• Anonym (Mamma Mu)

Simskola - hur hade ni gjort?

Nu har jag haft mitt barn i simskola i 2 terminer men hen har fortfarande inte lärt sig att simma 5 meter (tar sig fram kanske 2 meter). Funderar nu fram och tillbaka hur vi ska göra om vi ska boka en termin till eller strunta i det. Hen säger själv att hen inte vill fortsätta simskola, men samtidigt tycker jag det är viktigt att lära sig simma. Hur har ni resonerat som varit i samma situation.  Är det onödigt att fortsätta om inte riktigt viljan finns där eller är det bättre att fortsätta kämpa på? 

• Svar på tråden Simskola - hur hade ni gjort?
  • EnAnonumius
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2024-11-25 22:45:18 följande:
    Nej föräldrar får inte bada samtidigt med barnen under simskolan utan man sitter bredvid på kanten 
    Tror nog att det syftades  på att ni kan lära barnen själva att simma i stället för satt slösa pengar på simskola. 😉

Jag har aldrig gått på simskolan, utan det var min morfar och fosterpappa som lärde mig att simma.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2024-11-25 23:08:33 följande:
    Ja svaret är att det kan man också göra och det är ju alternativet om vi inte fortsätter i simskolan. 
    Var inte så du svarade personen som förslog att ni kunde lära själva. Du svarade något om att föräldrarna får sitta vid kanten och titta på.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Fortsätt inte att betala för simskola om det inte ger så mycket. Träna själva med barnet, men ha inte bråttom och döda inte vattenlusten som sagt.

Barnet är bara 6 år. Det finns gott om tid att lära sig simma. Vi började traggla med våra barn när de var 5-6 år, de gick även i simskola, men var inte säkra på djupt vatten förrän de var 8-9.

Själv lärde jag mig inte simma ordentligt förrän jag var 12. Jag tyckte om att bada, men bara där det var grunt. Lärde mig simma sent och blev rädd för djupt vatten efter en incident när jag var 9.

Jag kunde simma innan 12, men inte bra och kände mig inte trygg på djupt vatten. Men tillslut lärde jag mig, kom över min rädsla och klarade skolans kunskapsmål.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Med att lära sig simma ?ordentligt? menar jag alltså mist 200 m varav 50 m på rygg, vilket krävs för att få godkänt betyg i årskurs 6.

Våra barn klarade det när de var 8-9 år, jag klarade det inte förrän sommaren innan jag började sexan.

Ingen av oss klarade mer än några simtag när vi var 6 år, så jag skulle inte hetsa om jag var ni. 

• fornminne

Idag rekommenderas att barn lär sig simma så tidigt som möjligt, för att minska risken för drunkningsolyckor för mindre barn.

Men man får ju även känna av samt öva på ett sätt som fungerar för barnet. Simskola med många barn och begränsad tid att verkligen öva, låter som att (både billigt och bokstavligt i det här fallet) kasta pengar i sjön. 

Pressa inte barnet till mer simskola. Öva själva med barnet och ge det tid. 

• Aliona

Är ni mycket vid vatten? Jag tänker att om man bor vid havet, semestrar vid vatten, och är mycket på sjön och kanske åker båt, paddlar, fiskar och så, så är det mer angeläget att barnet blir simkunnigt tidigare. Så är det för oss så vi gjorde det till en prioritet pga säkerheten vid vattnet, och barnet fick gå tills han klarade 200 meter. Det tog tre terminer på kommunal simskola, men innan dess gick han också på simlekis och andra simskolor. Det var verkligen inte lätt för honom, men det gick till slut. 

Om man istället bor i stan eller inåt landet och bara någon gång ibland är vid havet så hade jag låtit det vara. Barnet lär sig snart nog, kanske när de simmar i skolan. 

• Anonym (K)
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2024-11-25 22:16:29 följande:

Barnet är 6 år och det finns ingen annan simskola i kommunen där vi bor. Svårt att säga vart det fallerar, men det är en stor grupp också där en del av lektionstiden går åt till att vänta på sin tur att få hjälp och där barnen gör övningar i omgångar medan resten väntar vid bassängkanten.

Så har alla simskolor jag sett gått till. De kan ju inte släppa ut massa barn som inte är simkunniga på djupt vatten utan en vuxen intill. Och många simskolor jobbar på djupt vatten tidigt för att göra barnen orädda för det snabbt. 

Fortsätt kämpa på, säger jag. Simningen är alldeles för viktig för att släppa. Det handlar om att rädda ditt barns liv. Lägg in ett simhallsbesök till varje vecka där ni tränar bara barnet och du. Eller stanna kvar i simhallen efteråt någon timme till effer lektionen. 

Jag brukade göra så att vi körde simträning först när vi var på simhallen, sen fikade och lekte vi. 

När sommaren kommer så kan ditt barn simma ännu lite mer och då blir det roligt att bada ute och det blir på ett lättsamt sätt ännu mer träning. 

• Anonym (Annan mamma)

Vår son ville inte lära sig i simskolan med alla andra. Så vi bokade ?piratlärare?  till honom. Tog inte många gånger och han simmade på egen hand.så,kolla om det finns någon som erbjuder privatundervisning. Simning handlar mycket om att andas rätt för att hålla sig flytande, simtagen är till för att komma framåt. 

• Anonym (K)
    Anonym (Annan mamma) skrev 2024-11-26 05:49:46 följande:

Vår son ville inte lära sig i simskolan med alla andra. Så vi bokade ?piratlärare?  till honom. Tog inte många gånger och han simmade på egen hand.så,kolla om det finns någon som erbjuder privatundervisning. Simning handlar mycket om att andas rätt för att hålla sig flytande, simtagen är till för att komma framåt

Detta! På mina barns simskola var en av de första grejerna de gjorde att hoppa i på djupt vatten och sen lägga sig på rygg och flyta. Detta skulle de klara innan de började öva simtagen. Kan ditt barn flyta, TS? 
  • Anonym (Elin79)

Ta över själv?
    Vi hade samma upplevelse med första, han var vattenvan innan så det var bara simningen vi ville att han skulle lära sig på ett pedagogiskt sätt.
    Men vi borde litat på vår egen förmåga istället, både jag och maken gick på simning tills vi var typ 17.
    Han lärde sig förvisso grunderna men själva simningen satte han sen själv i en pool under en 2v semester utomlands. Då var han fem år. 

Med syskonet sket vi i simskolan utan såg bara till att besöka badhuset ofta, minst en gång i veckan. Skapade vattenvana tidigt. Sen kom det nästan av sig självt. Sex år gammal kan han simma 50 meter, dyka från kanten, hämta upp grejer från botten, flyta mm. 

Jag förstår verkligen din önskan om att bli simkunnig, det är superviktigt (anser jag). Men ta över själva om ni kan, det är inte raketforskning att lära ett barn simma. 

Svar på tråden Simskola - hur hade ni gjort?