• Anonym (Sladdis)

Gravid som äldre?

Hej, 

Upptäckte i helgen att jag har blivit gravid. De senaste 10 åren har jag fokuserat på utbildning och karriär. Vet inte om vi är för gamla? Jag är nyss fyllda 40 och maken 48, dessutom har vid en gemensam dotter på 14,5 år. Är delad och kluven i mina känslor, dels har jag aldrig trott att jag/vi skulle ha fler än ett gemensamt barn men också att vi känns för gamla för att finnas i 20 + år. Inte för att det finns någon garanti att vi kommer leva och bli gamla men orkar man med småbarnslivet igen?!! 

Någon som skaffat en sladdis på äldre dar? Hur stor var åldersskillnaden och hur gamla var ni när barnet föddes? 

• Svar på tråden Gravid som äldre?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (A)

Jättesvårt att svara på. Det är ju inte bara småbarnsåren som kan vara jobbiga, även tonåren kan vara tuff, med hämtningar sent på kvällen osv. 
    Det går ju, och jag tror inte att man älskar barnet mindre, men det är inte heller fel att vilja ha ett barnfritt liv de sista 10-15 åren innan man går i pension. 

Så fundera på hur du vill att ert liv ska vara när er dotter flyttar hemifrån om 5 år. Hur vill ni leva, vad vil ni göra osv. 

• Anonym (Sladdis)
    Anonym (A) skrev 2024-11-25 18:23:12 följande:

Jättesvårt att svara på. Det är ju inte bara småbarnsåren som kan vara jobbiga, även tonåren kan vara tuff, med hämtningar sent på kvällen osv. 
    Det går ju, och jag tror inte att man älskar barnet mindre, men det är inte heller fel att vilja ha ett barnfritt liv de sista 10-15 åren innan man går i pension. 

Så fundera på hur du vill att ert liv ska vara när er dotter flyttar hemifrån om 5 år. Hur vill ni leva, vad vil ni göra osv. 

Vi har haft väldigt utmanade år med vårt gemensamma barn, och först nu det börjar lugna ned sig... mellan 6-14 var riktiga pain in the ass-år. Å ena sidan längtar vi båda tills det bara är vi, och vi får ägna oss åt varandra fullt ut men å andra sidan. Ja, vet egentligen inte vad som skulle ?vara positivt? med ett till barn. Men å andra sidan kanske vi saknar barnet vi aldrig fick.
  • Anonym (A)
    Anonym (Sladdis) skrev 2024-11-25 18:44:07 följande:
    Vi har haft väldigt utmanade år med vårt gemensamma barn, och först nu det börjar lugna ned sig... mellan 6-14 var riktiga pain in the ass-år. Å ena sidan längtar vi båda tills det bara är vi, och vi får ägna oss åt varandra fullt ut men å andra sidan. Ja, vet egentligen inte vad som skulle ?vara positivt? med ett till barn. Men å andra sidan kanske vi saknar barnet vi aldrig fick.
    Det är väl bättre att sakna en dröm än att ångra ett barn. Eller, man ångrar inte barnet som sådant, men kanske det som barnet hindrar en från att göra.
  • Anonym (Sladdis)
    Anonym (A) skrev 2024-11-25 18:49:13 följande:
    Det är väl bättre att sakna en dröm än att ångra ett barn. Eller, man ångrar inte barnet som sådant, men kanske det som barnet hindrar en från att göra.
    Sant! Jag förstår ju makens oro också, att aldrig bli ?barnfri?. 49 år och en nyfödd kanske inte är det som en längtar efter. Får nog ta oss en riktig funderare, är ju nu eller aldrig. 
Svar på tråden Gravid som äldre?