• Anonym (EvKonvertit)

Vad skall jag göra? Funderar på konvertera

Hej, jag är 20 och i högstadiet gick jag i samma tankar innan jag valde att gräva ner dem för att se om samma tankar skulle komma upp igen. Tankar? Skulle konvertera till Reform Judendomen av teologiska skäl. 

Var likt många andra "radikal Redditateist" likt många i högstadiet efter det innan jag nu återigen insett att jag är nära 

Enbart pratat med detta online och i högstadiet i klass 7 innan jag grävde ner det innan jag fick tillbaka tankarna och läst på mer och är definitivt närmare nu än då. Har inte bestämt mig än men känner mig rätt säker men inte helt säker. Vet att jag är mycket närmare Reform än de andra inriktningarna.

• Svar på tråden Vad skall jag göra? Funderar på konvertera
  • Anonym (S)

Prata med en rabbi för att reda ut dina tankar.

• Anonym (EvKonvertit)
    Anonym (S) skrev 2024-11-24 21:51:26 följande:

Prata med en rabbi för att reda ut dina tankar.

Finns ingen av den inriktningen men pratar med andra online så länge (icke rabbiner) och har inte helt bestämt mig än helt men är rätt säker ändå men inte helt som sagt.
  • Anonym (S)
    Anonym (EvKonvertit) skrev 2024-11-24 21:54:38 följande:
    Finns ingen av den inriktningen men pratar med andra online så länge (icke rabbiner) och har inte helt bestämt mig än helt men är rätt säker ändå men inte helt som sagt.
    Hur konverterar man då? Måste man göra något officiellt eller är det bara att bekänna sig till den tron inom sig själv? Finns det några församlingar du kan besöka eller hur funkar de?
  • Anonym (K)
    Anonym (EvKonvertit) skrev 2024-11-24 21:54:38 följande:
    Du har inte koll på judendomen om du tror att du kan konvertera till den utan en rabbi.
  • Anonym (EvKonvertit)
    Anonym (K) skrev 2024-11-24 22:10:38 följande:
    Du har inte koll på judendomen om du tror att du kan konvertera till den utan en rabbi.
    Jag vet det men vill inte om jag konvertera med en icke-reform rabbi. 
  • Anonym (EvKonvertit)
    Anonym (S) skrev 2024-11-24 21:58:25 följande:
    Hur konverterar man då? Måste man göra något officiellt eller är det bara att bekänna sig till den tron inom sig själv? Finns det några församlingar du kan besöka eller hur funkar de?
    Måste gå igenom en lång process med en rabbi. De flesta är dock Ortodoxa eller Konservativa (finns inte en Reform i Sverige)
  • Anonym (S)
    Anonym (EvKonvertit) skrev 2024-11-24 22:19:03 följande:
    Måste gå igenom en lång process med en rabbi. De flesta är dock Ortodoxa eller Konservativa (finns inte en Reform i Sverige)
    Så med andra ord kan du inte konvertera. Problemet "löst".
  • Anonym (EvKonvertit)
    Anonym (S) skrev 2024-11-24 22:24:06 följande:
    Så med andra ord kan du inte konvertera. Problemet "löst".
    Det bör fortfarande finnas sätt att lösa det över tid. 
  • Anonym (S)
    Anonym (EvKonvertit) skrev 2024-11-24 23:12:13 följande:
    Det bör fortfarande finnas sätt att lösa det över tid. 
    Jo men visst, om du åker utomlands så. Du får väl googla och se var det finns sådana församlingar?
  • Anonym (Kan hanvisa dig)
    Anonym (EvKonvertit) skrev 2024-11-24 22:19:03 följande:
    Kontakta forsamlingen och rabbinen. Aven om rabbinen ar Ortodox sa borde han kunna hanvisa dig till nagon annan, narmare din inriktning. 
    Pratar vi om Gotaland, Svealand eller Norrland?
Svar på tråden Vad skall jag göra? Funderar på konvertera