• Anonym (L)

Hur ska jag tolka? Blir tokig

Jag och min pojkvän har precis blivit ihop och självklart vet vi inte framtiden men varför ska han påpeka att han inte kan lova mig något, att han inte har någon plan, men att han heller inte vill uttnyttja och lämna mig. Vet inte hur jag ska läsa in honom, det han säger....

• Svar på tråden Hur ska jag tolka? Blir tokig
  • Anonym (Wera)

Låter som en grej min man hade kunnat säga som ung. Han är lite trögtänkt på vissa sociala grejer. Tänk en mycket lindrig autism. 

Att man inte kan lova något inför framtiden är ju helt självklart när man är i ett nytt förhållande. Så att han känner så är ju inget konstigt alls. Att han känner att han behöver säga det till dig tycker jag tyder på en viss social obegåvning. Han fattar inte att det är underförstått och bara blir socialt obekvämt att säga rakt ut. Låter det rimligt? 

Eller är det så att du pratar om att köpa hus, gifta er, hur ni kan fira 20-årsjubileet osv, så att han känner att han behöver bromsa dig? 

• Anonym (Tyvärr)

För att han inte har särskilt starka känslor för dig. Ni borde ha fortsatt dejta istället, då hade ni upptäckt att en relation inte hade varit en bra idé. Nu kommer ni att vara ihop lite slentrianmässigt ett tag och sedan kommer han att dumpa dig när han upptäcker att han inte är så kär trots allt.

• Anonym (M)
    Anonym (L) skrev 2024-11-24 01:39:57 följande:
    Hur ska jag tolka? Blir tokig

Jag och min pojkvän har precis blivit ihop och självklart vet vi inte framtiden men varför ska han påpeka att han inte kan lova mig något, att han inte har någon plan, men att han heller inte vill uttnyttja och lämna mig. Vet inte hur jag ska läsa in honom, det han säger....

Han vill redan nu friskriva sig. Hittar han något bättre och gör slut så
    kan han säga att du visste om att jag inte lovat dig något. 
  • Tukt

En av flera tänkbara orsaker kan ju vara att du på något sätt gett honom tanken på ett helt liv tillsammans. Vilket kanske stressar honom.

• Anonym (Beror på)

Beror på eran ålder. Kvinnor kring 35 har en större anledning till stress när det gäller barn är män i den åldern. 

• Anonym (L)

Jag vet att vi bara är i början men jag fick ändå ont i magen av detta.

• Anonym (Tyvärr)
    Anonym (L) skrev 2024-11-24 10:57:38 följande:

Jag vet att vi bara är i början men jag fick ändå ont i magen av detta.

Tror du att han känner sig pressad, har du börjat snacka framtid med honom redan eller?
  • Anonym (L)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-11-24 11:04:11 följande:
    Tror du att han känner sig pressad, har du börjat snacka framtid med honom redan eller?
    Han frågade vad min dröm var och jag var ju bara ärlig med att jag i framtiden vill gifta mig osv. Utöver det har jag inte sagt något till honom, vet ju att vi är i början bara.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (L) skrev 2024-11-24 11:05:32 följande:
    Han frågade vad min dröm var och jag var ju bara ärlig med att jag i framtiden vill gifta mig osv. Utöver det har jag inte sagt något till honom, vet ju att vi är i början bara.
    Det är helt ok att säga så! Så länge man uttrycker det som att det handlar om ens egen önskan och inte "vi". Det är ett bra sätt att vara tydlig med sina planer. Och då sållar man ut agnarna från vetet rätt snabbt också, vilket verkar vara fallet här, tyvärr.
  • Anonym (L)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-11-24 11:09:05 följande:
    Det är helt ok att säga så! Så länge man uttrycker det som att det handlar om ens egen önskan och inte "vi". Det är ett bra sätt att vara tydlig med sina planer. Och då sållar man ut agnarna från vetet rätt snabbt också, vilket verkar vara fallet här, tyvärr.
    :(
  • Anonym (a)
    Anonym (Wera) skrev 2024-11-24 04:32:25 följande:

Låter som en grej min man hade kunnat säga som ung. Han är lite trögtänkt på vissa sociala grejer. Tänk en mycket lindrig autism. 

folk... du menar att det skulle vara socialt ok att säga något sånt där? pfft
  • Anonym (zxcv)
    Anonym (a) skrev 2024-11-24 13:05:40 följande:
    folk... du menar att det skulle vara socialt ok att säga något sånt där? pfft
    Tycker du att det låter så i stycket du citerat? Isf tolkar vi motsatt.
  • Aliona

Vad sägs om att inte försöka tolka utan ha en öppen och ärlig kommunikation med varandra? Fråga vad han menar! 

Svar på tråden Hur ska jag tolka? Blir tokig