även mina barn joggar. Inget extremt men det är en del av livet. 

• Anonym (Seg)

Jag lärde mig springa efter barn, för att det var det enda som var effektivt nog på den tid jag hade. Nu vid 50+ så rör jag mig hellre lugnare men längre, vanligen 15-30 km fina helger på våren.

Tyvärr fick jag kronisk foglossning av att få barn så det börjar göra ont från ca 17 km på hårt underlag, men med envishet kan det bli 30 ändå. Straffet får man ta dagarna efter.

• Anonym (Bn)

Att springa är det tråkigaste som finns. Men spring du om du tycker det är kul. Själv gillar jag att ligga i soffan och ta det lugnt. 

• Anonym (Py)

Kvinna 40. Det kan jag absolut. I vanliga fall. Nu har jag pajat en höft, så nu får jag ont efter knappt hälften och kan plåga mig ytterligare lite till. 

En lärdom av det är att inte slarva med styrketräningen när man springer!

• Anonym (Lisa)

Kvinna 40+, otränad så nej 

• Anonym (Tror jag skulle avlida)

Jag vet inte. Jag springer 800 meter på 2 och 27 vilket är en bra tid för en dam på 32 som bara gymmar och inte tränar friidrott. Men en mil då hade jag nog dött.

Längsta jag springer är en slinga på 1800 meter mestadels uppför. Gillar backar och typ 5 omgångar på 100 meter med 5 minuter mellan. (bästa på 100 är 13,5)

Svar på tråden Klarar du att springa en mil utan pauser?