• Anonym (Lioness)

Munsår på barn

Jag har länge letat efter en tråd för hur man behandlar munsår/herpes på barn. När jag fick min dotter så bad jag alla att inte pussa på mitt barn. Min svärmor som nästan jämt har munsår, respekterade aldrig detta och pussade mitt barn på munnen nör jag inte var där. Barnen har berättat,och jag hatar verkligen henne för detta. Idag är min dotter 8 år och får munsår ibland. Jag har haft mina knep för detta. I början la jag på hudvänlig plåster (Micropore, kirurgtejp  med en avklippt absorberande kompresser)för att det inte skulle sprida sig. Jag  använde även inotyol salva som är uttorkande. Det har hjälpt. Idag använder jag compeed munsårsplåster och det fungerar hur bra som helst. Det är mina tips för det är jobbigt för barn och även som föräldrar.

• Svar på tråden Munsår på barn
  • TvillingmammaVästgöte

Nästan alla svenska är smittade med munsårsvaranten av herpes. 80% i vuxen ålder räknar man med. 
    Jag fick min herpes sent i 35 -årsåldern, det brukar vara bättre att få det som barn för då brukar det bli lindrigare. Man blir också till viss del skyddad mot könsherpes. 

Försök att stärka hennes immunförsvar.

För mig har det hjälp att äta selentabletter. Men selen är väldigt farligt vid överdos så det skulle jag absolut inte ge ett barn. 
    Men brist på selen ger försämrat immunförsvar mot virus. Bästa källan är fisk och skaldjur så jag skulle se till att hon får fisk och skaldjur åtminstone tre gånger i veckan. 
    Zink, vitamin C och vissa av vitamin B är också viktigt, så en väl balanserad kost med fisk, fågel, kött och massor av frukt och grönt är viktigt. Flera frukter om dagen är viktigt för att få tillräckligt vitamin C. Röd paprika är också rikt på vitamin C. 

• Anonym (Lioness)

Jo, jag är medveten om att 80% av befolkningen har detta. Det är för att många inte är medvetna om hur det smittas. För många är utbrotten individuella. En del får mkt och ofta och en del sällan. Därför tycker jag att man ska vara försiktig när man väl har ett utbrott. Jag har själv aldrig fått munsår.

Tack för tipsen. Jag har jobbat mkt med immunförsvaret, gett henne näringsrik mat och vvitaminer.Hon har aldrig varit förtjust i fisk och det är inte lätt att få i det. Men jag håller mig mycket till proteinrik mat. 

Svar på tråden Munsår på barn