• Potatismos1

Rätt att ”gå hem”

Hej!

Jag har en fråga som jag liksom inte riktigt blir klok på.. jag är i vecka 36 och har beräknad BF 27/12. jag mår bra i min graviditet och har inte några jobbiga symptom alls men skulle verkligen vilja ha tid att boa, greja och landa lite hemma innan bebisen kommer.

Jag förstår att jag har ?rätt att gå hem? 60 dagar innan beräknad BF (vilket ju är ett krav som jag uppfyller), men hur går detta egentligen till när jag inte har några som helst besvär? Kan jag bara gå in till min chef och säga ?Tjarå! Nu går jag hem!? (Läs med ironi), eller hur går det till egentligen?

Tack!!

• Svar på tråden Rätt att ”gå hem”
  • Anonym (.)

När har du meddelat att du ska gå hem? Eller har du inte sagt något alls?

• Potatismos1
    Anonym (.) skrev 2024-11-25 17:05:01 följande:

När har du meddelat att du ska gå hem? Eller har du inte sagt något alls?

Jag jobbar inom skolan så det jag meddelat är att jag jobbar fram till jullovet startar 20/12.
  • Jemp

Jag är inte säker, men antar att det faller under samma framförhållning som för att söka/anmäla föräldraledighet. Dvs minst 2 mån. 

• Räkan77

Jag har gått en vecka innan jag planerat och det var helt ok för min arbetsgivare, men min vikarie var då redan på plats. 

Jag personligen skulle inte vilja slösa alltför många föräldradagar på att vänta, förstföderskor går ju dessutom ofta över tiden.

Finns det möjlighet att ta ut föräldraledighet en dag i veckan eller ett par timmar varje dag? 

• Potatismos1
    Räkan77 skrev 2024-11-25 17:34:56 följande:

Jag har gått en vecka innan jag planerat och det var helt ok för min arbetsgivare, men min vikarie var då redan på plats. 

Jag personligen skulle inte vilja slösa alltför många föräldradagar på att vänta, förstföderskor går ju dessutom ofta över tiden.

Finns det möjlighet att ta ut föräldraledighet en dag i veckan eller ett par timmar varje dag? 

Förstår verkligen hur du menar med att ?slösa dagar? och det är lite vad jag funderar över också, men jag jobbar i skolan och har därmed jullov från 20/12 till 8/1, så åtminstone en vecka innan BF. Men jag skulle verkligen vilja gå hem på heltid kanske 13:e eller så?
Svar på tråden Rätt att ”gå hem”