• Anonym (Funderar)

Är önskelistan en beställningslista?

Hur tänker ni? Köper det ni som personen önskar sig, eller köper ni något annat som ni själva kommit på?

• Svar på tråden Är önskelistan en beställningslista?
  • Anonym (Laura)

Både och. Köper både det som står på önskelistan och även annat jag vet uppskattas. 

• Anonym (Tina)

Önskelistor är bra när man inte har så bra koll på vad personen skulle uppskatta att få. Men hittar man en jättebra present som inte är med på listan så tycker jag att det är roligare att köpa det istället. Det blir ju en större överraskning då. 

• Anonym (Y.l)

Jag köper alltid det som står på önskelistan eller det som personen sagt att hen önskar sig. Jag har aldrig förstått mig på de som struntar i vad någon önskar sig och köper det de själva gillar istället. 

• Anonya

Är det barns julklappsönskningar, önskelista för bröllop eller något annat?

• Embla twopointoh

Det beror på, både på vem det är som önskar sig saker och i vilket sammanhang. En del personer vet jag inte skulle uppskatta om man gav dem något som inte står på listan, så då får de något från den. Andra ser en önskelista som ett förslag eller vägledning och blir glada även för annat än det som finns på den.

Jag tycker om att köpa presenter och ägnar oftast mycken tankemöda åt att hitta sådana som verkligen passar mottagaren, jag tycker det är lite tråkigt att handla presenter ifrån en shoppinglista (eller ännu värre, "bara" ge pengar). Men är det så mottagaren vill ha det, så visst.

Det är mycket svårare när man ska köpa present till någon man inte känner så väl. Då är en önskelista ett bra hjälpmedel.

I den krets jag växte upp i så är en önskelista aldrig en kravlista, jag tycker det är rätt oförskämt att bestämma vad andra ska köpa åt en, ärligt talat. Man tackar för de presenter man får, även om det råkar vara något man inte önskat sig. Det är otroligt bortskämt att bli ledsen eller arg för att man inte får den eller den grejen, i alla fall när man är vuxen.

Men inte alla gillar att köpa, eller få, gåvor, det behöver man också ha med sig.

• Anonym

Öh .. Nej, jag köper inte vapen, fordon, resor till superhjältars hem, nya föräldrar eller levande djur bara för att det står på en lista. Känns inte det lite oansvarigt?

De rimliga inslagen kan däremot uppfyllas, men inte de som jag tror kommer att ändras inom kort och inte alla, eftersom de oftast passar till senare högtidsdagar också och då är ännu mer efterlängtade.

• Anonym (Juo)

Jag har bara fått önskelistor från barn (främst mina egna). Brukar köpa både saker från listan och lite annat. 

• Jemp

Nej det är ingen beställningslista. Man kan självklart både få annat, och inte få allt man önskar sig. 

• Anonym (Funderar)
    Anonym (Y.l) skrev 2024-11-23 23:27:41 följande:

Jag köper alltid det som står på önskelistan eller det som personen sagt att hen önskar sig. Jag har aldrig förstått mig på de som struntar i vad någon önskar sig och köper det de själva gillar istället. 

Det behöver ju inte vara något man själv gillar utan snarare något man tror den andre blir glad över.
  • Anonym (Funderar)
    Anonya skrev 2024-11-23 23:49:49 följande:

Är det barns julklappsönskningar, önskelista för bröllop eller något annat?

Kan vara både till barn och vuxna.
Svar på tråden Är önskelistan en beställningslista?