• Anonym (Mamma Mu)

Simskola - hur hade ni gjort?

Nu har jag haft mitt barn i simskola i 2 terminer men hen har fortfarande inte lärt sig att simma 5 meter (tar sig fram kanske 2 meter). Funderar nu fram och tillbaka hur vi ska göra om vi ska boka en termin till eller strunta i det. Hen säger själv att hen inte vill fortsätta simskola, men samtidigt tycker jag det är viktigt att lära sig simma. Hur har ni resonerat som varit i samma situation.  Är det onödigt att fortsätta om inte riktigt viljan finns där eller är det bättre att fortsätta kämpa på? 

• Svar på tråden Simskola - hur hade ni gjort?
  • Anonym (M)

Byt simskola, de verkar ju inte kunna lära ut hur man ska göra. Å andra sidan, hur gammalt är barnet? Kanske inte måste vara just i år utan att ni tar paus ett tag.

• Anonym (d)

Är barnet redo eller var fallerar det annars?

• Anonym (Mamma Mu)

Barnet är 6 år och det finns ingen annan simskola i kommunen där vi bor. Svårt att säga vart det fallerar, men det är en stor grupp också där en del av lektionstiden går åt till att vänta på sin tur att få hjälp och där barnen gör övningar i omgångar medan resten väntar vid bassängkanten.

• Anonym (M)
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2024-11-25 22:16:29 följande:

Barnet är 6 år och det finns ingen annan simskola i kommunen där vi bor. Svårt att säga vart det fallerar, men det är en stor grupp också där en del av lektionstiden går åt till att vänta på sin tur att få hjälp och där barnen gör övningar i omgångar medan resten väntar vid bassängkanten.

Låter som att det är för stor barngrupp, de ska inte behöva sitta och vänta på kanten! Eller snarare för få vuxna.
  • Anonym (Mamma Mu)
    Tow2Mater skrev 2024-11-25 22:39:34 följande:

Kan ni inte träna med barnet själva?

Nej föräldrar får inte bada samtidigt med barnen under simskolan utan man sitter bredvid på kanten 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2024-11-25 22:45:18 följande:
    Nej föräldrar får inte bada samtidigt med barnen under simskolan utan man sitter bredvid på kanten 
    Personen menade kanske på er egen tid....
  • Anonym (låt vara)

Låt det vara ett par år, och bara gå till simhallen själva för vattenlek regelbundet. Kanske varannan vecka eller en gång i månaden, bara som kul grej. Semestra nära vatten om ni kan/har råd nästa och nästnästa sommar. Det är inte bråttom, och en del barn är bara helt enkelt inte mogna kroppsligt att lyckas koordinera simning. Om 2 år eller så kommer de gå med skolan, och det värsta du kan göra innan dess är att stressa, tvinga och döda vattenlusten. 

• Anonym (Mamma Mu)
    Anonym (M) skrev 2024-11-25 22:47:58 följande:
    Personen menade kanske på er egen tid....
    Ja svaret är att det kan man också göra och det är ju alternativet om vi inte fortsätter i simskolan. 
  • Fliselisan

Det behövs ingen simskola för att lära sig simma, däremot måste ni fortsätta gå regelbundet till simhallen. Mina barn har lärt sig simma vid ca 5-6 år, och då har vi varit i simhallen ca 1 gång i veckan.

Svar på tråden Simskola - hur hade ni gjort?