• Anonym (backa?)

Flickvännen lever bara här och nu och vägrar berätta om sitt förflutna

Jag, tjej 25 år, träffade en jämnårig tjej i februari i år. Vi dejtade några månader och blev officiella vid midsommar. Hon är underbar på alla sätt, men hon lever väldigt mycket i nuet. Och i framtiden så att säga. Det är son bakgrund och historia som hon absolut tvärvägrar att prata om. Som att hon ploppade upp ur jorden för 5 år sedan typ. Hennes historia slutar liksom där. Hon har inga vänner från före universitetet, hon pratar aldrig om sin familj, inga intressen som hängt i från barndomen, inga tonårsannekdoter, ingenting som jag är van vid att man pratar om som par eller ens mellan vänner. Hon verkar inte ens ha sett en film eller läst en bok från före 2017. Pressar man lite, eller det bara blir för mycket snack om barndomen/tonåren när vi hänger med vänner, så händer något som jag bara kan beskriva som att hon försvinner framför ögonen på en. 

Jag antar att något har hänt i hennes förflutna, något jävligt traumatiskt.

Frågan är om det går att leva så? För henne som person, för mig som partner, för oss som par? Har någon  här några erfarenheter av att vara tillsammans med någon som inte verkar ha någon historia?

• Svar på tråden Flickvännen lever bara här och nu och vägrar berätta om sitt förflutna
  • Anonym (.)

Men vad menar du med att "hon försvinner framför ögonen på dig". Säger hon inte att hon inte vill prata om det, eller något?
    Mest troligt är att hon antingen varit med om något väldigt traumatiskt (eller flera traumatiska händelser), eller att hon kanske har varit delaktig i saker som hon inte är stolt över (som t.ex. tagit droger). 

Alltså... ja, rent krasst går det väl att leva så, för det som varit har varit och går inte att ändra på. Ni kan bygga en framtid ändå. Men om du är orolig för att hon mår dåligt över något som hänt i livet, så är det en annan sak....

• Anonym (backa?)
    Anonym (.) skrev 2024-11-23 17:21:07 följande:

Men vad menar du med att "hon försvinner framför ögonen på dig". Säger hon inte att hon inte vill prata om det, eller något?
    Mest troligt är att hon antingen varit med om något väldigt traumatiskt (eller flera traumatiska händelser), eller att hon kanske har varit delaktig i saker som hon inte är stolt över (som t.ex. tagit droger). 

Alltså... ja, rent krasst går det väl att leva så, för det som varit har varit och går inte att ändra på. Ni kan bygga en framtid ändå. Men om du är orolig för att hon mår dåligt över något som hänt i livet, så är det en annan sak....

Det enda likanande jag har sett är ett slags epileptiskt anfall, och det har jag bara sett på någon gammal dokumentärfilm i högstadiet. Som sagt så händer det när någon pressar henne eller vi pratar allmänt för mycket om sånt kompisar emellan i grupp. Det händer ju ite jätteofta men när det händer känns det så konstigt. Där men inte där liksom. 

Jag är absolut orolig för hur hon mår, vad som kan ha hänt som gör att hon är så här, hur en gemensam framtid kan se ut när hon är så här. Jag är väl medveten om att det förflutna påverkar både nuet och framtiden och har en förmåga att "springa ikapp" en förr eller senare. 
  • Anonym (Nja)

Frågan är om DU klarar av att backa, visa respekt för hennes tystnad och acceptera att man inte kan tvinga andra att berätta. Det är vad som avgör om ni kan vara ihop eller inte, inte hennes tystnad.

• Anonym (l)

Du nämner bara stunder där andra är med. Har ni inga egna djupa samtal?

• Anonym (backa?)
    Anonym (l) skrev 2024-11-23 17:45:53 följande:

Du nämner bara stunder där andra är med. Har ni inga egna djupa samtal?

Nja, jag menar inte bara med andra, utan även när vi är ensamma. 
Svar på tråden Flickvännen lever bara här och nu och vägrar berätta om sitt förflutna