• Anonym (Skolan)

Elever som får störa andra elever - varför får de vara kvar i klassrummet?

Jag var med i skolan, i högstadiet. Ser hur en elev är helt ointresserad av lektionerna och bara fokuserar på att störa genom att sitta och göra ljud och allt möjligt. 

till slut slutar det med att hen blir utslängd ur klassrummet. 

vet att detta upprepas regelbundet. 

när han väl har blivit utslängd har han ju redan tagit massor med tid och energi från lärare och elever. Varje lektion. 

så varför ska han få vara i klasrummet alls? Rektor hävdar alla elevers rätt. ja men mitt barns rätt till ostörd undervisning då? 

• Svar på tråden Elever som får störa andra elever - varför får de vara kvar i klassrummet?
  • Gaskarl

Stor risk att läraren får barnets kränkta föräldrar på sig i annat fall.

• Anonym (Lärare)
    Tow2Mater skrev 2024-11-22 17:48:45 följande:

Finns det verkligen en rätt till ostörd undervisning?

Nej.

Ts, du fattar väl att den här eleven redan diskuteras flitigt av både kollegiet och EHT, och att detta inte är norm i klassrummet? Eleven måste också få en chans att visa bättring, och det ska mycket till innan man avvisar en elev från klassrummet. Dessutom är eleven, tyvärr, fortfarande lärarens ansvar, så om en avvisad elev råkar ut för något så är det läraren som får skit för det. Något man inte tänker på och så klart ovanligt, men om.
  • Anonym (Eric)

En skola för alla hette det. Det lät fint.

• Anonym (Skolan)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-11-22 17:55:32 följande:
    Nej.

Ts, du fattar väl att den här eleven redan diskuteras flitigt av både kollegiet och EHT, och att detta inte är norm i klassrummet? Eleven måste också få en chans att visa bättring, och det ska mycket till innan man avvisar en elev från klassrummet. Dessutom är eleven, tyvärr, fortfarande lärarens ansvar, så om en avvisad elev råkar ut för något så är det läraren som får skit för det. Något man inte tänker på och så klart ovanligt, men om.
    Fast vad leder dessa diskussioner till då? Eleven i fråga har ju inte visat bättring på flera år och har ju mest F i betyg (enligt mitt barn) 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Det är tyvärr så här det blir när alla ska gå i samma klass. När det sparas in på specialklasser och liknande.
    Våra barn har också upplevt det, fast tack och lov inte så frekvent.

Många barn och ungdomar stör ibland. Våra 12-åringar är inte heller alltid tysta och snälla på lektionerna. För det mesta, men inte alltid. Självklart ska elever inte kastas ut för minsta lilla, och som någon skrev ska de ska också ges en chans att bättra sig.

Men när samma elev bråkar eller stör lektion efter lektion, vecka efter vecka, månad efter månad, handlar det ju om något annat. Eleven kanske inte ens borde gå i vanlig klass? Kanske inte klarar av det? Eller så behövs andra insatser, beroende på vad elevens beteende beror på.

Och jo, det finns åtminstone en viss rätt till ostörd undervisning. Sen kan detta tolkas ganska brett, men alla elever har faktiskt rätt till arbetsro. De har rätt till en vettig arbetsmiljö. Det står uttryckligen i skollagen, sen krockar detta ibland med skolplikten och alla barns rätt att gå i skolan.

• Anonym (d)
    Anonym (Skolan) skrev 2024-11-23 09:23:39 följande:
    Fast vad leder dessa diskussioner till då? Eleven i fråga har ju inte visat bättring på flera år och har ju mest F i betyg (enligt mitt barn) 
    Så ditt barn har koll på klasskompisens betyg alltså?
    Verkar ju konstigt, om de inte är kompisar.

Diskussioner angående elever som har svårt att sköta lektionerna får du googla fram, det kan röra sig om i stort sett vad som helst.

"Problemet" kan bero på många olika saker, ofta i kombination med varandra. Och då sitter du och tycker att ungdomen ska avlägnsas från klassen, vilket oftast medför ännu mer lidande.

Inse att ditt barn inte är viktigare än pojken som "stör". Snarare tvärtom, då denna pojke behöver mer stöd och hjälp.
    Han har alltså lika stor rätt att närvara som ditt barn.
  • Anonym (Jag)

Ja det är väldigt, väldigt irriterande och en av anledningarna varför jag inte kommer att ha mitt barn i svensk skola. Jag förstår tanken att även de som har olika svårigheter och särskilda behov ska ha rätt till sin utbildning, men jag tycker inte att det ska få ske på bekostnad av andra elevers undervisning. I klassrummet ska det vara ordning och man ska jobb. Att störa undervisningen eller de andra eleverna ska inte få vara ett alternativ. Tyvärr tror jag att det är svårt att få till så som vi har utformat skolplikten, skolan och lärarnas ansvar.

• Anonym (Lärare)
    Anonym (Skolan) skrev 2024-11-23 09:23:39 följande:
    Inte mycket eftersom man inte kan neka eleven undervisningen heller hur som helst. Det kan finnas lösningar som enskilt rum eller sitta med speciallärare, men det beror helt på vilka resurser skolan har. Och så klart, kasta ut eleven från salen, men det gagnar ju ingen ändå eftersom det också skapar dålig stämning för de andra eleverna tills man kommit dit.

Det en sådan elev behöver är en vuxen som "ser" hen, bygga en relation. Först därefter kan man bygga vidare med studier.
  • Anonym (Eric)

Det finns sådana elever i dom flesta klasser idag. Man ser till den stökiga elevens rättigheter och ur hens perspektiv. Väldigt sällan hör jag att en elev borde avlägsnas för att hen säger och gör saker som påverkar och ibland skrämmer klasskamrater.

Skulle vi acceptera detta på ett jobb? En person slåss, kastar saker, skriker hora. Men hen har ändå rätt att ha ett jobb så det får vi andra arbetstagare leva med?

• Anonym (d)
    Anonym (Eric) skrev 2024-11-23 14:49:09 följande:

Det finns sådana elever i dom flesta klasser idag. Man ser till den stökiga elevens rättigheter och ur hens perspektiv. Väldigt sällan hör jag att en elev borde avlägsnas för att hen säger och gör saker som påverkar och ibland skrämmer klasskamrater.

Skulle vi acceptera detta på ett jobb? En person slåss, kastar saker, skriker hora. Men hen har ändå rätt att ha ett jobb så det får vi andra arbetstagare leva med?

Att gå i skolan är en plikt, att arbeta är det inte.

Så, det var svar på din fråga.
  • Anonym (Eric)
    Anonym (d) skrev 2024-11-23 19:08:28 följande:
    Att gå i skolan är en plikt, att arbeta är det inte.

Så, det var svar på din fråga.
    Oavsett så är min åsikt att man bör flytta på den personen som förstör för dom andra 25.
  • Anonym (d)
    Anonym (Eric) skrev 2024-11-23 19:34:46 följande:
    Oavsett så är min åsikt att man bör flytta på den personen som förstör för dom andra 25.
    Alla har rätt till sin åsikt. Såklart.
  • Anonym (Usch!)

Man borde givetvis flytta på den son stör. Allt annat är sjukt och de som tycker annorlunda har antagligen barn som stör.

• Anonym (Lärare)
    Anonym (Usch!) skrev 2024-11-24 21:51:44 följande:

Man borde givetvis flytta på den son stör. Allt annat är sjukt och de som tycker annorlunda har antagligen barn som stör.

Flytta vart...?
Svar på tråden Elever som får störa andra elever - varför får de vara kvar i klassrummet?