Anonym (moffe) skrev 2024-11-21 19:04:40 följande:
Mamman vägrade låta mig vara med på läkarbesök
Hade ett bokat läkarbesök för vårt gemensamma barn idag, har aldrig varit några problem förut, mamman har låtit mig vara med oavsett vems vecka det varit. Men nu av nån anledning så vägrade hon låta mig komma dit. Om jag kom skulle hon ställa till med en scen och hon hade sina föräldrar med sig, det räckte och de ville vara ifred. Sen anklagade hon mig för att jag ändå inte bryr mig.
Finns det någon rätt för den andra föräldern att säga "nej du får inte vara med"?
Känner tyvärr på mig att det här kan upprepas nu när hon märkt att det funkade.
Nej, en förälder har inte rätt att utesluta den andra vårdnadshavaren. Om det inte är att barnet har skydd mot en av föräldrarna. Jag jobbar i vården och vi har inte rätt att neka en vårdnadshavare att vara med på besök eller ta del av all information om barnet. Ibland kan det vara rätt tjock stämning i rummet, förekommer även föräldrar och andra som ställer till en scen på mottagningen.
Däremot skulle vi kunna neka en mormor, vän eller annan person som inte är vårdnadshavare. Det är sällan vi har anledning att göra det, men vi kan.
Så om det inte är så att barnet har skyddad id gentemot dig så har du rätt att vara med. Det du kan göra i det här läget är att kontakta mottagningen och begära att du ska få veta om läkarbesök och annat, samt att du får vara med om du vill det.