• Anonym (Att jogga är kul)

Klarar du att springa en mil utan pauser?

svara gärna kön och ålder
    jag springer en mil varje vecka och är 53 år och kvinna

En på mitt jobb sa att det är bara några procent av alla kvinnor över 50 som fixar det regelbundet men det tvivlar jag på

• Svar på tråden Klarar du att springa en mil utan pauser?
  • Mayjel
    Anonym (Py) skrev 2024-11-19 22:42:45 följande:

Kvinna 40. Det kan jag absolut. I vanliga fall. Nu har jag pajat en höft, så nu får jag ont efter knappt hälften och kan plåga mig ytterligare lite till. 

En lärdom av det är att inte slarva med styrketräningen när man springer!

Hur blev din höft paj? Inflammerad? Bara av nyfikenhet.
  • Anonym (Mannen)

Jag är 40+ år och kan göra det. Tränar inte löpning nu men tävlade i det när jag var yngre. 

• Anonym (Py)
    Mayjel skrev 2024-11-19 23:00:02 följande:
    Hur blev din höft paj? Inflammerad? Bara av nyfikenhet.
    Nåt sånt. Jag har alltid haft lite trassel med höften, men det har känts så bra de senaste åren att jag slarvade med rehabövningar. Så började det göra lite ont och så började höften ?låsa sig?. Nu gör jag mina styrkeövningar igen och tränar långsamt upp mig till längre sträckor. 
  • Anonym (T)

Jag cyklar till jobbet, springer 5 km en gång i veckan och styrketränar två gånger i veckan. Jag är 55 år gammal men ser ut som 45.

Våra kroppar är verktyg och musklerna i kroppen skriker om att få bli använda. Ignorerar du detta och fastnar i soffan kommer din kropp att hämnas.

• Anonym (Kvinna 56 år)

Nej , jag kan inte det  tyvärr.
    Målet är att springa 5 km. Nu klarar jag inte ens 2,5.
    Jag cyklar , styrketränar, simmar men just löpningen är jättesvår.

Antagligen för att jag har BMI 31?
    Är det någon som springer en mil med BMI 31 eller mer?
  • Anonym (J)

Nej, kanske 3 minuter däremot. 32 år.

• Anonym (J)
    Anonym (Nej) skrev 2024-11-19 10:59:39 följande:

Aldrig. Jag kan nog inte ens springa 100 meter utan att vara slut. Å andra sidan, varför skulle jag behöva.

/Kvinna 40+

Det är jättebra för hälsan. 
  • beli

Nej. Inte ens under mina träningsperioder när jag gått massor på gym och sprungit Midnattsloppet har jag kunnat springa utan pauser.

För det första har jag haft astma sen jag var barn. Jag var extremt omotiverad att springa när jag var barn eftersom jag direkt fick väldig andnöd. (Astman är dock bättre nu.)

För det andra har jag haft stor byst sen jag var barn, vilket också lett till ovilja att springa.

För det tredje fick jag pcos i puberteten och började lätt gå upp i vikt.

Min kropp är frisk, men har ofta känts otymplig. Jag har tagit mig i kragen många gånger och tränat mycket, men det har aldrig känts lätt att springa. En gång hängde en (längre, smalare) vän med mig på ett millopp. Fastän jag hade löptränat och inte hon, märkte jag direkt att det var lättare för henne. Jag fick kämpa och slita som en galning för att hålla jämna steg med henne (och vi tog nån paus också, hon ville inte fortsätta ensam) och vi kom i mål tillsammans, men jag var heeelt färdig medan hon var mer opåverkad. Så det är verkligen extremt olika.

Nu är jag 49 och har inte sprungit på ett år kanske. Jag har tanken att jag ska börja igen, men det brukar ändå bara bli en eller två kilometer, och det känns tungt hela tiden.

• Anonym (hm)

Jag är kvinna, 48. Jag brukar springa 5-7 km per dagen, så skulle säkert klara en mil, även om jag aldrig gör det, eftersom det räcker med det jag redan gör.

• Anonym (hm)
    Anonym (Kvinna 56 år) skrev 2024-11-20 07:09:54 följande:

Nej , jag kan inte det  tyvärr.
    Målet är att springa 5 km. Nu klarar jag inte ens 2,5.
    Jag cyklar , styrketränar, simmar men just löpningen är jättesvår.

Antagligen för att jag har BMI 31?
    Är det någon som springer en mil med BMI 31 eller mer?
    Jag hade också svårt att springa, och trodde aldrig jag skulle vara en person som klarade det, men jag har varit väldigt envis och ändå fortsatt, efter ca ett halvår av ständiga försök så släppte det. Även preworkout har hjälpt. Nu har jag även haft stor motivation då löpning förbättrar mitt psykiska mående mycket också. Så det har väl bidragit.
Svar på tråden Klarar du att springa en mil utan pauser?