• Anonym (frugan)

Ersättning vid misslyckad operation?

Jag undrar om någon vet vad som gäller försäkringsmässigt/ersättningsmässigt när en operation orsakat medicinsk invaliditet? Jag har ingen olycksfallsförsäkring och operationen som orsakat detta är inte en operation gjord pga olycka eller sjukdom utan en s.k. skönhetsoperation.
    Operationen orsakade en nervskada och ett totalt känselbortfall på en yta ungefär 15 x 15 cm. 

När jag är inne på klinikens hemsida står det att alla patienter är försäkrade via deras patientförsäkring via Folksam och det borde väl innebära att jag via folksam kan ansöka om ersättning för det som skett?

Dela gärna era erfarenheter!

• Svar på tråden Ersättning vid misslyckad operation?
  • Anonym (E)

Så borde det vara, det är väl bara att ringa folksam och fråga, vad har kliniken själva sagt?

• Anonym (ope)

Jag vet inte hur det är med ersättning, men det är väldigt vanligt att få känselbortfall vid operationer. Det beror ju på att man skär av nervändar. 

För mig har känseln kommit tillbaka på alla ställen utom ett - har gjort 3 operationer. Det har dock tagit ett år eller två innan nerverna har hittat tillbaka till varandra igen.

• Lynx123

Känselbortfall är inte ovanligt och något man brukar vänja sig vid. Var sittee ditt?

• Anonym (vårdskada)

Om man har fått en vårdskada så kan man få ersättning från vårdgivarens försäkringsbolag (precis som du säger). Vi är i en process just nu, men med offentlig vårdgivare och deras försäkringsbolag. Det är dock en lååång process så det kan vara bra att veta innan man försöker.

Men som ovanstående säger beror ju rätten till ersättning på om det är en vårdskada eller inte. Jag vet inget om operationer, men om tillfälligt känselbortfall är "normalt" lär du inte kunna få ersättning för det.

Svar på tråden Ersättning vid misslyckad operation?