Anonym (Fw) skrev 2024-11-25 14:37:00 följande:
Hej!
Jag har gjort två aborter av olika anledningar. Första gången en kirurgisk abort i v 12. Jag fick Ta tabletter dagen innan, fick sammandragningar kvällen innan av tabletterna och blödde en del på natten. Åkte in på morgonen till sjukhuset med och sövdes ner. Var relativt smärtfritt och blödde sparsamt efteråt.
Andra gången valde jag att ta tabletter och genomföra det på sjukhuset, var i v 14. Det var smärtsamt både psykiskt och fysiskt. Ville inte genomgå en abort men det fanns inga alternativ för mig. Däremot finns det tillgång till olika former av smärtstillande och det var skönt att vara på ett sjukhus. Blödde lite mer efteråt i ca 2 v.
Den kirurgiska var smidig men jag själv tycker det är obehagligt att bli nedsövd.
Bäst att göra det så tidigt som möjligt och det viktigaste av allt att du har någon med dig och som kan finnas där för dig! Jag tror det är bättre att göra det på sjukhus. Hade inte velat genomföra en abort hemma.
hoppas allt går bra för dig!
Måste bara fråga, hur kommer det sig att de gav dig tabletter när du var så långt gången som i vecka 14? Menar du att du gjorde det som iaf jag kallar för sen abort, när man typ föder ut fostret? Jag har gjort en sådan och även en tidig med piller och det är väldigt skilda upplevelser. Den tidiga var för mig mer som en riktigt jobbig mensvärk och blödde väl rejält i ett par dagar, medan den sena (vecka 16, de tvingade mig att vänta eftersom jag missade vecka 12 pga att kuratorn var borta) då födde jag som sagt ut fostret, fick piller ett par dagar innan jag blev inlagd på sjukhuset över dagen, blödde kraftigt i tre veckor efteråt.