• Anonym (TS)

Mindervärdeskomplex pga Aspergers

Jag har det. Jag känner mig mindre värd, och underlägsen andra människor. Pga att jag har autism/AS. 
    Hur ser ni på er själva, ni som också har autism? 
    Jag tror att det beror mycket på miljön. Låg-och mellanstadiet gick bra. Högstadiet och gymnasiet blev jag mobbad. 

• Svar på tråden Mindervärdeskomplex pga Aspergers
  • Anonym (gg)

Jag har både adhd och autism, och tycker att autism är det som ger mig allt bra i livet typ. Enda skälet att jag kan behålla fokus är min autism. Visst gick skolan inte alltid bra, men universitetsstudier gick bra och jag märker att jag ändå är ganska intelligent. Sedan orkar jag inte alltid på samma sätt som andra, jag får kämpa mer, det kan vara jobbigt.

• TriC

Många framstående i samhället har Asperger. Det innebär både svagheter och styrkor. Din hjärna fungerar delvis lite annorlunda än hos de flesta andra. Om de flesta har en PC som hjärna, så har du istället en Mac.

Så beskrev jag det för min son när han var liten, med Asperger. Idag har han ett ansvarsfullt, säkerhetsklassat arbete inom statlig myndighet, med goda vitsord. 

Sträck på dig! Din diagnos gör dig varken bättre eller sämre än andra, bara lite annorlunda i vissa avseenden  

Svar på tråden Mindervärdeskomplex pga Aspergers