• Anonym (TS)

Svårare att bli gravid när jag var ung , lätt när jag är äldre

Har tänkt lite på det. När jag fick mitt första barn var jag i 20-årsåldern , verkar kanske tidigt att försöka redan då men vi hade iallafall försökt i mer än 1,5 år (och ett missfall under tiden efter ca 1 år) när jag blev gravid. 

Sen tog det slut mellan mig och pappan och jag slarvade väl lite med några jag dejtade , sen var jag tillsammans med en kille som jag försökte ett tag med men det blev inget. 

När jag var 33 träffade jag min nuvarande partner , blev oplanerat gravid väldigt snabbt men fick ett tidigt missfall och sen blev jag gravid igen 2 månader efter och fick en son. Sen körde vi avbrutet nästan hela tiden under 2 år , i början av sommaren kom han i mig en gång och då blev jag gravid. Jag är 36 och fyller snart 37. 

När jag var ung tänkte jag alltid att jag har svårt att bli gravid och önskade att det inte hade varit så.. Men sen när jag har varit 30+ med min nuvarande partner har det inte varit så.. Förstår självklart att jag antagligen inte kommer ha lätt för att bli gravid om några år och det spelar inte så stor roll för jag känner mig klar efter den här gången .. Men funderar ändå på det.

Vad tror ni? Är det bara slumpen? Eller beror det på pappan? Eller kan det vara så att det blir lättare med tiden av någon annan anledning? Har inte PCOS. 

Kom att tänka på det här när jag läste på instagram om en tjej i 25-årsåldern som kämpar för att bli gravid.. om det kan vara så för fler att det faktiskt blir lättare sen. 

• Svar på tråden Svårare att bli gravid när jag var ung , lätt när jag är äldre
  • Anonym

Jag hade samlag en (1) gång utan kondom när jag var 35.
    Vi fick en dotter

• LillaTjockaBertil

Om man ser enbart till ålder borde du haft lättare för att bli gravid i 25-årsåldern än i 35-årsåldern men det finns så mycket annat som kan spela in som exempelvis vikt, stress, träning, alkohol/tobak.

Sen kan det absolut vara så att det är din nuvarande partner som är den avgörande faktorn till varför du lätt blir gravid med just honom.

Svar på tråden Svårare att bli gravid när jag var ung , lätt när jag är äldre