• Anonym (Att jogga är kul)

Klarar du att springa en mil utan pauser?

svara gärna kön och ålder
    jag springer en mil varje vecka och är 53 år och kvinna

En på mitt jobb sa att det är bara några procent av alla kvinnor över 50 som fixar det regelbundet men det tvivlar jag på

• Svar på tråden Klarar du att springa en mil utan pauser?
  • Anonym (hm)
    beli skrev 2024-11-20 15:37:38 följande:
    Som sagt, om det alltid känns tungt så orkar man inte upprätthålla motivationen år efter år. Jag har D-kupa och det gör ibland ont att springa, trots bra löp-bh.

Sen är också frågan vad ni tänker på när ni springer mil efter mil. Eller lyssnar ni på nåt? Jag har aldrig hittat hörlurar som faktiskt är bekväma och sitter på plats (och inte kostar skjortan), så jag är hänvisad till tankebruset i mitt eget huvud, och det är inte kul.
    Jag lyssnar oftast på musik, och peppande musik. Dvs arg musik, hahaha. Antingen det eller musik man vill dansa till, så kan man tänka på det lite så med.

Hade adrig kunnat springa i tystnad/omgvningsljud, hade blivit uttråkad direkt.
  • Anonym (hm)
    Som sagt, om det alltid känns tungt så orkar man inte upprätthålla motivationen år efter år. Jag har D-kupa och det gör ibland ont att springa, trots bra löp-bh.

Sen är också frågan vad ni tänker på när ni springer mil efter mil. Eller lyssnar ni på nåt? Jag har aldrig hittat hörlurar som faktiskt är bekväma och sitter på plats (och inte kostar skjortan), så jag är hänvisad till tankebruset i mitt eget huvud, och det är inte kul.
    Jag har faktiskt e-kupa, dock ganska litet bröstkorgsomfång, så det säger inte så mycket om storleken kankse, men jag har rätt stora bröst, jag brukar köra dubbla eller tredubbla bh-ar, en vanlig underst och sen en tight sportbh med kupor och ibland om det är ömt pga pms tex så har jag även en tight träningsbh utan bh-form eller kupor, svårt att förklara, men den är mer som ett tight linne upptill.
  • beli
    Anonym (hm) skrev 2024-11-22 09:53:17 följande:
    Jag har faktiskt e-kupa, dock ganska litet bröstkorgsomfång, så det säger inte så mycket om storleken kankse, men jag har rätt stora bröst, jag brukar köra dubbla eller tredubbla bh-ar, en vanlig underst och sen en tight sportbh med kupor och ibland om det är ömt pga pms tex så har jag även en tight träningsbh utan bh-form eller kupor, svårt att förklara, men den är mer som ett tight linne upptill.
    Ja, dubbla kanske kan vara nåt. Jag minns nu att de gånger jag sprungit t.ex. runt sjön och sen badat i sjön efteråt så har jag haft bikini och löp-bh på det, och det har känts lättare. Lite meckigt bara, men funkar ju.

Vad har du för hörlurar? Jag har som sagt aldrig hittat några som verkligen sitter kvar i öronen (och som inte kostar skjortan).
  • Anonym (hm)
    beli skrev 2024-11-22 10:54:20 följande:
    Ja, dubbla kanske kan vara nåt. Jag minns nu att de gånger jag sprungit t.ex. runt sjön och sen badat i sjön efteråt så har jag haft bikini och löp-bh på det, och det har känts lättare. Lite meckigt bara, men funkar ju.

Vad har du för hörlurar? Jag har som sagt aldrig hittat några som verkligen sitter kvar i öronen (och som inte kostar skjortan).
    Har alltid vanliga hörlurar, orkar inte med de man har i öronen, de blir blöta av svett och trillar ut vad jag än gör. Mina löparlurar är rätt billiga som jag köpt nånstans på nätet, minns inte riktigt var och märket går inte att se längre, haha, byter dem med jämna mellanrum, för de blir lite äckliga också över tid, man svettas mycket av löpning.
  • beli
    Anonym (hm) skrev 2024-11-22 11:01:07 följande:
    Har alltid vanliga hörlurar, orkar inte med de man har i öronen, de blir blöta av svett och trillar ut vad jag än gör. Mina löparlurar är rätt billiga som jag köpt nånstans på nätet, minns inte riktigt var och märket går inte att se längre, haha, byter dem med jämna mellanrum, för de blir lite äckliga också över tid, man svettas mycket av löpning.
    Jaha, såna där som täcker öronen? Måste ju bli sjukt svettigt.
  • Winnerwoman82

Är 42 och vet inte. Vill inte belasta hjärtat för mycket eftersom risken för arytmier vid hög ansträngningsgrad ökar med åldern. Håller mig till lagom tempo på crosstrainern. 

• Anonym (hm)
    beli skrev 2024-11-22 11:43:03 följande:
    Jaha, såna där som täcker öronen? Måste ju bli sjukt svettigt.
    Ja, det kan det bli, men lika illa med mina dyra som bara trillar ut med, haha. Jag spritar av de andra efter.
  • Anonym (Seg)

Jag lyssnar på "löplistor" med musik som peppar och tvingar mig att hålla tempo och hålla olika hastigheter, det blir lite som intervall. Att komma igenom musiken utan att tappa steget blir delmål på vägen och man blir stolt när man klarar en snabb låt utan att släppa.

Om jag kör långsamt så poddar, finns massa intressanta.
    Sex, humor eller motiverande samtal med våra duktiga idrottare i Maratonpodden. t.ex. Avsnittet med Evy Palm var härligt att höra.

Eller kan man låta sig jagas av zombies med en app som heter Zombies- run!
    Den är både radioteater, motion och ett spel.

Ett par gånger har jag kört "trashersize" och plockat skräp under en kortare runda.

Det finns ingen ursäkt för att ha tråkigt- hitta det som motiverar dig!
  • Anonym (Fisk)
    Anonym (nepp) skrev 2024-11-19 11:05:51 följande:
    Jag kan absolut inte springa en mil.

Jag är rätt vältränad och stark, tränar en hel del. Men springa går inte så bra pga att jag har astma som inte varit så välbehandlad genom åren.

Jag kan springa, men inte så snabbt och inte så långt. En mil skulle inte fungera, max 5 km. Om vädret är fel så kan jag inte springa alls. Under en period när jag tränade väldigt mycket löpning så lyckades jag springa en mil en gång.

Men sen kommer hösten, nån förkylning, livet, och så är jag tillbaka på sämre lungfunktion igen.
    Skönt att kunna skylla på astman va? 

Behandla den rätt i en vecka så går det. Har själv svår astma som blir sämre när kan inte springer snarare. Ta en dos innan löpning så funkar det fint. 

Själv springer jag mellan 8-12 km 3 gånger i vecka. 

Mvh // astma
  • Anonym (hm)
    Anonym (Fisk) skrev 2024-11-23 09:16:04 följande:

Behandla den rätt i en vecka så går det. Har själv svår astma som blir sämre när kan inte springer snarare. Ta en dos innan löpning så funkar det fint. 

Mvh // astma
    Jag har också astma, och jag gör som du. Men jag fattar att alla inte kan/vill springa ändå.
  • beli
    Anonym (Fisk) skrev 2024-11-23 09:16:04 följande:

Mvh // astma
    Och du får behandla din självgodhet.

Ödmjukhet är mycket finare och bättre än antal sprungna mil.

Alla är olika.
  • Anonym (Att jogga är kul)

Tack för många intressanta inlägg. Det verkar nog som att springa en mil är otänkbart och/eller ointressant för många.

jag springer inte fort men har hittat ett tempo och upplägg så jag undviker skador och jag springer flera gång i veckan.

löpning är för mig oslagbart för att hålla mig frisk och klara ett stressigt jobb

mycket mer effektivt än cykling eller simning som jag också testat

Svar på tråden Klarar du att springa en mil utan pauser?