• Anonym (Att jogga är kul)

Klarar du att springa en mil utan pauser?

svara gärna kön och ålder
    jag springer en mil varje vecka och är 53 år och kvinna

En på mitt jobb sa att det är bara några procent av alla kvinnor över 50 som fixar det regelbundet men det tvivlar jag på

• Svar på tråden Klarar du att springa en mil utan pauser?
  • Anonym (Andnöd)

Jag är 50 år och har sprungit i hela mitt liv.
    För ett par år sedan blev min redan svårbehandlade astma förvärrad efter en coronainfektion. Efter det kan jag inte springa längre, oavsett hur mycket medicin jag inhalerar. Jag har fått permanenta skador i lungorna och kommer aldrig att kunna motionera som förr tyvärr.
    Håller igång med dagliga promenader och använder gummiband som styrketräning hemma.

• Anonym (TC)

Kvinna, 40 år. Skulle förmodligen ramla död ner. Klarar nätt och jämnt en kilometer, vilket brukar ta ca tio minuter.

• Anonym (10 mil i veckan)
    beli skrev 2024-11-20 15:37:38 följande:
    Som sagt, om det alltid känns tungt så orkar man inte upprätthålla motivationen år efter år. Jag har D-kupa och det gör ibland ont att springa, trots bra löp-bh.

Sen är också frågan vad ni tänker på när ni springer mil efter mil. Eller lyssnar ni på nåt? Jag har aldrig hittat hörlurar som faktiskt är bekväma och sitter på plats (och inte kostar skjortan), så jag är hänvisad till tankebruset i mitt eget huvud, och det är inte kul.
    Jag har tyvärr dålig erfarenhet att själv springa med D-kupa, men kan förstå utmaningen. Fel person att ge råd om det. 😉

Jag lyssnar aldrig på något när jag springer ute, tänker, lyssnar på omgivningen. Springer jag långpass med kompisar så pratar vi. När jag springer löpband så brukar jag se på lätt tittade film/serie eller någon lyssna på någon pod.
  • Anonym (Löparen)

Skulle säga att det handlar om vilja.
    Vill man så kan man!
    Det mesta sitter i huvet och mental inställning. 
    🏃?♀️?➡️😀

• Anonym (E)

Jag hatar att springa men har försökt i omgångar, hade en runda jag brukade promenera som var 5km, den försökte jag ibland springa istället men trodde jag skulle dö efter 1/4, nu har jag inte försökt springa på ett par år men promenerar då och då. 2019 var jag 38 och helt otränad, på något magiskt sätt sprang jag dock midnattsloppet, jag sprang hela vägen så jag tror verkligen att det har med omgivningen att göra, där var det liksom kul med folk som heja på och allt, men nej, rent spontant skulle jag inte klara 1 mil

• Anonym (Tjej)

Tjej, 27 år. Skulle aldrig klara springa en mil utan paus.  Både för min kondition men också för att jag är ojämn i kroppen (längre i ena benet) så skulle få ont i ryggen.

Men är imponerad av personer som kan det!

• Anonym (Frida)

Har aldrig försökt springa en mil, så jag vet inte. Men jogga fem kilometer klarar jag utan att behöva stanna och utan att bli slutkörd, mest lite flåsig. Så det kan jag kanske om jag provar. Det känns inte som ett omöjligt mål i alla fall.

Med det tycker jag att löpning är det tråkigaste som finns och att jag vill motionera på 1000 andra sätt före det.

Är 36 år.

• cosinus
    beli skrev 2024-11-20 15:37:38 följande:
    Som sagt, om det alltid känns tungt så orkar man inte upprätthålla motivationen år efter år. Jag har D-kupa och det gör ibland ont att springa, trots bra löp-bh.

Sen är också frågan vad ni tänker på när ni springer mil efter mil. Eller lyssnar ni på nåt? Jag har aldrig hittat hörlurar som faktiskt är bekväma och sitter på plats (och inte kostar skjortan), så jag är hänvisad till tankebruset i mitt eget huvud, och det är inte kul.
    Ont p g a bröst har jag aldrig. Men ont p g a dålig rygg och avsaknad av menisk i ena knät har jag typ alltid. Men jag har lärt mig att tänka bort det.

jag lyssnar nästan alltid på poddar när jag springer. p3 dokumentär, wwwk, spöktimmen, p3 historia och sånt 
  • mammatill6
    Anonym (Kvinna 56 år) skrev 2024-11-20 07:09:54 följande:

Nej , jag kan inte det  tyvärr.
    Målet är att springa 5 km. Nu klarar jag inte ens 2,5.
    Jag cyklar , styrketränar, simmar men just löpningen är jättesvår.

Antagligen för att jag har BMI 31?
    Är det någon som springer en mil med BMI 31 eller mer?
    Ja, BMI 33. 49 år, springer en mil
  • beli
    mammatill6 skrev 2024-11-22 09:41:32 följande:
    Ja, BMI 33. 49 år, springer en mil
    Hur tungt känns det?
Svar på tråden Klarar du att springa en mil utan pauser?