• Anonym (TS)

Föräldrar som skriver arga mejl till läraren

Jag blir nyfiken på föräldrar som kan skriva helt sjuka mejl till sina barns lärare. Aggressiva och hotfulla. Jag har bland annat fått mejl som varit arga för att jag varit sjuk, har legat på sjukhus och så har eleverna fått en dålig vikarie eller så har skolan inte lyckats få in en vikarie och då är jag världens sämsta människa. 

Vissa dagar har jag slutligen inte ens orkat öppna arbetsmejlen för att slippa dessa mejl. Om en förälder skickar ett meddelande 22:30 en fredag. Jag har inte svarat lördag morgon klockan 7:30 då får jag ett sms också om hur kass jag är på att höra av mig? sida upp och sida ner?

Jag blir bara fundersam på om dessa människor inte är riktigt kloka? Jag skulle aldrig behandla mina barns lärare på det sättet. 

Ofta är det samma föräldrar och har ca 120 elever i veckan och det är väl kanske 5 elevers föräldrar som skriver och 3 av dom är helt liksom orimliga. Typ hela fredagsnatten och lördagsnatten så är det nya mejl 02:20, 02:34, 03:12, 03:56 och så vidare. Nästan så man funderat på att göra en orosanmäla på just dessa personer som skriver 20 mejl under en hel natt. Man kan ju fundera på deras alkoholkonsumtion då med tanke på att dessa mejl enbart kommer på fredagar och lördagsnätter. 

• Svar på tråden Föräldrar som skriver arga mejl till läraren
  • Anonym (Lärare)

Och VARFÖR i hela fridens namn läser du jobbmailen när du är hemma?! Snälla sluta omedelbart, för din egen skull, sjuk eller inte! Det är inte värt att må ännu sämre, låt dem ta skiten med rektor, hänvisa dit när du är tillbaka på plats! Och läs BARA mailen under den tiden då du är på plats, inte på fritid eller förtroendetid! Det är inte värt det!

Jag skulle antagligen bara svara något extremt kort, särskilt om det är rektorsfrågor, och dessutom både hänvisat dit OCH informera om att jag bollar mailet vidare till rektor. Då får hen också se vilken skit du utsätts för. Det här är en arbetsmiljöfråga!

• Anonym (Också lärare)

Jag svarar i princip aldrig på mail efter arbetstid, och oftast kollar jag inte mailen då heller. Det händer att jag får meddelanden på vår lärplattform på fritiden, och jag ser dem eftersom jag har dem på mobilen, och då händer det att jag svarar om det är något enkelt/akut. (typ vilken tid utvecklingssamtalet är)
    I ditt fall skulle jag vidarebefordra mailen till rektor och låta hen ta över! Det är absolut inte ok att föräldrar beter sig så!

• Anonym (Chef)

Det måste du ta upp med din chef, det vill säga rektorn. Det är ju ett arbetsmiljöproblem. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-11-24 21:14:49 följande:

Och VARFÖR i hela fridens namn läser du jobbmailen när du är hemma?! Snälla sluta omedelbart, för din egen skull, sjuk eller inte! Det är inte värt att må ännu sämre, låt dem ta skiten med rektor, hänvisa dit när du är tillbaka på plats! Och läs BARA mailen under den tiden då du är på plats, inte på fritid eller förtroendetid! Det är inte värt det!

Jag skulle antagligen bara svara något extremt kort, särskilt om det är rektorsfrågor, och dessutom både hänvisat dit OCH informera om att jag bollar mailet vidare till rektor. Då får hen också se vilken skit du utsätts för. Det här är en arbetsmiljöfråga!

Handlar även om när jag kommer tillbaka till jobbet på måndagen så har jag börjat få stresspåslag så jag får migrän så jag spyr för att jag verkligen blivit skräckslagen inför vad som ska finnas i mejlkorgen. Det blir liksom som en bomb?. Och det gör ju att jag vissa dagar inte på morgonen ens öppnar mejlen för att det går inte att undervisa i sån migrän. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-24 21:25:17 följande:
    Handlar även om när jag kommer tillbaka till jobbet på måndagen så har jag börjat få stresspåslag så jag får migrän så jag spyr för att jag verkligen blivit skräckslagen inför vad som ska finnas i mejlkorgen. Det blir liksom som en bomb?. Och det gör ju att jag vissa dagar inte på morgonen ens öppnar mejlen för att det går inte att undervisa i sån migrän. 
    Det förstår jag! Men du måste prata med folk på skolan om det, det är inte ok att bli utsatt för detta. Särskilt om det bara handlar om ett fåtal personer, då är det ju lättare för rektor att ta tag i också.
  • Anonym (Isis)

Jag skrev en gång en email till min sons lärare och prisade honom för vad han gjorde, inga läxor den veckan och ungarna haft en jobbig period innan. Han hade väntat sig kritik i den emailen och blev chockad, och glad. Jag sa att varför inte ge lite positiv feedback ibland.

• Anonym (Namna)

Ett tips när det gäller mailen. När du inte arbetar: ställ in jobbmailen så att den genererar ett autosvar som meddelar att du inte är i tjänst och att inkommande mail kommer att läsas och besvaras under kommande vecka på din administrativa tid under dina ordinarie arbetstider. 

På så sätt behöver du inte känna dej tvingad att vare sej läsa eller besvara när du är ledig. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Namna) skrev 2024-11-24 22:29:47 följande:

Ett tips när det gäller mailen. När du inte arbetar: ställ in jobbmailen så att den genererar ett autosvar som meddelar att du inte är i tjänst och att inkommande mail kommer att läsas och besvaras under kommande vecka på din administrativa tid under dina ordinarie arbetstider. 

På så sätt behöver du inte känna dej tvingad att vare sej läsa eller besvara när du är ledig. 

Det är inte grundproblemet. Problemet är den skiten som kommer in i inkorgen som bryter ner än som människa att man knappt vågar öppna mejlen tillslut. Jag vill inte läsa fyllemejl någon gång 
  • Xenia

Vilka människor det finns! Man undrar hur de behandlar sina barn. Hur är barnen? Verkade de kuvade eller tvärtom bråkiga och utagerande?

Om mejlen är aggressiva och hotfulla tycker jag du kan polisanmäla dem.

Att vara lärare tycks vara som att vara socialarbetare eller politiker; man får ta emot alla aggressioner.

Måste lärare ha en offentlig mejladress? Fast det vore väl inte bättre att lyssna av detta på en telefonsvarare.

• AndreaBD

Jo, jag har haft en tokig förälder som skriver mail kl. 22 om att hennes barn var sjuk och att jag ska ta bort olovlig frånvaro. Och nästa morgon får hen ett utbrott i ett till mail om att jag inte har gjort det än. Grejen är också: Jag jobbar deltid där och jobbade inte ens den dagen. Samma förälder, annat barn: Varför måste inte tjejerna lämna in sin mobil undrar hennes son? Självklart måste också tjejerna lämna in mobilen.

En mamma bråkade med mig för att hennes 15-årige son inte har klarat av att fråga om att få lappen om klassresan, efter att han hade varit sjuk när de fick den. Och det fanns fortfarande gott om tid. 

En pappa skrek i luren varför hans son inte fick låna skolans videokamera, att det var så elakt eftersom pojken hade sett fram emot det. Jag behövde den för undervisning, och hade bokat den. Då menade han att pojken ju också skulle göra skolarbete med den (det var INTE något som han hade fått i uppgift, utan det var hans eget påhitt). 

Jag har nog också förträngt en del. 

Svar på tråden Föräldrar som skriver arga mejl till läraren