• Anonym (Ledsen förskollärare)

Hög sjukfrånvaro - omplacerad förskollärare

Hej! 

Jag var idag på ett möte med arbetsgivaren och fick då veta att jag ska bli omplacerad pga hög sjukfrånvaro. Arbetar som förskollärare och har varit mycket sjuk pga dels mitt yrke, men även då jag har en tvååring hemma. Fler som råkat ut för samma? Nu ska jag arbeta i en pool istället för i ett fast arbetslag. Det känns som att facket kanske borde närvarat vid detta möte.. 😓 Tänker om det är en vanlig lösning.. 

• Svar på tråden Hög sjukfrånvaro - omplacerad förskollärare
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Ledsen förskollärare) skrev 2024-11-25 17:51:59 följande:

Hej! 

Jag var idag på ett möte med arbetsgivaren och fick då veta att jag ska bli omplacerad pga hög sjukfrånvaro. Arbetar som förskollärare och har varit mycket sjuk pga dels mitt yrke, men även då jag har en tvååring hemma. Fler som råkat ut för samma? Nu ska jag arbeta i en pool istället för i ett fast arbetslag. Det känns som att facket kanske borde närvarat vid detta möte.. 😓 Tänker om det är en vanlig lösning.. 

Det är väl för barnens skull, bättre med personal som är närvarande hela tiden istället för många vikarier. 
  • Anonym (X)

Vad står i ditt kontrakt, anställd på arbetsplats NN eller bara anställd inom kommun/koncern?

• Anonym (C)

Vad menar du med att du har varit sjukskriven dels för ditt yrke?

• Anonym (S)
    Anonym (C) skrev 2024-11-25 19:25:44 följande:

Vad menar du med att du har varit sjukskriven dels för ditt yrke?

Ja man kan ju tänka sig att man ofta blir sjuk när man arbetar nära små barn som ofta är sjuka.
  • Kvinna7

Vid ett sådant möte borde du haft en facklig representant med. Det skulle arbetsgivaren informerat om. Om du är anställd på en kommunal förskola kan de nog flytta hursom, men inte utan mbl? Riskanalys? Hursom, kontakta facket. 

• Anonym (Ellen)
    Kvinna7 skrev 2024-11-25 21:01:49 följande: