• Anonym (Förälder till blivande gymnasieelev)

Kostnader för gymnasium på annan ort?

Tänker att det finns flera föräldrar som har eller har haft en ungdom som valt att läsa ett gymnasium på en annan ort än i hemkommunen eller inom rimligt avstånd. 

Vi har en som gärna vill söka ett gymnasium med riksintag som inte är inom pendlingsavstånd. Så jag har räknat på det ekonomiska, både för vår del som familj men även för ungdomens del. 
    Gymnasiet ifråga har delvis möblerade rum man kan hyra för i nuläget ungefär 3800 kr/månad.
    Studiebidrag och inackorderingstillägg kommer inte riktigt att täcka den summan, det blir en diff på ca 500 kr. 
    Tillkommer mat, resor mellan hemmet och skolan, en del utrustning (finns en hel del men det kommer under gymnasietiden både ersätta trasig utrustning och köpa mer utrustning). 
    Även ev nöjen, hemförsäkring, mobil, kläder med mera behövs ju. 
    Visst kostar ungdomen pengar även hemma så vi kan ju lägga in en del motsvarande hemmakostnaderna. Men frågan är hur mycket mer det landar kostnadsmässigt. 
    Hur mycket stöttar ni era gymnasieelever som bor på annan ort med i månaden? 
  • Svar på tråden Kostnader för gymnasium på annan ort?
  • Anonym (jahaja)

Min dotter gick på ett gymnasium som hon fick pendla till. Det var ett internat. Bodde där mån-fre. Hon hade ett rum. 
    Det som vi hade med var personliga saker, kläder, tror det var sängkläder och handdukar, tvättmedel mm.

Hon hade de 2 första åren med sig en kylväska med mat som var färdig, bara att värma i mikron. Sedan fanns det en affär så hon kunde gå och handla om hon ville laga själv. 
    Ett par tallrikar, glas, mugg, bestick hade hon också med.

Fick en broschyr vad hon skulle ha med.
    Fick även en summa betalt av kommunen som man fick ansöka om

• Anonym (Förälder till blivande gymnasieelev)

Så långt är jag med. Det är mer kostnadsmässigt vad man får lägga ut som förälder utöver studiebidrag och CSN. 

Just nu ligger mina beräkningar på att vi kommer landa på att stötta ungdomen med ca 5000 kr per månad då det inte finns extra jobb eller liknande för närvarande. Kanske räknar jag högt, kanske räknar jag lågt? Det är mer där jag undrar. 

Som jag skrev i TS så är bara boendet 500 kr dyrare än vad man får ut i bidrag, och mat ingår ej. Mat hade vi ju haft hemma ändå, men det är ju skillnad med att inkludera en person i en flerbarnsfamilj till att bli ett ensamhushåll med ett minimalt frysfack. Avståndet kommer nog också göra att det kanske pendlas max varannan helg om det skulle bli aktuellt.

• Jisses0224

Mitt barn fick ej vara på internatet på helger, utan kom till internatet på måndag och åkte hem på fredag. Där hon bodde hade de ett gemensamt kök, men kunde bo i ett rum där de var 2 st eller en. Men rummen låg i stugor.

Det borde finnas ett gemensamt kök där de har både frys och kyl. De hade varsin hylla i kylen och tror att det var detsamma i frysen. Fanns fler än en frys.

Matkostnaden blev nog ungefär detsamma, i och med att hon åt borta istället för hemma.

Vad hon fick som pengar kommer jag inte ihåg, möjligtvis barnbidraget.
    Klart buss och tågbiljetter fick vi bekosta

Svar på tråden Kostnader för gymnasium på annan ort?