Inlägg från: Anonym (Vinter och sommar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vinter och sommar)

Komma ut som flersam som senior

Openmindedfast skrev 2024-11-25 23:34:48 följande:

På 80-talet gick en mycket vacker kvinnlig VD på ett mellanstort företag i Stockholm ut med att hon och hennes man fick träffa andra och att det företrädesvis var hon som hade flera manliga vänner och att mannen inte bara var ok med det utan också njöt av att se hennes njutning eller vetskapen om att hon njöt då han inte var med. Detta i en intervju i Svensk TV. Det slutade i katastrof med hotbrev uppsagda avtal och kontrakt med kunder. Mycket känsligt då och tänker att även i dag är framförallt kvinnors sexliv otroligt laddat såtillvida de inte inramar sig inom det traditionella äktenskapets strukturer. 

Synen har förbättrats något, framförallt gäller lite andra villkor i singlarnas städer, dvs storstäder där antalet singlar är stort och dejtandet generellt är på en högre nivå än i stugorna på landet. Trender ändras, både singelmän och singelkvinnor som passar på att testa nya levnadssätt och förstås även par som söker sig utanför konventionerna. 

Dessutom söker dessa singlar som vidgat sina vyer efter andra singlar med samma erfarenheter för att bilda par med en mer öppen syn på relationer och sex I en ny gemensam framtid. 

Intressant inlägg ! Min fru märker lite av den där känsligheten fast hon lever i Italien på vintern med sin man där. Svenskar som dyker upp på turistorten frågar gärna hur hon lever, särskilt kvinnor. Hon låter de flesta tro att de är mono och endast några få nära polyvänner uppskattar hennes val av liv. Synen har förbättrats tror jag men jag som bor på liten ort i Sverige kan inte direkt gå ut med vad frugan gör om vintern, annat än som skämt mellan karlar som möts när vi är ute med hunden. Det är paradoxalt eftersom jag njuter av hennes fina och innehållsrika liv där med honom.

Jag far ner när jag vet att hennes andra partner åker hem någon vecka, t ex över jul. Vill helst inte umgås med honom, vi drar inte riktigt jämt och jag får ibland inse hur överlägsen han är, mer positiv till turistlivet, mer kunnig, mer entusiastisk. Men när jag är hemma delar min fru med sig av sin vardag via facetime några gånger i veckan. Då berättar vi och funderar öppet kring det mesta. Mina möjligheter till relationer är förstås mer begränsade, är nog lite "fast i byn". Men flersamheten fungerar.

Kul inlägg ! Får mig att tänka på något som Tanja Suhinina skriver om: att flersamhet kan vara en sorts övergång till att skiljas. Uppbrott som i det mono-normativa samhället kan vara brutala och grymma försöker man undvika när man trivs med varandra och tycker om varandra. Poly blir ett sätt att fasa ut relationen långsamt. Här kan då en av de båda driva det mer än den andre. Men för mig och min fru har det gått smidigt och jag njuter av öppenheten. Problemet är istället socialt: hur eller varför komma ut med det? Behövs det?

Tack för alla hjälpsamma inlägg !

Svar på tråden Komma ut som flersam som senior