• Anonym (T)

Sambo ska plötsligt träffa sin familj på föräldraledighet

Vi har en son på 1,5 år. Jag är fortfarande föräldraledig. Relationen till min släkt är otroligt bra. De träffas flera gånger i veckan, kan vara barnvakt utan problem. Jag har alltid fattar att min sambo inte har lika bra relation tilll sin familj. De bråkar inte eller så, ses på högtider men trots de bor 1-2 mil ifrån bara ses de inte så mycket. Innan vi gick barn sågs de la var 6:e månad. När vi fick barn kom hans mamma ändå varannan vecka första tiden, nu är det varannan månad. Syskonen har vi träffat 4 gånger på 1,5 år. Hans bror fick barn för 3 månader sedan. Vi har inte vart där o hälsat på. min sambo har inte frågat o vi har heller inte blivit ditbjuda. farfar har vi med bara träffat 4 gånger. detta har ju gjort att de är som främlingar för vår son. Jag har verkliegn försökt, har skrivit till hans mamma att det bara är att komma när hon vill, har föreslagit för min sambo om vi inte ska hälsa på flertalet gånger utan någon respons. Nu har jag tröttnat utan det får ligga på honom. Nu ska han Vara föräldraledig en dag i veckan, något som han inte egentligen vill speciellt mycket. Då har han börjat upprepa att de ska åka o hälsa på hans pappa varje dag o grejer. det är ju inte mig emot, men det känns ändå konstigt att det passar då. Det är som han säger så för han tror jag inte vill det. o de kommer ju kännas som att de tror jag inte vill träffa de utan han kan enbart nu när han är ledig vilket inte är fallet. Tycker ni detta är konstigt?

• Svar på tråden Sambo ska plötsligt träffa sin familj på föräldraledighet
  • Tow2Mater

Klart han vill ut ur huset med barnet. Bra om de kan träffas. Letar du alltid problem?

Han kanske har det som ett ställe att åka till, iallafall i borjan, for han vet du skulle klaga om han sa de ska åka på båtmässa och hockeymatch.

• Anonym (.)

Vad är problemet? Förstår inte.

• Anonym (Lotten)

Tycker inte det låter konstigt om han vill träffa sin familj. Han kanske känner att han saknar dem. Varför skulle han säga så för att vara elak? Finns det någon anledning att du tänker så?

• Lönnsirap

Spontant gissar jag att det kommer visa sig efter några tillfällen om sambon trivs med att hälsa på sin familj varje vecka, och att det väl är en plan god som någon.

Antingen lyckas de få en bättre relation, eller så lär det märkas. 

• Anonym (Svärdotter)

Jag vill vända på frågan.
    Är det inte konstigt att du som föräldraledig inte besökt barnets farfar eller farmor under er ledighet? (Ett litet besök på dagtid)

• Anonym (S)

Men herregud, låt alla umgås som de vill. Vissa har en väldigt nära relation till sin familj, andra inte. Om han vill träffa sin familj ibland är det ok och om han vill träffa sin familj oftare så är det också ok. Vilka control freaks det finns. Har du inget värre än detta att oroa dig över så har du det verkligen bra.

• Anonym (Mamma till 3)

Det låter fullt normalt.
    Han är ledig och stolt över ert barn, passar på att träffa sin familj så ert barn får en relation till dem.

Ser inget konstigt alls med det.

• Anonym (Juli)

Det låter som att ni har rätt stora kommunikationsproblem. Man kan inte gå runt och hinta, gissa och anta saker om varandra i en relation. Ska ni leva tillsammans behöver ni kunna prata öppet. 

• Anonym (Sol)

Om ni träffar dun släkt flera ggr i veckan finns väl inte mycket utrymme för hans. Träffa släkt varenda dag är kanske inget alla orkar med. Har du inte tänkt på det. Behöver inte betyda att man har dålig relation för det. 

• Anonym (T)
    Anonym (Svärdotter) skrev 2024-11-23 07:39:42 följande:

Jag vill vända på frågan.
    Är det inte konstigt att du som föräldraledig inte besökt barnets farfar eller farmor under er ledighet? (Ett litet besök på dagtid)

Jag ser inget problem alls med detta. Utan ända problemet är att jag verkligen försökt att vi ska träffa de för att få en bättre relation, men sambon vill inte det. att jag skulle träffa de själv känns inte så speciellt kul så jag knappt känner de. Jag har träffat farfar ca 4 gånger totalt. När han träffade barnbarnet första gången var det även första gången jag träffa han så vi är inte där aty vi kan umgås själva 
  • Anonym (.)
    Anonym (T) skrev 2024-11-23 13:43:08 följande:
    Jag ser inget problem alls med detta. Utan ända problemet är att jag verkligen försökt att vi ska träffa de för att få en bättre relation, men sambon vill inte det. att jag skulle träffa de själv känns inte så speciellt kul så jag knappt känner de. Jag har träffat farfar ca 4 gånger totalt. När han träffade barnbarnet första gången var det även första gången jag träffa han så vi är inte där aty vi kan umgås själva 
    Men om du inte ser något problem med detta vad är då problemet? Att du tidigare försökt att ni ska umgås men din sambo inte velat? Vadå då? Han kanske inte ville då av olika anledningar. Han kanske kommit till en punkt där han känner sig redo att börja försöka? Vad roligt för honom tänker jag. Han får göra det när han är redo, när han själv vill och på hans sätt.

Jo men vadå, visst kan man åka till en farmor eller farfar även om man inte har en relation eller känner personen bra. Du säger ju att du verkligen försökt. För mig hade det varit att försöka även om inte din sambo velat. Man kan åka över på en kaffe, småprata, fokusera på barnet så de får en relation med sin farmor,farfar. Farmodern hade ju kommit några gånger i början?
  • Xenia

Är problemet att du tror att han ser sina släktingar som en slags barnvakt? Att han inte klarar att ensam ta hand om barnet?

Annars är det verkligen på tiden att barnet får träffa sina släktingar på sin fars sida mer. Det är verkligen under alla kritik att sambon inte brytt sig om det förut.

• Anonym (Frida)

Jag är rätt säker på att det är en kombination av att han är osäker med barnet och därför vill vara bland andra människor som kan hjälpa honom och att han också då har en anledning att träffa sin släkt. 

Det är lite typiskt män att inte vara hemma med barnen utan dra iväg på tusen äventyr istället, kvinnor brukar vara hemma mer och då passa på att tvätta, städa och handla.

• EpicF

Nej, varför skulle det vara konstigt.

Ett utmärkt tillfälle att komma ut och att eran son får en god relation också med den sida  av släkten. 

• EpicF
    Anonym (T) skrev 2024-11-23 13:43:08 följande:
    Så var anser du inte sambo nu bestämma sig för att eran son ska få en relation med sin farfar? 
  • Anonym (Torkel)
    Anonym (T) skrev 2024-11-22 23:26:36 följande:
    Sambo ska plötsligt träffa sin familj på föräldraledighet

Vi har en son på 1,5 år. Jag är fortfarande föräldraledig. Relationen till min släkt är otroligt bra. De träffas flera gånger i veckan, kan vara barnvakt utan problem. Jag har alltid fattar att min sambo inte har lika bra relation tilll sin familj. De bråkar inte eller så, ses på högtider men trots de bor 1-2 mil ifrån bara ses de inte så mycket. Innan vi gick barn sågs de la var 6:e månad. När vi fick barn kom hans mamma ändå varannan vecka första tiden, nu är det varannan månad. Syskonen har vi träffat 4 gånger på 1,5 år. Hans bror fick barn för 3 månader sedan. Vi har inte vart där o hälsat på. min sambo har inte frågat o vi har heller inte blivit ditbjuda. farfar har vi med bara träffat 4 gånger. detta har ju gjort att de är som främlingar för vår son. Jag har verkliegn försökt, har skrivit till hans mamma att det bara är att komma när hon vill, har föreslagit för min sambo om vi inte ska hälsa på flertalet gånger utan någon respons. Nu har jag tröttnat utan det får ligga på honom. Nu ska han Vara föräldraledig en dag i veckan, något som han inte egentligen vill speciellt mycket. Då har han börjat upprepa att de ska åka o hälsa på hans pappa varje dag o grejer. det är ju inte mig emot, men det känns ändå konstigt att det passar då. Det är som han säger så för han tror jag inte vill det. o de kommer ju kännas som att de tror jag inte vill träffa de utan han kan enbart nu när han är ledig vilket inte är fallet. Tycker ni detta är konstigt?

Är problemet att du tror att hans familj ska tro saker om dig? Tror du att han kommer att snacka skit om dig för hans familj, eller använda dig som en ursäkt för att han inte hälsat på? Det är ju ganska taskigt om du tror det om honom. 
Svar på tråden Sambo ska plötsligt träffa sin familj på föräldraledighet