• Anonym (moffe)

Mamman vägrade låta mig vara med på läkarbesök

Hade ett bokat läkarbesök för vårt gemensamma barn idag, har aldrig varit några problem förut, mamman har låtit mig vara med oavsett vems vecka det varit. Men nu av nån anledning så vägrade hon låta mig komma dit. Om jag kom skulle hon ställa till med en scen och hon hade sina föräldrar med sig, det räckte och de ville vara ifred. Sen anklagade hon mig för att jag ändå inte bryr mig. 

Finns det någon rätt för den andra föräldern att säga "nej du får inte vara med"?

Känner tyvärr på mig att det här kan upprepas nu när hon märkt att det funkade.

• Svar på tråden Mamman vägrade låta mig vara med på läkarbesök
  • Spucks

Har ert barn någon svår sjukdom, eller varför gör ni familjeutflykter av läkarbesök?

• Anonym (L)

Det är inte så att du utelämnar någon information?

Hela situationen ger vibbar av att du har gjort något. Det är väldigt sällan en person beter sig så helt utan anledning. 

Och nej, jag skriver inte det för att du är man. Jag hade undrat samma sak om du var mamman. 

Något måste ju ha hänt mellan er. 

• Anonym (G)

Om ni har gemensam vårdnad så nej, hon kan inte hindra dig från att vara med. Du skulle ha gått ändå och låtit henne skämma ut sig.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (L) skrev 2024-11-21 19:12:55 följande:

Hela situationen ger vibbar av att du har gjort något. Det är väldigt sällan en person beter sig så helt utan anledning. 

Och nej, jag skriver inte det för att du är man. Jag hade undrat samma sak om du var mamman. 

Undrar samma sak
  • Anonym (kan)
    Anonym (moffe) skrev 2024-11-21 19:04:40 följande:
    Mamman vägrade låta mig vara med på läkarbesök

Hade ett bokat läkarbesök för vårt gemensamma barn idag, har aldrig varit några problem förut, mamman har låtit mig vara med oavsett vems vecka det varit. Men nu av nån anledning så vägrade hon låta mig komma dit. Om jag kom skulle hon ställa till med en scen och hon hade sina föräldrar med sig, det räckte och de ville vara ifred. Sen anklagade hon mig för att jag ändå inte bryr mig. 

Finns det någon rätt för den andra föräldern att säga "nej du får inte vara med"?

Känner tyvärr på mig att det här kan upprepas nu när hon märkt att det funkade.

Nej, en förälder har inte rätt att utesluta den andra vårdnadshavaren. Om det inte är att barnet har skydd mot en av föräldrarna. Jag jobbar i vården och vi har inte rätt att neka en vårdnadshavare att vara med på besök eller ta del av all information om barnet. Ibland kan det vara rätt tjock stämning i rummet, förekommer även föräldrar och andra som ställer till en scen på mottagningen.

Däremot skulle vi kunna neka en mormor, vän eller annan person som inte är vårdnadshavare. Det är sällan vi har anledning att göra det, men vi kan. 

Så om det inte är så att barnet har skyddad id gentemot dig så har du rätt att vara med. Det du kan göra i det här läget är att kontakta mottagningen och begära att du ska få veta om läkarbesök och annat, samt att du får vara med om du vill det. 
  • Anonym (moffe)
    Anonym (L) skrev 2024-11-21 19:12:55 följande:

Hänt och hänt, det är hon som fått nått psykotiskt kontrollbehov utan dess like. Det är saker jag gör som hon tycker gör fel och fått för sig saker, hittar på och försöker få mig att verka värdelös. Sen kräver hon framförhållning på flera dagar från mitt håll medan hon själv kan komma dagen innan eller samma dag och ändra sig när det gäller barnen. Har aldrig varit några problem förut att hänga med på läkarbesök.

Den här gången hade jag inte räknat med att hinna vara med själv då jag var uppbokad själv men blev klar tidigare och bad att få vara med. Det är då hon vägrar mig tillträde och ville inte ställa till med någon scen på sjukhuset för barnets skull. 

• Anonym (G)
    Anonym (moffe) skrev 2024-11-22 10:19:33 följande:

Hänt och hänt, det är hon som fått nått psykotiskt kontrollbehov utan dess like. Det är saker jag gör som hon tycker gör fel och fått för sig saker, hittar på och försöker få mig att verka värdelös. Sen kräver hon framförhållning på flera dagar från mitt håll medan hon själv kan komma dagen innan eller samma dag och ändra sig när det gäller barnen. Har aldrig varit några problem förut att hänga med på läkarbesök.

Den här gången hade jag inte räknat med att hinna vara med själv då jag var uppbokad själv men blev klar tidigare och bad att få vara med. Det är då hon vägrar mig tillträde och ville inte ställa till med någon scen på sjukhuset för barnets skull. 

Sätt samma krav tillbaka då! Att ni t ex inte ändrar dagar med kort framförhållning. Säg ifrån att du sköter dina dagar som du vill, dvs hur du sköter barnen. Det behöver hon inte ha några åsikter om så länge barnen inte far illa (och det gör de inte som det låter iaf). Kommer hon med åsikter så svara inte emot, bara påpeka att barnen har det bra och att du sköter dina veckor, punkt där. Upprepa i oändlighet om du måste eller var bara tyst tills hon slutar tjata.

Kan bli aktuellt med samarbetssamtal hos FR i framtiden om hon fortsätter.
  • Anonym (XX&)

Vad handlar det om för typ av sjukdom?

• Anonym (L)
    Anonym (moffe) skrev 2024-11-22 10:19:33 följande:

Vad är det för saker hon anser att du gör fel? 
Svar på tråden Mamman vägrade låta mig vara med på läkarbesök