• Anonym (pysen)

Fått dianos autism, var tar man vägen nu?

Varit på en utredning efter att ha köat till psykiatrin i flera år och bollats fram och tillbaka. TIllslut har man nu preliminärt satt diagnosen autism på mig, mer utlåtande skulle komma till efter julhelgerna pga arbetsbelastning...

Har ju haft misstankar om detta men har mest känt att det berott på dålig självkänsla att jag har väldigt svårt att få och behålla sociala kontakter. Uppfattas nog ofta som väldigt torr, tystlåten och trögtänkt.

Har inga större förhoppningar att psykatrin kommer göra så mycket mer härefter med tanke på hur det gått hittills. Men alltså, hur tar man sig vidare i det här?

Det är inte som att jag sitter i rullstol eller går med kryckor. Det syns liksom inte. Känns lite sådär att gå ut direkt till alla man känner och säga "tjena, jag har autism". Kan ju skapa en väldigt varierad bild från folk, är liksom rädd att många kommer ta avstånd istället för att förstå problemet jag bär på.

• Svar på tråden Fått dianos autism, var tar man vägen nu?
  • Anonym (Hittat ord)

Vad var det som gjorde att du valde att gå igenom utredningen? Om det bara var att du ville veta för egen del så kanske du inte behöver göra något särskilt nu.

Något som har hjälpt mig (utan att genomgå en utredning) är att läsa saker skrivna av personer med autism. Det har gjort det lättare att sätta ord på mina svårigheter så att jag kan förklara. Att säga att man är autistisk hjälper ju ofta inte, då människors idéer om vad det innebär är väldigt varierande.

Däremot kan jag beskriva hur dålig min hjärna är på att sortera intryck och förklara varför jag blir så oerhört trött i stökiga miljöer och hur en skarp lampa, en tickande klocka eller en obekväm stol kan göra det svårt för mig att koncentrera mig på ett samtal.

Jag kan beskriva hur jag trasslar in mig så mycket, i strävan efter perfektion, att det blir nästan omöjligt att fatta ett beslut. O.s.v.

• Anonym (Xc)

Du kan få hjälp via habiliteringen med att lära dig om din diagnos och verktyg kring hur du kan hantera vardagen utifrån det. Utöver det så kan du ha rätt till insatser via LSS (kommunen).

• Anonym (j)

Finns tyvärr ingen hjälp att få. 
    Jag räknar inte hab eller LSS som hjälp, då man måste vara illa däran för att dessa insatser ska hjälpa. 

• Anonym (.)
    Anonym (j) skrev 2024-11-23 11:11:26 följande:

Finns tyvärr ingen hjälp att få. 
    Jag räknar inte hab eller LSS som hjälp, då man måste vara illa däran för att dessa insatser ska hjälpa. 

Vi vet det också. Märkligt då de brukar ha kurser för nyligen diagnostiserad, arbetsterapeuter etc. Inte perfekt men konstig att du alltid ska sprida desinformation.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (pysen)
    Anonym (j) skrev 2024-11-23 14:47:15 följande:
    Lägg ner. 
    Jag har rätt till min åsikt. 
    Beklagar att du är så illa däran/CP att du har nytta utav LSS.
    kan vi lägga ner pajkastningen tack? bidrar inte med nånting till ämnet..
  • Freddie K

Jag har Asperger, som det hette så och jag har LSS och går på en daglig verksamhet där jag trivs utmärkt. Visst har jag vissa bekymmer med sociala koder och så, men jag har också lärt mig mycket och utvecklats mycket, både som människa och författare. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Freddie K skrev 2024-11-23 14:59:51 följande:

Jag har Asperger, som det hette så och jag har LSS och går på en daglig verksamhet där jag trivs utmärkt. Visst har jag vissa bekymmer med sociala koder och så, men jag har också lärt mig mycket och utvecklats mycket, både som människa och författare. 

*som det hette då*
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (C)

På mitt gamla hade vi 2st som autism (väldigt olika symtom) och det fungera väldigt bra.

Den ena hade mycket svårt att läsa av andra människor och vart stressad att ha kontakt med nya och det var inga problem när vi visste om det.

Hjälpte till att påminna honom att vila och koppla av för han glömde av att sova och ge tid för återhämtning (var inte lätt när vi var på olika orter)

Han kraschade med 1-2års intervall och vart inlagd på psyket ca 1månad men vi visste om det så det hanterades på ett bra sätt.

Den andra hade problem att hantera stress och när det vart rörigt och gillar långvariga projekt.

Båda är väldigt duktiga med komplexa och svåra arbetsuppgifter och gjorde lika mycket som vi andra.

När vi visste om det så såg vi till att de fick lägga energi på deras styrkor och undvek att de brände energi i onödan på svagheter.

Hoppas du får hjälp att komma in i arbetslivet och hamnar på en öppen och förstående arbetsplats.

• Anonym (Toker)

Ta dig vidare?

Du är klar "pysen". Thats it. Psykiatrin är klar med dig. Var nöjd, eller onöjd. Du har rätt till stöd av habiliteringen. Men vet inte vad det hjälper ärligt talat.

Spring inte runt och berätta det. Helt onödigt. Kommer inget gott ut av det.

• Anonym (j)
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-25 09:23:21 följande:

Ta dig vidare?

Du är klar "pysen". Thats it. Psykiatrin är klar med dig. Var nöjd, eller onöjd. Du har rätt till stöd av habiliteringen. Men vet inte vad det hjälper ärligt talat.

Spring inte runt och berätta det. Helt onödigt. Kommer inget gott ut av det.

Varför ska man inte berätta det? Det är väl inget at tskämmas över? 
  • Anonym (Joel)

Man måste inte berätta för alla att man har autism.

• Anonym (Toker)
    Anonym (j) skrev 2024-11-30 01:06:07 följande:
    Varför ska man inte berätta det? Det är väl inget at tskämmas över? 
    Sök jobb på SVT! Du är tillräckligt pkl! Jag är inte kapabel till att skämmas.

Jag har naturligtvis undersökt saken. Hur gick kontakterna om jag tidigt berättar att jag har autism? Hur gick kontakterna om jag gav fan i att berätta det?

Det senare vann överlägset. Det går bättre om du inte har en massa problem initialt. Senare, när hon är känslomässigt bunden till dig så kan du berätta, då har det inte varit några problem.
  • Anonym (j)
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-30 06:22:44 följande:
    Sök jobb på SVT! Du är tillräckligt pkl! Jag är inte kapabel till att skämmas.

Jag har naturligtvis undersökt saken. Hur gick kontakterna om jag tidigt berättar att jag har autism? Hur gick kontakterna om jag gav fan i att berätta det?

Det senare vann överlägset. Det går bättre om du inte har en massa problem initialt. Senare, när hon är känslomässigt bunden till dig så kan du berätta, då har det inte varit några problem.
    Snälla sluta. 
    Du är inte en psykopat.
    Det är inte coolt att vara en psykopat. 
  • Anonym (j)
    Anonym (.) skrev 2024-11-23 13:21:23 följande:
    Vi vet det också. Märkligt då de brukar ha kurser för nyligen diagnostiserad, arbetsterapeuter etc. Inte perfekt men konstig att du alltid ska sprida desinformation.

Be personalen  på ditt LSS-boende förklara för dig. 
  • Anonym (.)
    Anonym (j) skrev 2024-11-30 18:09:48 följande:

Be personalen  på ditt LSS-boende förklara för dig. 

Vad bra att du använder dina backup-nick. Du har inte rätt att ständigt nedvärdera andra, bara tillmälena i din borttagna kommentar gör att du inte direkt framstår som en person som klarar sig socialt. Kanske en tur till HAB faktiskt skulle hjälpa.

Lol så långt från LSS-boende som det går att kommaSkål

• Anonym (j)

Nu blir jag nyfiken.
    På vilket sätt har ni fått hjälp utav LSS och hab? 

Jag har varit på hab en gång. Totalt fucking värdelöst skit. Anpassat efter taNTer, och aspergare som har gått I särskola(innan LGR 11 kunde man som aspergaere gå i särskola). 

Svar på tråden Fått dianos autism, var tar man vägen nu?