• Anonym (TS)

Dermatillomani, substitut?

Jag har efter flera årtionden av 'självplock' insett att det är dermatillomani jag har. Insikten har gjort det något lättare att stå emot ibland, men det försvinner förstås inte helt. Jag plockar mest på fingrarna, men även på fötterna.

Jag har insett att jag plockar väldigt mycket när jag ser på tv. Nu har jag fått idén att ersätta plockandet med nåt annat när jag ser på tv, men vad? Är det nån av er med plockmani som lyckats hitta ett substitut?

Stressboll kommer inte att funka, känner jag. Gummiband kanske delvis, men det är absolut inte optimalt. Finns det nåt annat som kan funka?

• Svar på tråden Dermatillomani, substitut?
  • MammaKajsa

Min dotter hr dermatillomani också, och hon plockar mest på pannan. Det brukar hjälpa med att sticka eller virka, och det kan bli bra julklappar också
    Eller lös korsord, då kan man tugga på pennan i värsta fall. Sen finns det ringar som man kan köpa som man kan sitta och snurra på. Kolla in länken nedan och lycka till.

www.etsy.com/uk/market/stimming_ring

• Anonym (TS)
    MammaKajsa skrev 2024-11-20 10:05:38 följande:

Min dotter hr dermatillomani också, och hon plockar mest på pannan. Det brukar hjälpa med att sticka eller virka, och det kan bli bra julklappar också
    Eller lös korsord, då kan man tugga på pennan i värsta fall. Sen finns det ringar som man kan köpa som man kan sitta och snurra på. Kolla in länken nedan och lycka till.

www.etsy.com/uk/market/stimming_ring

Tack för tips! Ja, sticka eller virka har jag tänkt på, men då funkar det inte att se på tv:n hela tiden, särskilt inte om man inte är rutinerad och måste kolla och tänka på stickningen/virkningen hela tiden. . . Jag kan absolut prova, men tror inte det funkar när jag verkligen vill se vad som händer på skärmen.

Av samma orsak funkar inte korsord heller (även om jag gärna löser korsord när jag inte ser på tv).

Men nåt slags ringar kan jag förstås testa, tack för tipset!

Fler tips är välkomna!
  • Kodiany

Något ploppade upp i mina FBreels som jag tror skulle passa dig perfekt: picky pads! Jag kom ihåg att jag hade läst denna tråden för några dagar sedan, och lyckades hitta den igen. Vad tror du?

Svar på tråden Dermatillomani, substitut?