• Anonym (T)

Billig men näringsrik mat?

Hej, 

Behöver tips på billig och näringrik mat som man kan laga i kokvår.... Bor litet och har inte ugn, bara två plattor, en stekpanna och en medelstor kastrull. En enda kniv som inte lämpar sig för att skära kött, har ni tips på saker man kan laga som är billig men också näringsrika? Det är korvstroganoff och diverse kombinationer av köttfärs höger och vänster men vad mer kan man göra? Är helt slut på idéer. Varje googling resulterar i enkla, billiga och näringsrika saker som jag inte har utrustning för. 

• Svar på tråden Billig men näringsrik mat?
  • Anonym (Tt)

Önska dig Airfryer i julklapp. Är som en liten ugn

• Anonym (Tt)
    Anonym (Tt) skrev 2024-11-25 17:18:00 följande:

Önska dig Airfryer i julklapp. Är som en liten ugn

Jag gör massa olika matpajer i min. Och gratänger. 
  • Aliona

Linsgryta är gott, näringsrikt och billigt, och lätt att göra. Fräs lite lök, lägg i morot, en dl röda linser (skölj dem först), en burk tomat, lite vatten. Krydda efter smak - jag tar oregano, tabasco och salt. Koka ca 15 min. 

Chili sin carne är också på samma tema. Fräs lök och paprika, häll på en burk vita bönor i tomatsås, spiskummin, chili, salt, peppar. Vill du ha lite kött i så är det supergott med någon smakrik korv, det går bra med en bit ölkorv. Lägg i så fall i korven redan med löken så att smaken verkligen kommet ut. 

Gott att äta med baguett, rostmacka eller nachos. 

• Räkan77

Airfryer är super så det skulle jag absolut satsa på, om du är ensam så behöver du ju ingen stor. Ica har en för 499 kr nu på kampanj.

Soppor är gott och billigt. Finns många goda recept på rotfruktssoppor. Ha i stora vita bönor och mixa om du vill ha en slät soppa utan bönsmak. Gillar du bönor så finns det ju massor av goda att välja mellan. Köp bönor på tetra för det är smidigare än att blötlägga och koka själv.

Olika former av rotfruktsmos är ju också gott. Blanda potatis med kålrot, sötpotatis, palsternacka mm. Sen någon slags biff och gräddsås med lingonsylt. 

• Anonym (Slumgullion)

...är enkelt att göra. Låt inte namnet avskräcka.. Koka ris eller makaroner ihop med frysta grönsaker. Stek upp köttfärs eller strimlad kyckling och i med en burk krossade eller passerade tomater. Häll av vattnet från riset/makaronerna med grönsaker och lägg även det i pannan, blanda allt. Servera med nån kall sås/dressing.

• FruFarfalle

olika Pastasåser, jag gjorde mycket tomatsås med pasta och nån ost på (fetaost, mozzarella, eller parmesan) när jag bodde med litet kök. 
    wook, omelett, ramen, Fried rice, risotto, kebabgryta, hot tuna melt eller andra stekta mackor med fyllning. pannkakor, stekt lax med nått tillbehör tex quinoa och smaksatt creme fraich.

det finns strimlad kyckling att köpa men är lite dyrare. Nog billigare i längden att köpa en kniv :) 

• Meddelande borttaget
  • Tow2Mater

Koka makaroner, under sista minuten lägg i bitar av grönkål. Häll av vattnet och blanda i en burk rumstempererad tonfisk. Servera eventuellt med lite ketchup.

Det var min lunch idag :)

Svar på tråden Billig men näringsrik mat?