• Anonym (Janie)

Socanmäld pga frukost

Jag har tre barn med npf, varav framför allt ena är fullkomligt omöjlig att få iväg till skolan för det mesta. Får inte upp henne ur sängen hur man än försöker.. men så kom vi överens om att om hon får "önskefrukost" så blir det lättare att ta sig upp. Senaste tiden har det inneburit en hel del donuts och kladdkaka, men det har fungerat, så såg det som en win. Hon är dessutom väldigt underviktig, så det är bara bra om hon går upp lite och ser inte hur det är värre än söta flingor, oboy etc.

Hon berättade det för kompisar i skolan och lärare hörde och igår fick jag veta att de anmält detta till soc. Så upprörd att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.

Någon med erfarenhet? Vad kommer hända nu?

• Svar på tråden Socanmäld pga frukost
  • Anonym (E)

Vad ska man säga. Det är en olämplig frukost för barn även om du inte fattar skillnaden mot annat med socker i. Man kan lika gärna säga att apelsinjuice har socker också, men de flesta fattar att det är ett bättre alternativ.

Det som kommer att hända är att soc kontaktar dig och vill höra din sida av saken. Det kan mycket väl bli så att de vill prata med ditt barn också.

• Anonym (Janie)
    Anonym (E) skrev 2024-11-26 09:58:49 följande:

Vad ska man säga. Det är en olämplig frukost för barn även om du inte fattar skillnaden mot annat med socker i. Man kan lika gärna säga att apelsinjuice har socker också, men de flesta fattar att det är ett bättre alternativ.

Det som kommer att hända är att soc kontaktar dig och vill höra din sida av saken. Det kan mycket väl bli så att de vill prata med ditt barn också.

Och alternativet är att hon inte äter alls. Det är liksom inte det enda som äts under en dag och hon behöver gå upp i vikt. Hon sköter skolan bättre sen vi började med det. Blodsockret får en skjuts och gör hennes humör
    stadigare. Sen tar hon en frukt eller dyl framåt efter middagen och klarar sig utmärkt fram till lunch.
  • Anonym (Janie)

Förmiddagen skulle det såklart stå.

• Anonym (E)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 10:04:02 följande:
    Och alternativet är att hon inte äter alls. Det är liksom inte det enda som äts under en dag och hon behöver gå upp i vikt. Hon sköter skolan bättre sen vi började med det. Blodsockret får en skjuts och gör hennes humör
    stadigare. Sen tar hon en frukt eller dyl framåt efter middagen och klarar sig utmärkt fram till lunch.
    Jag är inte dum i huvudet, jag fattar väl att barnet äter annat också. Du verkar dock helt oförstående inför att ni blev anmälda, och bara det i sig är tillräckligt illa.
  • Anonym (Janie)
    Anonym (E) skrev 2024-11-26 10:09:19 följande:
    Jag är inte dum i huvudet, jag fattar väl att barnet äter annat också. Du verkar dock helt oförstående inför att ni blev anmälda, och bara det i sig är tillräckligt illa.
    Ja, jag förstår ärligt talat inte vad skolan har med hennes frukost att göra. Hon är frisk och välmående och det hjälper henne att komma igång på morgonen, vad är problemet? Tom hennes dietist har sagt att hon ska få
    välja mer fritt så hon äter mer, men hon har sett det som mellanmål. Enda skillnaden är att hon får det till frukost istället.
  • Anonym (trist)
    Anonym (Janie) skrev 2024-11-26 09:48:57 följande:
    Socanmäld pga frukost

Jag har tre barn med npf, varav framför allt ena är fullkomligt omöjlig att få iväg till skolan för det mesta. Får inte upp henne ur sängen hur man än försöker.. men så kom vi överens om att om hon får "önskefrukost" så blir det lättare att ta sig upp. Senaste tiden har det inneburit en hel del donuts och kladdkaka, men det har fungerat, så såg det som en win. Hon är dessutom väldigt underviktig, så det är bara bra om hon går upp lite och ser inte hur det är värre än söta flingor, oboy etc.

Hon berättade det för kompisar i skolan och lärare hörde och igår fick jag veta att de anmält detta till soc. Så upprörd att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.

Någon med erfarenhet? Vad kommer hända nu?

Hoppas att socialtjänsten förstår att ditt barn har särskilda behov och att någon mat är bättre än ingen mat. Dt är såklart bättre att äta kladdkaka än inget alls till frukost, även om det för de flesta andra finns bättre frukostval än kladdkaka. 
  • Anonym (.)

Man får väl vänja av barnen med socker, det ligger på föräldrarna att göra det, men också på skolan.
    Minns att vi fick mycket sött som barn även i förskola/i skolan, och det gör att barnen får sug efter det söta.

Sjukt samhälle. (Bokstavligen).

• Anonym (Janie)
    Anonym (.) skrev 2024-11-26 10:29:32 följande:

Man får väl vänja av barnen med socker, det ligger på föräldrarna att göra det, men också på skolan.
    Minns att vi fick mycket sött som barn även i förskola/i skolan, och det gör att barnen får sug efter det söta.

Sjukt samhälle. (Bokstavligen).

Vad har det med saken att göra? Hon är inte sockerberoende heller för den delen.
  • Månljus

TS! Ta inte åt dig av tramsiga människor som inte vet något om barn med NPF! 

• Mrs Moneybags

Jag har svårt att tro att det skulle bli någon lång utredning av detta. Dels för att det finns en helt naturlig förklaring och dels för att de har betydligt tuffare fall att prioritera.

Tänk på barn i Frankrike och Italien som äter pain au chocolat till frukost mm och alla tycker att fransmän är så hälsosamma. 

Svar på tråden Socanmäld pga frukost