Inlägg från: Anonym (bonusmamma och biomamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bonusmamma och biomamma)

Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?

Hej!
    Jag förstår dig till fullo och min make var precis likadan i början. Var som slav under exfrun, men eftersom jag också har barn sedan innan så märkte han rätt snabbt ändå att hans ex inte alls hade släppt tanken på att de var en familj. Jag har jättebra relation med mina barns pappa idag men vi har ändå egna liv och styr inte över varandra. Sakta med säkert började maken sätta gränser och nu är det nästan helt bra. Hon ringer ju fortfarande typ varje dag om allt hon kan komma på men lägger sig inte i. Hon är välkommen till oss på barnens födelsedagar och sånt men jular firar barnen olika dagar med oss och med henne. 
    Håller med föregående att det inte är snällt alls att lämna dig själv på julafton, och om inte du är välkommen att följa med så tycker jag att det låter helknäppt att han åker dit och stannar kvar. Jag tycker att man måste sätta lite gränser då mot exfrun. Är båda välkomna dit med barnen är det väl bara att du får bita ihop och vara där och vara trevlig för han och barnens skull, men är du inte välkommen tycker jag att han ska säga nej till att komma dit. För att visa att det är ni nu som är en familj, och det måste hon respektera. 
    När jag blev lämnad för länge sen så hade jag svårt att lämna mina barns pappa ifred, jag var ett sånt jobbigt ex och det var för att jag ville ha familjen tillbaka. Han och hans dåvarande nya sambo var väldigt tydliga med att jag inte var välkommen, jag tog det hårt då, men förstår nu deras situation, och hade inte de markerat så hade jag inte slutat att höra av mig och gärna svänga förbi en extra gång för att krama om barnen. Så jag kan leva mig in i hur exfrun också gör detta för att hon inte släppt tanken på att de är en familj och att hon kan bestämma över sin ex-man.

Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?