Inlägg från: Anonym (Mobbning? Utfrysning?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mobbning? Utfrysning?)

Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?

Så han är totalt oförstående för din situation?

Enligt mig är lösningen han förespråkar inte det vanliga (eller mest rationella). Känns som det blir en utfrystning av TS, alltså den nya partners. Undrar hur exet hade resonerat om hon varit den som hade en ny partner?

Men det mest oroväckande här är ju att han inte själv fattar hur skevt detta låter, och inte visar hänsyn till TS känslor. Finns en del artiklar som belyser vad som händer med bonusfamiljer där man frysetr ut bonus-föräldern... Ska se om jag hittar nån bra länk...

• Anonym (Mobbning? Utfrysning?)
    Anonym (B) skrev 2024-11-27 11:12:21 följande:
    Mamman har fel , men TS eller någon annan har fortfarande inte våldsgästa någons hem.
    Det är båda brottsligt och mamman blir knappast mer vänligt inställd. 
    Ditt förslag är lika pinsam och barnslig som mammans beteende.
    Va? Läste du inlägget? Ingen pratar om att våldgästa, utan att pojkvännen ska UPPLYSA mamman om hur normalt funtade människor tänker. Tanken är att bio-mamman sedan ska bjuda in TS, eftersom det är det enda rätta att göra.

Pojkvännen/pappan måste lära sig dessa repliker:

- Vi är överens om att vi ska fira ihop med barnen, det har vi lovat dem och det är viktigt. Samtidigt så är jag INTE BEVÄM med att utelämna min nya partner, som enligt mig också är familj. Jag vill udenrstryka att det är alltså så vår nya familjekonstellation ser ut idag. Så, ska vi alla fira ihop, alltså att du bjuder in också Nn?

- Nehej. Du vill inte ha Nn hos dig, utan bara 'kärnfamiljen'? Som jag sa, så lever inte jag i en kärnfamilj längre, och jag tycker att man kan prioritera barnens behov utan att exkludera Nn. Sätter du dig emot detta pga någon rationell anledning, som du kan förklara för mig? För annars låter det bara som du vill frysa ut Nn, och som sagt, jag kommer itne acceptera att hon behandlas dåligt.

- Jaha, du tänker inte bjuda in Nn? Det var tråkigt. Då måste jag sätta ner foten och göra ändringar i våra planer. Jag tänker inte svika barnen, så då får jag dela upp denna dagen. Sedan kommer jag kräva ett samarbetssamtal med socialen där vi diskuterar denna situation, och de kan göra ett schema för hur vi firar jul med barnen framgent. De kommer garanterat förstå mig när jag förklarar att jul utan min partner inte finns på kartan för framtida jular. De kommer nog också tycka att det är tråkigt att du inte klarar av att helt enkelt inkludera Nn i familjen, men du får sitta där och skämmas, antar jag... 

Typ! Kanske lite mjukare, men ni fattar poängen.

Och som många andra sagt här - vågar inte mannen stå upp för vad som faktiskt är rätt och NORMALT, så borde TS lämna. För då är han inget att hänga i julgranen så att säga...
Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?