• Anonym (K)

Simskola - hur hade ni gjort?

Anonym (Mamma Mu) skrev 2024-11-25 22:16:29 följande:

Barnet är 6 år och det finns ingen annan simskola i kommunen där vi bor. Svårt att säga vart det fallerar, men det är en stor grupp också där en del av lektionstiden går åt till att vänta på sin tur att få hjälp och där barnen gör övningar i omgångar medan resten väntar vid bassängkanten.

Så har alla simskolor jag sett gått till. De kan ju inte släppa ut massa barn som inte är simkunniga på djupt vatten utan en vuxen intill. Och många simskolor jobbar på djupt vatten tidigt för att göra barnen orädda för det snabbt. 

Fortsätt kämpa på, säger jag. Simningen är alldeles för viktig för att släppa. Det handlar om att rädda ditt barns liv. Lägg in ett simhallsbesök till varje vecka där ni tränar bara barnet och du. Eller stanna kvar i simhallen efteråt någon timme till effer lektionen. 

Jag brukade göra så att vi körde simträning först när vi var på simhallen, sen fikade och lekte vi. 

När sommaren kommer så kan ditt barn simma ännu lite mer och då blir det roligt att bada ute och det blir på ett lättsamt sätt ännu mer träning. 

• Anonym (K)
    Anonym (Annan mamma) skrev 2024-11-26 05:49:46 följande:

Vår son ville inte lära sig i simskolan med alla andra. Så vi bokade ?piratlärare?  till honom. Tog inte många gånger och han simmade på egen hand.så,kolla om det finns någon som erbjuder privatundervisning. Simning handlar mycket om att andas rätt för att hålla sig flytande, simtagen är till för att komma framåt

Detta! På mina barns simskola var en av de första grejerna de gjorde att hoppa i på djupt vatten och sen lägga sig på rygg och flyta. Detta skulle de klara innan de började öva simtagen. Kan ditt barn flyta, TS? 
  • Anonym (K)
    Aliona skrev 2024-11-26 19:13:42 följande:
    Då tycker jag att ni ska kämpa på med simskolan en termin till eller vad det nu tar. Plötsligt kommer det säkert att lossna. Och det kan vara bra och utvecklande för barn att klara något efter att de kämpat och varit svårt. 

Håller med.

Så upplevde jag att det var för mina barn också. När det väl lossnade simmade de sina 200 meter utan problem. Och mer därtill. Lite som att cykla, man ska fatta hur det det ska göras. Fram till dess får man traggla, och tjata om glada fötter (så heter det iaf på simskolan här i stan!). 

• Anonym (K)

Bara för kännedom så kan jag berätta att våra barns skola har två omgångar simskola som skolan arrangerar. En gång i ettan och en gång i trean. Då går de till simhalllen varje dag i två veckor. Verkligen superbra och något man önskar att alla barn kunde få. (Men det är så klart svårt i tex kommuner som saknar simhall.) 

• Anonym (K)
    Elin pelin skrev 2024-11-27 21:19:30 följande:

Som någon tipsar om så är sommarsimskola ofta bra för då får de varje dag och då lossnar det ofta. 

Sen såg jag att någon frågade om ditt barn kan flyta, och ja det är absolut en fördel men alla kan inte flyta. Jag har en kollega som tävlat i många år och han kan inte flyta. Inga av mina barn eller min man kan flyta och de simmar bra.

Intressant. Det de missar är den livräddande funktionen med att flyta, att orka hålla sig på ytan med väldigt lite energi tills räddning kommer. 

Såg också stt någon skrev stt barnet crawlade. Det är samma där. Crawl är ett bra simsätt när man vill vara snabb, men det går åt mycket energi, så kapsejsar båten och det är långt till land finns risken att man inte orkar crawla så långt. Det är därför man oftast lär ut bröstsim - då orkar man längre sträckor. I synnerhet om man kan vila genom att flyta emellanåt. 

• Anonym (K)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-28 07:19:52 följande:
    Om man har låg fettprocent lär det vara svårare att flyta. Jag gick på crawlkurs nyligen och unga smala män i gruppen med låg fettprocent hade oftast lite svårare för att lära sig flyta.

Låter bekant. I min dotters simskola var hon och liten pojk  sämst på att flyta. Två små pinnisar. Man fryser ofta snabbare som smalis också och det kan ju göra att man förknippar simning med något otrevligt. Som barn kan ju det göra simskolan svårare. 

Svar på tråden Simskola - hur hade ni gjort?