• Anonym (Sara)

Kollega jämt sjukskriven

Har en kollega som sjukskriver sig ofta och då faller hennes arbetsuppgifter på mig så jag får jobba dubbelt. Hen har inga barn och jag vet inte varför hen är borta så mycket eftersom vi inte känner varandra så bra, och varje gång är det för olika saker hen sjukskriver sig som influensa, feber, magsjuka osv 
    Hen är aldrig borta många dagar så sjukintyg behövs men däremot ofta. Jag funderar på och ta upp det med chefen men vill inte framstå som illojal. Vad hade ni gjort i min sits?

• Svar på tråden Kollega jämt sjukskriven
  • Anonym (K)

Du ska så klart ta upp detta med chefen! Det har inte med kollegan att göra, förklara för din chef att det inte är ok att du ska göra dubbelt arbete om någon är borta. Det är hens sak att lösa, inte din. Och du ska INTE dra upp din kollega i det samtalet! Du behöver ärligt talat inte bry dig om varför hon är borta alls.

• Ascendere

Det är ett ledarskapsproblem och har ingenting med vara sig dig eller din kollega att göra.

Självklart kan inte en person jobba 200%, fattas det folk så blir det mindre gjort helt enkelt.
    Sedan är det upp till cheferna på de olika nivåerna hur man ska hantera detta faktum, möjliga lösningar är rekryteringar, beodrad övertid, ta in mindre jobb osv, allt beroende på vilken typ av verksamhet det rör sig om. 

• Tukt

Börja med att ta det med din lokala fack-klubb. De kanske kan hjälpa till på ett bättre sätt.

• Anonym (l)

Självklart kan du ta med din chef om att din arbetsbörda ökar vid dessa tillfällen.

Inte spekulera om hens hälsa, det är chefens ansvar.

• Anonym (H)

Du borde absolut ta upp med chefen. 
    Du ska naturligtvis inte göra hennes jobb också.
    Chefen bör lösa detta.

• Anonym (det)
    Anonym (Sara) skrev 2024-11-22 12:30:40 följande:
    Kollega jämt sjukskriven

Har en kollega som sjukskriver sig ofta och då faller hennes arbetsuppgifter på mig så jag får jobba dubbelt. Hen har inga barn och jag vet inte varför hen är borta så mycket eftersom vi inte känner varandra så bra, och varje gång är det för olika saker hen sjukskriver sig som influensa, feber, magsjuka osv 
    Hen är aldrig borta många dagar så sjukintyg behövs men däremot ofta. Jag funderar på och ta upp det med chefen men vill inte framstå som illojal. Vad hade ni gjort i min sits?

Du måste ta upp det med er chef. Dels att kollegan är borta så mycket, men också att hennes arbetsuppgifter faller på dig när hon är borta. 

Stor frånvaro ska väl alltid utredas i företagshälsovården, så det är väl dags i det här läget. Samt att du inte kan förväntas ta över alla arbetsuppgifter mer än under korta perioder, inte i den omfattning som blivit.

Du är inte illojal för att du har synpunkter på hur din kollegas frånvaro drabbar din arbetssituation.
  • Anonym (Uma)

100% ett chefsansvar att hantera.
    Du gör det du ska, finns det uppgifter som inte blir gjorda är det chefens ansvar att hantera dem. Det kan vara så att hen ber dig att göra dem men då ska hen också tala om vad det är du ska lägga åt sidan så länge. 
    Eller att man är tydlig och bemöter chefen genom att säga att ja,  jag kan göra A och B men då kommer jag att prioritera ner C och D tills "Frida" är tillbaka igen. Funkar inte det för verksamheten så måste chefen skaka fram en vikarie.

Nu är den här länken kommersiell ifrån Medhelp men jag tycker bra den beskriver hur upprepad korttidsfrånvaro bör hanteras. Det skrivs om sex tillfällen och det finns ingen lag bakom det längre. Däremot kan det finnas kollektivavtal som konkretiserar arbetsgivarens ansvar. 

Frånvaro mer än 6 gånger ? det här gäller | MedHelp

• Anonym (Petra)
    Anonym (Sara) skrev 2024-11-22 12:30:40 följande:
    Kollega jämt sjukskriven

Varför vet inte din chef redan om detta, när det påverkar din arbetsbörda?
  • Anonym (Sara)

Tack alla ni som svarat. Jag ska prata med chefen och om det inte leder nånvart kontaktar jag facket. Det kan vara så att chefen pratat med min kollega om hennes sjukskrivningar, det kan jag inte svara på då jag och min kollega inte pratar om privata saker.

Svar på tråden Kollega jämt sjukskriven