• Anonym (A)

Kan inte göra slut.

Var beredda på mycket text. 

I alla år har jag suttit inne på familjeliv och läst alla världens olika problem till roliga händelser, har alltid vänt mig hit när jag behöver hitta någon form av gemenskap eller relaterbara problem, möjligtvis en tröst för stunden eller bara känna att andra har samma problem, och jag tvivlar inte på att jag är ensam om detta, och känner att det var dags för mig att skriv en tråd för första gången. 

Jag har sen tre år tillbaka träffat en tjej, vi är samkönat par, och under dessa tre åren har vi också gift oss, jag har flyttat från min dåvarande hemstad till hennes, och det är där vi bir nu. Det kanske låter galet och ivrigt, men när något känns så rätt som vi gjorde då, så fanns det ingen anledning till att inte göra det. Vi reste över hela världen, skapade oss ett familjärt hem, såg väldigt högt om varandra. (jag vill absolut intyga att jag kan knappt skriva om alla detta utan att få gråten i halsen). Hon har en underbar dotter som fyller 5 år, och vi har verkligen utvecklat ett starkt band till varandra, hon känns som min egna, och jag vet att hon känner likadant. 

1 1/5 år passerar och min fru börjar få problem med jobb, i den bemärkelsen att hon inte trivs där hon är, hon är en väldigt omtyckt människa, och "lokalt" känd, väldigt erfaren i hennes yrke och har inte alls svårt att hitta sig ett nytt, som hon också gör. Det jobbet blev heller inte som hon hade föreställt sig och jag upplever att en negativitet blomstrar i henne, och så har det sett ut nu, hon byter jobb, blir inte nöjd, missköter sig, bränner broar, och detta har gått i sin loop nu det senaste 1/5 åren. 

Nu från våren (alltså våren 2023) och fram tills idag, har hon vart väldigt explosiv, lätt retlig och svår att hantera och diskutera med, hon uttrycker sig om att hon inte mår bra, och jag förstår verkligen det, jag vill inget hellre än att bemöta henne, tiden går och vi bråkar varannan dag, vissa tillfällen har vi också blivit fysiska (inga slag i den bemärkelsen). Jag har sen i somras känt att den här stämningen hon bär har smittat av sig på mig, vi gör inga saker ihop längre, inget intimt med varandra, uppskattar inte varandra, vi har "gjort slut" säkert 20 gånger, det finns så mycket mer jag egentligen till ge detaljer om, men jag besparar er den läsningen.

Vi har iallafall kommit fram till utan att behöva säga det att vi inte funkar ihop, det står tydligt och klart, vi kan inte kommunicera och definitivt inte lösa saker. Vi båda har flera gången haft samtal där vi berättar vad vi känner och att vi ska bli bättre och jobba på saker. Jag känner dock nu att mina känslor och attraktion är helt borta. Jag mår som bäst när hon inte är hemma, och kan bli ganska ångestladdad om hon vill att vi ska umgås när vi är lediga. Jag har mina brister, så ni inte tror jag lägger allt på henne. Jag är inte perfekt. 

Jag har iallafall nu i "smyg" skrivit på ett hyresavtal på en annan lägenhet, som har inflyttning 6/1-2025, Jag känner så starkt att jag inte vill vara med henne längre, jag vet att jag inte är kär i henne, och att vi kommer nog inte komma längre med detta förhållande. 

Men jag kan inte säga det till henne, det ger mig en sån grav ångest att jag kommer bli tvungen. Jag får också ångest av att ta detta beslutet, ställer mig dagligen frågor om det är rätt? jag har väldigt svårt att se ett liv utan henne, näst intill omöjligt. Att vi ska gå skilda håll och bli "främlingar" för varandra ger mig rysningar. Varför är det såhär? jag vet ju att jag inte är kär, och att jag inte kommer bli det. 

är det någon som har upplevt att dom inte klarar av att göra slut?
    Hur gick det för er?
    hur mår ni nu?

• Svar på tråden Kan inte göra slut.
  • Anonym (Livet är kort)

Ja det är rätt! Och om du känner sådan ångest så kan du skriva ett brev till henne. Res bort över en helg och lämna brevet väl synligt.

• Anonym (A)

Vi har haft våra puser, där jag vart borta som längt en vecka, så känts som att vi redan gått igenom det, när jag väl var iväg för att "få klarhet", så kunde jag inte alls veta vilket jag kände mer för, alltså vara själv eller vara med henne.

• Anonym (Livet är kort)
    Anonym (A) skrev 2024-11-25 14:41:30 följande:

Vi har haft våra puser, där jag vart borta som längt en vecka, så känts som att vi redan gått igenom det, när jag väl var iväg för att "få klarhet", så kunde jag inte alls veta vilket jag kände mer för, alltså vara själv eller vara med henne.

Jag menar att du ska resa bort för att hon ska kunna läsa brevet i ensamhet utan att sätta igång en stor diskussion. När du kommer tillbaka har hon nog smält det värsta iaf.
  • Anonym (A)

Jaha! förstår nu, ja det är kanske inte en dum ide. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Henna)

Jag gjorde slut och sen ångrade jag mej. Vi har en bättre relation idag. Vi har talat igenom skav och gjort nya överenskommelser. Varför forcera fram ett slut? Det är okej att känna sej tveksam och osäker.

• Anonym (Livet är kort)
    Anonym (Henna) skrev 2024-11-25 20:33:00 följande:

Jag gjorde slut och sen ångrade jag mej. Vi har en bättre relation idag. Vi har talat igenom skav och gjort nya överenskommelser. Varför forcera fram ett slut? Det är okej att känna sej tveksam och osäker.

Om man inte är kär och vet att man aldrig kommer att bli det, varför dra ut på smärtan?
  • Anonym (Henna)
    Anonym (Livet är kort) skrev 2024-11-25 20:55:24 följande:
    Om man inte är kär och vet att man aldrig kommer att bli det, varför dra ut på smärtan?
    För att känslor kommer och går. Frågan är om det finns kärlek i relationen. For better and worse.
  • Räkan77

Du ska ju absolut avsluta relationen om du vill. Men om hon inte redan har kontakt med vården så tycker jag att du ska försöka förmå henne att boka in ett besök på vårdcentralen innan du gör slut. Låter som att hon mår dåligt psykiskt och att hon behöver bedömas av en läkare.

• Anonym (Livet är kort)
    Anonym (Henna) skrev 2024-11-26 00:06:08 följande:
    För att känslor kommer och går. Frågan är om det finns kärlek i relationen. For better and worse.
    Ts känner nog sig själv tillräckligt väl ska du se, och här verkar känslorna aldrig ha kommit alls. Ts beskriver ju själv att hen inte är kär och aldrig kommer att bli det.
  • Anonym (Henna)
    Anonym (Livet är kort) skrev 2024-11-26 07:03:58 följande:
    Ts känner nog sig själv tillräckligt väl ska du se, och här verkar känslorna aldrig ha kommit alls. Ts beskriver ju själv att hen inte är kär och aldrig kommer att bli det.
    Så tolkar jag det inte. Varför be om råd annars?
  • Anonym (Livet är kort)
    Anonym (Henna) skrev 2024-11-26 08:01:52 följande:
    Så tolkar jag det inte. Varför be om råd annars?
    Du menar förutom att det ordagrant står:  jag vet ju att jag inte är kär, och att jag inte kommer bli det.

Man kan behöva stöd ändå!
  • Anonym (Henna)
    Anonym (Livet är kort) skrev 2024-11-26 08:14:38 följande:
    Du menar förutom att det ordagrant står:  jag vet ju att jag inte är kär, och att jag inte kommer bli det.

Man kan behöva stöd ändå!
    Det står också:
    Men jag kan inte säga det till henne, det ger mig en sån grav ångest att jag kommer bli tvungen. Jag får också ångest av att ta detta beslutet, ställer mig dagligen frågor om det är rätt? jag har väldigt svårt att se ett liv utan henne, näst intill omöjligt. Att vi ska gå skilda håll och bli "främlingar" för varandra ger mig rysningar. Varför är det såhär?
  • Anonym (Livet är kort)
    Anonym (Henna) skrev 2024-11-26 08:23:24 följande:
    Det står också:
    Men jag kan inte säga det till henne, det ger mig en sån grav ångest att jag kommer bli tvungen. Jag får också ångest av att ta detta beslutet, ställer mig dagligen frågor om det är rätt? jag har väldigt svårt att se ett liv utan henne, näst intill omöjligt. Att vi ska gå skilda håll och bli "främlingar" för varandra ger mig rysningar. Varför är det såhär?
    Jaha? Det är väl rätt naturligt att det är jobbigt att göra slut. Ts saknar dock fortfarande känslor för den här personen även om de står varandra nära.
  • Anonym (Henna)
    Anonym (Livet är kort) skrev 2024-11-26 08:33:00 följande:
    Jaha? Det är väl rätt naturligt att det är jobbigt att göra slut. Ts saknar dock fortfarande känslor för den här personen även om de står varandra nära.
    Om hon saknar känslor för henne, borde det inte vara så svårt att göra slut. Visst att det är jobbigt att göra slut, men att det känns som näst intill omöjligt att leva ett liv utan henne, tycker jag tyder på mycket starka känslor. Däremot är det förstås svårt att få pirr i magen av en person som uppenbarligen mår psykiskt dåligt och skulle behöva psykologstöd, som det verkar.
  • Anonym (Livet är kort)
    Anonym (Henna) skrev 2024-11-26 08:41:11 följande:
    Om hon saknar känslor för henne, borde det inte vara så svårt att göra slut. Visst att det är jobbigt att göra slut, men att det känns som näst intill omöjligt att leva ett liv utan henne, tycker jag tyder på mycket starka känslor. Däremot är det förstås svårt att få pirr i magen av en person som uppenbarligen mår psykiskt dåligt och skulle behöva psykologstöd, som det verkar.
    Det kan mycket väl vara svårt att göra slut även om man vet att man borde, måste. Även de som vet att relationen är riktigt dålig kan ha svårt för det. Bara mänskligt.

Vi tolkar det där annorlunda. Du skriver "omöjligt att leva ett liv utan henne" som om det beror på känslor, jag tolkar det snarare som den där gamla vanan, att man har svårt att föreställa sig hur det kommer att vara när man varit tillsammans länge. Ts skriver ändå att hon inte är kär och aldrig kommer att bli. Det låter för mig inte som särskilt starka känslor alls.
  • Anonym (Henna)
    Anonym (Livet är kort) skrev 2024-11-26 08:47:58 följande:
    Det kan mycket väl vara svårt att göra slut även om man vet att man borde, måste. Även de som vet att relationen är riktigt dålig kan ha svårt för det. Bara mänskligt.

Vi tolkar det där annorlunda. Du skriver "omöjligt att leva ett liv utan henne" som om det beror på känslor, jag tolkar det snarare som den där gamla vanan, att man har svårt att föreställa sig hur det kommer att vara när man varit tillsammans länge. Ts skriver ändå att hon inte är kär och aldrig kommer att bli. Det låter för mig inte som särskilt starka känslor alls.
    Ja, olika perspektiv. Jag vet inte vad som är bäst för dej TS. Men jag tycker inte du ska vara en slav under dina känslor. Klart det känns tungt nu när hon mår dåligt! Svårt att säga vad som är rätt och fel. Jag skulle nog ställa krav på att hon söker samtalsstöd. Du ska inte ta vad som helst!
Svar på tråden Kan inte göra slut.