Anonym (10 mil i veckan) skrev 2024-11-20 15:18:39 följande:
Ja, det kan jag 43 och man.
Jag springer 8-12 mil i veckan.
Tror inte så många klarar att springa en mil i den åldern, troligen inte så väldigt många mer i yngre ålder heller.
Egentligen galet hur dåligt gemeneman tar han om sin kropp. Visst man kan träna annat, gym, bollsport, pass, cykling, etc.
Jag tänker att mänskligheten hade mått så mycket bättre om alla kunde klara springa en mil. Ganska långt upp i åldrarna, svårt att säga när det exakt tar stopp men 60 är ingen ålder egentligen, 70 kanske de börjar bli svårare, men tränar man regelbundet och sunt hela sitt liv är det nog inget konstigt.
Titta på den här kvinnan, 69 år och sprang marathon på 3,5 timma, nu 10 år senare, närmare 80 år så gör hon det fortfarande, men på 5h. Så händer ka ske mer mellan 70 och 80 än mellan 50 och 70 i kroppen.
www.goteborgfriidrott.se/artiklar/bibbilindveteransmmarathon/
Är hon extrem, tror inte det, unik, ja definitivt, problemet är att så få håller på...
Som sagt, om det alltid känns tungt så orkar man inte upprätthålla motivationen år efter år. Jag har D-kupa och det gör ibland ont att springa, trots bra löp-bh.
Sen är också frågan vad ni tänker på när ni springer mil efter mil. Eller lyssnar ni på nåt? Jag har aldrig hittat hörlurar som faktiskt är bekväma och sitter på plats (och inte kostar skjortan), så jag är hänvisad till tankebruset i mitt eget huvud, och det är inte kul.