• Anonym (Trådstartaren)

Knubbig men äter knappt

Min sambos barn är skit tråkig med maten, förskolan sa samma. Barnet äter knappt nånting på förskolan och likaså hemma, barnet kan sitta med sin lilla portion och tramsa i över en timme. 

Enda ungen äter utan protest är McDonalds, vissa rätter vi äter som tex tacos klarar jag inte ens sitta med när barnet ska äta för den skriker och gråter, vill bara äta brödet och osten, majs nån gång ibland. Ska den äta färsen blir det skrik och gråt. Vi har börjat erbjuda knäckebröd med ost och smör om maten inte passar.

Men ungen är knubbig? Den är inte ett dugg underviktig och får definitivt inte onyttig mat/snacks ofta utan bara på helger. 

• Svar på tråden Knubbig men äter knappt
  • Anonym (Rör)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2024-11-20 06:25:27 följande:
    Knubbig men äter knappt

Min sambos barn är skit tråkig med maten, förskolan sa samma. Barnet äter knappt nånting på förskolan och likaså hemma, barnet kan sitta med sin lilla portion och tramsa i över en timme. 

Enda ungen äter utan protest är McDonalds, vissa rätter vi äter som tex tacos klarar jag inte ens sitta med när barnet ska äta för den skriker och gråter, vill bara äta brödet och osten, majs nån gång ibland. Ska den äta färsen blir det skrik och gråt. Vi har börjat erbjuda knäckebröd med ost och smör om maten inte passar.

Men ungen är knubbig? Den är inte ett dugg underviktig och får definitivt inte onyttig mat/snacks ofta utan bara på helger. 

Låter som ett stillasittande barn som lever onyttigt. 

Ja, då blir de överviktiga.
  • Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (Rör) skrev 2024-11-20 06:34:41 följande:
    Låter som ett stillasittande barn som lever onyttigt. 

Ja, då blir de överviktiga.

Barnet är inte överviktigt men knubbigt, alltså har mer fett på kroppen än vad den borde med tanke på hur lite den äter. Hade jag ätit så lite som barnet gör hade jag varit underviktig. 

Blir konfunderad på hur det går ihop? Barnet rör sig lagomt mycket, leker helst stillasittande lekar men är ute och leker i trädgården med. 

• Anonym (Nia)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2024-11-20 07:48:22 följande:

Barnet är inte överviktigt men knubbigt, alltså har mer fett på kroppen än vad den borde med tanke på hur lite den äter. Hade jag ätit så lite som barnet gör hade jag varit underviktig. 

Blir konfunderad på hur det går ihop? Barnet rör sig lagomt mycket, leker helst stillasittande lekar men är ute och leker i trädgården med. 

Hur gammal är barnet? En 2 åring kan mycket väl se knubbig ut trots liten matlust och matintresse. är det en 5 åring är det oftast en annan sak. 

Du Och ett förskolebarn har knappast samma energibehov och omsättning i kroppen. Självklart hade du varit underviktig om du åt som barnet gör. Det var en lite konstig kommentar 😂

• Anonym (Q)

Är barnet hos er på heltid?

• Anonym (M)

Sluta ge skitmat från donken. Sluta tjafsa med ungen och försöka tvinga i hen färs. Låt hen äta det hen känner för.

Som ni håller på så är ni på väg att skapa en ätstörning.

• Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (Nia) skrev 2024-11-20 07:52:26 följande:

Hur gammal är barnet? En 2 åring kan mycket väl se knubbig ut trots liten matlust och matintresse. är det en 5 åring är det oftast en annan sak. 

Du Och ett förskolebarn har knappast samma energibehov och omsättning i kroppen. Självklart hade du varit underviktig om du åt som barnet gör. Det var en lite konstig kommentar 😂

Barnet ska fylla 5

Nej men syftade på proportionerna på portionen, hade jag ätit motsvarande portion för vuxen hade jag varit underviktig :P
  • Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (Q) skrev 2024-11-20 07:52:47 följande:

Är barnet hos er på heltid?

Nej hos andra föräldern andra veckan, för det serveras varierad kost 
  • Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (M) skrev 2024-11-20 08:15:27 följande:

Sluta ge skitmat från donken. Sluta tjafsa med ungen och försöka tvinga i hen färs. Låt hen äta det hen känner för.

Som ni håller på så är ni på väg att skapa en ätstörning.

McDonald?s blir det max 1 gång i månaden hos oss. 

Men är ju inte rimligt att barnet ska välja bort protein vid varje måltid, är samma när det serveras köttfärssås, ost och skinksås, barnet äter allt förutom proteinet. Vi kvittar om det är köttfärssås, vegosås, vegeteriska filé bitar, köttbullar, vegobullar osv. 

Därför vi har lagt till knäckebröd som alternativ för att slippa konflikt med ungen. 

• Anonym (Bokis)

Boktips: npf-kokboken! 

Även om barnet inte har någon sån diagnos innehåller boken massa bra tips för hur man kan jobba med barn som är petiga med maten. 

Svar på tråden Knubbig men äter knappt