• Anonym (Funderar)

Fel att inte bära?

Sonen är 4 år och har blivit för tung för att bära mer än korta sträckor. Jag får ont i axlarna av det.

I morse trilskades han och ville inte gå. Han ville att jag skulle bära honom. Jag vägrade och tog tag i hans arm och drog med honom så att han släpades längs marken. Andra barn på hans förskola verkade tycka att han var barnslig.

Sonen började gråta så smått och jag blev ledsen själv också.

Jag tycker att han måste förstå att han måste kunna gå själv. Var det fel att dra honom längs marken i stället för att ge efter och bära honom?

• Svar på tråden Fel att inte bära?
  • Anonym (Men suck)

Självklar är det ett grovt fel att släpa sitt barn längs marken. Det finns fler alternativ än att slita ut axlarna eller förnedra ditt barn. Ta tid på dig, sätt dig på huk och prata och lirka med honom. Kör honom i sittvagn. Låt honom cykla eller köra sparkcykel. Vad som helst före att kränka barnet på det sätt du gjort.

• Anonym (Troll)

Grattis. Du kommer snart få en hel hög med kommentarer om barnmisshandel mm.

• Anonym (Theresa)

Det är absolut inte barnmisshandel, ibland kan man behöva vara konkret i sin handling för att visa på tydlighet.
    Men det funkade inte idag och det funkar förmodligen inte imorgon heller.
    Jag vill minnas att vi fortfarande hade någon lätt och liten sulky när vår son var fyra år. Sista året på förskolan hade vi inte vagn men runt fyra år tror jag nästan det. Just för såna akutfall där han verkligen inte ville gå. Även bra att ha på vägen hem då alla var trötta och bara ville hem.

Men försök som ovan skrev, gå ner på hans nivå, lirka, resonera om det går. Försök att peppa, heja på. Ta några springsteg eller hoppsa-steg och se om han hakar på?

• Anonym (Cilla)

Jag tror att de flesta föräldrar brister någon gång med sina trotsiga barn och gör saker som man sedan ångrar.
    Klart det ser dåligt ut om man ser någon dra och släpa ett barn som du beskriver och inte minst kränkande mot barnet så rekommenderar dig att ta med ett annat färdmedel om barnet är för trött på morgonen.
    Jag hade en bra bit till förskolan och hade vagn upp till 4 års åldern.
    Ibland var den med även upp till 5 årsåldern om vi var sent ute då jag ej har körkort.
    Dottern tyckte att det var liiite pinsamt för hon var ju stor men då sade jag att kan dina kompisar åka bil fram och tillbaka varje dag så har du också rätt att vila i vår rosa rolls roice ( som vi kallade vår sulky) ! 

Det bästa är också att fundera på vad som triggar dessa utbrott när ni går hemifrån?
    Får barnet gör kort tid på sig att vakna upp, äta sin frukost, leka, se klart något program eller vad det nu kan vara?
    Jag upplevde ofta att det var haken och såg till att ge mitt barn MER tid till sig själv på morgonen.
    Sade också att på morgonen måste jag bestämma takten, när vi går hem får du bestämma takten och stanna till vid den stora stenen, plocka pinnar eller vad det nu var som lockade. Höll alltid mitt ord och min dotter kunde acceptera mitt krav.

Svar på tråden Fel att inte bära?