Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Simskola - hur hade ni gjort?

Fortsätt inte att betala för simskola om det inte ger så mycket. Träna själva med barnet, men ha inte bråttom och döda inte vattenlusten som sagt.

Barnet är bara 6 år. Det finns gott om tid att lära sig simma. Vi började traggla med våra barn när de var 5-6 år, de gick även i simskola, men var inte säkra på djupt vatten förrän de var 8-9.

Själv lärde jag mig inte simma ordentligt förrän jag var 12. Jag tyckte om att bada, men bara där det var grunt. Lärde mig simma sent och blev rädd för djupt vatten efter en incident när jag var 9.

Jag kunde simma innan 12, men inte bra och kände mig inte trygg på djupt vatten. Men tillslut lärde jag mig, kom över min rädsla och klarade skolans kunskapsmål.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Med att lära sig simma ?ordentligt? menar jag alltså mist 200 m varav 50 m på rygg, vilket krävs för att få godkänt betyg i årskurs 6.

Våra barn klarade det när de var 8-9 år, jag klarade det inte förrän sommaren innan jag började sexan.

Ingen av oss klarade mer än några simtag när vi var 6 år, så jag skulle inte hetsa om jag var ni. 

Svar på tråden Simskola - hur hade ni gjort?