• Anonym (TS)

Kan man ordna egen babyshower?

Har funderat på det. Jag har bara haft en , förra gången jag var gravid och det blev jättebra. Det var två vänner som ordnade då men tror inte de kan nu. Det var ingen överraskning utan jag var med och planerade lite också , gillar egentligen inte överraskningar så mycket.

Jag tänkte att det inte skulle bli nån den här gången men efter att vi var på en väns babyshower har min dotter (8 år) pratat mycket om det och sagt att hon vill att vi har en igen. 

Jag ska föda i februari (planerat snitt) och  fyller år i januari.. Tänker om det skulle gå att ordna typ födelsedagsfest / babyshower. Kanske ordna tillsammans med min syster eller nån vän, tänkte i lokal isåfall. 

Kan man ordna det själv eller blir det konstigt? Tänkte väl isåfall bjuda på typ plockmat och tårta / fika och kanske nått att dricka.  Och det är inte presenterna som är viktiga , kan man skriva att presenter absolut inte är något krav så att det inte blir som att man tigger presenter?  Tänkte att det skulle vara roligt att träffa vänner och göra något sånt innan man är låst med en nyfödd. 

• Svar på tråden Kan man ordna egen babyshower?
  • Anonym (S)

Är det inte bättre att bjuda in till födelsedagsfirande enbart då? Ordna sin egen shower men avsäga sig presenter känns lite som att du ändå förväntar dig det.

• Anonym (TS)
    Anonym (S) skrev 2024-11-22 17:41:23 följande:

Är det inte bättre att bjuda in till födelsedagsfirande enbart då? Ordna sin egen shower men avsäga sig presenter känns lite som att du ändå förväntar dig det.

Men presenter brukar man ju ge på födelsedagsfirande också. Har aldrig gått på ett födelsedagsfirande utan att ha med mig något, åtminstone blommor och choklad men oftast någon present. Så tänkte att när det gäller det med presenter kanske inte det gör så stor skillnad vad man kallar det, kan ju skriva i vilket fall att det absolut inte är något krav. 

Både jag och dottern tycker det skulle vara roligare med dekorationer och tårta och sånt som på en babyshower men visst skulle man kanske kunna kalla det födelsedagsfest med babytema eller så. 

Googlade iförsej lite och det verkar inte vara helt ovanligt att ordna egen babyshower.. tänkte isåfall tillsammans med typ min syster , svärmor eller nån vän kanske men att jag själv står för kostnaderna så jag inte behöver lägga det på nån annan. 

• Anonym (E)

Personligen har jag väldigt svårt för baby shower, själva syftet med hela grejen är ju att tigga presenter, om du gärna vill ha något sorts baby tema så är det bättre att baka in det i ditt eget firande med tårtan tex tycker jag

• Anonym (TS)
    Anonym (E) skrev 2024-11-22 20:10:42 följande:

Personligen har jag väldigt svårt för baby shower, själva syftet med hela grejen är ju att tigga presenter, om du gärna vill ha något sorts baby tema så är det bättre att baka in det i ditt eget firande med tårtan tex tycker jag

Jo det klart det funkar ju också.. Men tänker att födelsedagsfest också är att ?tigga presenter? isåfall? För man brukar ju få presenter då också . Och det blir ju tråkigt om man ska undvika allt sånt för att man är rädd för att folk tror att man tigger presenter. 

• Anonym (E)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-25 12:54:37 följande:

Jo det klart det funkar ju också.. Men tänker att födelsedagsfest också är att ?tigga presenter? isåfall? För man brukar ju få presenter då också . Och det blir ju tråkigt om man ska undvika allt sånt för att man är rädd för att folk tror att man tigger presenter. 

Ett födelsedagsfirande brukar man i första hand ha för att ha en trevlig tid med nära och kära, äta en god middag tillsammans tex. Du kan inte jämföra ett födelsedagsfirande för en vuxen människa med en babyshower för någon som inte ens är född där hela syftet är att få presenter till barnets första tid.

Men vill du gärna ha en babyshower så är det klart att du ska ha en, och den kan du absolut ordna själv utan att det blir konstigt, låt dottern vara delaktig kanske 
Svar på tråden Kan man ordna egen babyshower?