• Anonym (Ledsen förskollärare)

Hög sjukfrånvaro - omplacerad förskollärare

Hej! 

Jag var idag på ett möte med arbetsgivaren och fick då veta att jag ska bli omplacerad pga hög sjukfrånvaro. Arbetar som förskollärare och har varit mycket sjuk pga dels mitt yrke, men även då jag har en tvååring hemma. Fler som råkat ut för samma? Nu ska jag arbeta i en pool istället för i ett fast arbetslag. Det känns som att facket kanske borde närvarat vid detta möte.. 😓 Tänker om det är en vanlig lösning.. 

• Svar på tråden Hög sjukfrånvaro - omplacerad förskollärare
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Ledsen förskollärare) skrev 2024-11-25 17:51:59 följande:

Hej! 

Jag var idag på ett möte med arbetsgivaren och fick då veta att jag ska bli omplacerad pga hög sjukfrånvaro. Arbetar som förskollärare och har varit mycket sjuk pga dels mitt yrke, men även då jag har en tvååring hemma. Fler som råkat ut för samma? Nu ska jag arbeta i en pool istället för i ett fast arbetslag. Det känns som att facket kanske borde närvarat vid detta möte.. 😓 Tänker om det är en vanlig lösning.. 

Det är väl för barnens skull, bättre med personal som är närvarande hela tiden istället för många vikarier. 
  • Anonym (X)

Vad står i ditt kontrakt, anställd på arbetsplats NN eller bara anställd inom kommun/koncern?

• Anonym (C)

Vad menar du med att du har varit sjukskriven dels för ditt yrke?

• Anonym (S)
    Anonym (C) skrev 2024-11-25 19:25:44 följande:

Vad menar du med att du har varit sjukskriven dels för ditt yrke?

Ja man kan ju tänka sig att man ofta blir sjuk när man arbetar nära små barn som ofta är sjuka.
  • Kvinna7

Vid ett sådant möte borde du haft en facklig representant med. Det skulle arbetsgivaren informerat om. Om du är anställd på en kommunal förskola kan de nog flytta hursom, men inte utan mbl? Riskanalys? Hursom, kontakta facket. 

• Anonym (Ellen)
    Kvinna7 skrev 2024-11-25 21:01:49 följande:

Vid ett sådant möte borde du haft en facklig representant med. Det skulle arbetsgivaren informerat om. Om du är anställd på en kommunal förskola kan de nog flytta hursom, men inte utan mbl? Riskanalys? Hursom, kontakta facket. 

Jag håller med och det här är inte vanligt förekommande.
    Inte inom de verksamheter där jag arbetat i alla fall.
    Om du tänker på den arbetsplats där du är idag, har det hänt förr? Har ni vikarier som är fasta och som kommer från den här "poolen"?
    Oavsett så skulle det ha förhandlats och du skulle haft stöd av facket.
    Har arbetsgivaren inte förhandlat detta med facklig part enligt MBL (och eventuellt ställt mot gällande kollektivavtal som kan ha andra/utökade regler) så kan det vara grund för skadestånd pga man brutit mot lag/avtal. 

Hej! 

Jag ska ringa facket idag och rådfråga. 😊 Mötet skedde väldigt plötsligt och jag har inte fått indikationer om att en omplacering kunde vara aktuellt tidigare. Ja, det är en fast pool på min enhet eller vad man ska säga.. Min upplevelse av det hela är att arbetsgivaren i stort sett vill göra det så obekvämt att jag självmant säger upp mig.. Bland annat kommer jag att ha min egna dotter på ena förskolan,.arbeta oregelbundna och varierande tider osv. Min sjukfrånvaro denna terminen beror dessutom till stor del på att jag förlorade en graviditet och fick vara sjukskriven.. Hela situationen är hur som haver väldigt ledsam. 

• Anonym (Ellen)
    Anonym (Ledsen förskollärare) skrev 2024-11-26 08:20:29 följande:

Hej! 

Jag ska ringa facket idag och rådfråga. 😊 Mötet skedde väldigt plötsligt och jag har inte fått indikationer om att en omplacering kunde vara aktuellt tidigare. Ja, det är en fast pool på min enhet eller vad man ska säga.. Min upplevelse av det hela är att arbetsgivaren i stort sett vill göra det så obekvämt att jag självmant säger upp mig.. Bland annat kommer jag att ha min egna dotter på ena förskolan,.arbeta oregelbundna och varierande tider osv. Min sjukfrånvaro denna terminen beror dessutom till stor del på att jag förlorade en graviditet och fick vara sjukskriven.. Hela situationen är hur som haver väldigt ledsam. 

Otroligt ledsam! Och verkligen inte skäl att behandla dig så.
    Jag hoppas att facket kan ge dig stöd och jag är ledsen för det du behövt gå igenom!
    Anonym (Ellen) skrev 2024-11-26 08:22:15 följande:
    Otroligt ledsam! Och verkligen inte skäl att behandla dig så.
    Jag hoppas att facket kan ge dig stöd och jag är ledsen för det du behövt gå igenom!
    Tack fina du för dina ord! 🤗 
  • Anonym (T)

Det låter väl som en bra lösning. Även du kan väl se att det är dåligt för barnen i din grupp att de tvingas ha vikarier jämt och ständigt pga. din höga frånvaro.

Då är det väl bättre att du hoppar in där det finns behov när du är på plats.

• Anonym (xxx)

Hej! 

Beklagar det som hänt.

Men din chef måste se till hela arbetsmiljön. Det är ju bäst för barngruppen om de har personal som är på plats hela tiden, och bara vikarier när någon är borta. Men eftersom du är borta ofta, så blir det ju vikarier väldigt ofta, bara för att täcka upp för dig.

Absolut kan jag förstå hur de tänker till viss del, men det jag upplever saknas i detta fallet är någon form kommunikation om att detta kunde ske. Det blir så abrupt. Sedan avsaknaden av fackets inblandning. Tänker även att ett förstadagsintyg hade varit ett första steg. 

• Kvinna7

Hej! 

Beklagar. Och beklagar även att du har en sådan oförstående arbetsgivare. 
  • Anonym (om)
    Anonym (Ledsen förskollärare) skrev 2024-11-25 17:51:59 följande:

Hej! 

Det är kanske inte rimligt ur din egen synvinkel, men för barngruppen där du arbetar så borde det ju bli en vinst att ha en pedagog som inte är sjuk och frånvarande hela tiden. Om du är borta så mycket så blir det ju nästan som att du är tillfällig vikare fast på din egen tjänst.
    Anonym (Ledsen förskollärare) skrev 2024-11-26 09:26:56 följande:

Absolut kan jag förstå hur de tänker till viss del, men det jag upplever saknas i detta fallet är någon form kommunikation om att detta kunde ske. Det blir så abrupt. Sedan avsaknaden av fackets inblandning. Tänker även att ett förstadagsintyg hade varit ett första steg. 

Hur hade ett förstadagsintyg hjälpt situationen för din barngrupp? För detta handlar väl inte om att de misstror din frånvaro, utan om att din frånvaro drabbar din barngrupp och kollegorna som arbetar med dig. 

Nu blir du vikarie på heltid och då är det inte lika skört för barngruppen och kollegorna i barngruppen som slipper din ständiga frånvaro med olika vikarier som följd. Som förälder till ett barn på förskola hade jag sett den här lösningen som mycket positiv. 
  • Anonym (om)
    Kvinna7 skrev 2024-11-25 21:01:49 följande:

Riskanalysen är väl att det är riktigt dåligt för barngruppen att ha en pedagog som är borta hela tiden och med olika vikarier som ska hoppa in. 
  • Anonym (Jk)
    Anonym (om) skrev 2024-11-26 13:15:52 följande:
    Det är kanske inte rimligt ur din egen synvinkel, men för barngruppen där du arbetar så borde det ju bli en vinst att ha en pedagog som inte är sjuk och frånvarande hela tiden. Om du är borta så mycket så blir det ju nästan som att du är tillfällig vikare fast på din egen tjänst.
    Anonym (Ledsen förskollärare) skrev 2024-11-26 09:26:56 följande:

Hur hade ett förstadagsintyg hjälpt situationen för din barngrupp? För detta handlar väl inte om att de misstror din frånvaro, utan om att din frånvaro drabbar din barngrupp och kollegorna som arbetar med dig. 

Nu blir du vikarie på heltid och då är det inte lika skört för barngruppen och kollegorna i barngruppen som slipper din ständiga frånvaro med olika vikarier som följd. Som förälder till ett barn på förskola hade jag sett den här lösningen som mycket positiv. 

Jo jag tänker lite så också. Min yngsta som är snart 3 går på förskola och det är ganska ofta inte så lätt vid lämningar , han kan bli väldigt arg och ledsen.. då är det skönt när det är personal som han känner väl. Jag hade nog tyckt det var jobbigt om det var olika vikarier hela tiden. 

Är själv höggravid nu och har nyligen haft lungingrammation sen direkt efter hade sonen höstblåsor sen några veckor senare blev han magsjuk sen blev dottern förkyld ..Jag pluggar just nu så bara jag själv som drabbas .. Men ja jag förstår att man är sjuk ofta när man har småbarn och det måste vara ännu värre när man jobbar med det också.. men samtidigt måste ju chefen tänka på barnen på förskolan.

Svar på tråden Hög sjukfrånvaro - omplacerad förskollärare