Anonym (Ledsen förskollärare) skrev 2024-11-25 17:51:59 följande:
Hög sjukfrånvaro - omplacerad förskollärare
Hej!
Jag var idag på ett möte med arbetsgivaren och fick då veta att jag ska bli omplacerad pga hög sjukfrånvaro. Arbetar som förskollärare och har varit mycket sjuk pga dels mitt yrke, men även då jag har en tvååring hemma. Fler som råkat ut för samma? Nu ska jag arbeta i en pool istället för i ett fast arbetslag. Det känns som att facket kanske borde närvarat vid detta möte.. 😓 Tänker om det är en vanlig lösning..
Det är kanske inte rimligt ur din egen synvinkel, men för barngruppen där du arbetar så borde det ju bli en vinst att ha en pedagog som inte är sjuk och frånvarande hela tiden. Om du är borta så mycket så blir det ju nästan som att du är tillfällig vikare fast på din egen tjänst.
Anonym (Ledsen förskollärare) skrev 2024-11-26 09:26:56 följande:
Absolut kan jag förstå hur de tänker till viss del, men det jag upplever saknas i detta fallet är någon form kommunikation om att detta kunde ske. Det blir så abrupt. Sedan avsaknaden av fackets inblandning. Tänker även att ett förstadagsintyg hade varit ett första steg.
Hur hade ett förstadagsintyg hjälpt situationen för din barngrupp? För detta handlar väl inte om att de misstror din frånvaro, utan om att din frånvaro drabbar din barngrupp och kollegorna som arbetar med dig.
Nu blir du vikarie på heltid och då är det inte lika skört för barngruppen och kollegorna i barngruppen som slipper din ständiga frånvaro med olika vikarier som följd. Som förälder till ett barn på förskola hade jag sett den här lösningen som mycket positiv.