• Anonym (Ledsen)

Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?

Jag träffade en man för två år sen. Vi blev dödskära och har varit det sedan dess (eller fram tills nu i alla fall). Han har en exfru som han har två barn med (9 och 12 år). De skiljdes för ca 7 år sen tror jag eftersom hon träffade en ny. Då firade de inga högtider ihop. Sen gjorde hon och den nya slut för fyra år sen och hon o min partner började fira jul och påsk ihop igen. Så när han och jag träffades hade de alltså börjat göra det. Samma sak blev det förra året. Jag har då firat med min syster och hennes barn.

Nu vill exfrun fira jul med honom igen men det är tydligen villkorat att jag inte får vara med. Hon tycker det är "bäst för barnen" med bara hennes familj, min partner och deras gemensamma barn. Min syster ska utomlands i år över julen och jag vill inte följa med. Därför frågade jag min partner om vi kunde fira jul ensamma i år och med hans barn efter jul eftersom det är så viktigt för mamman att ha barnen över jul. Han säger då att han lovat barnen att de ska fira jul ihop i år. Men exet vill ju inte att jag ska vara med och då får jag alltså sitta själv över jul. Jag tycker det är så elakt och jag får känslan av att hans ex inte alls har släppt honom och vill leka familj med honom på högtiderna. Han verkar inte förstå mig alls och jag funderar på att avsluta vår relation för jag tycker det är otroligt respektlöst mot mig. Min syster tycker han är en idiot och att jag borde dumpa honom. Några tankar från några kloka personer där ute? Jag älskar honom men känner att han prioriterar exfruns vilja över min. 

Ps. Jag vet att jag är ute i god tid men älskar julen och tog upp detta med honom för att kunna ordna med våra planer. Då kom allt det här upp istället..
  • Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?
  • Anonym (NB)
    Hermis123 skrev 2024-11-28 16:34:59 följande:

Fast han säger tydligt att han gör detta för sina barn och för att han tycker att det är viktigt för hans barn. Förmodligen är det viktigt för honom också.
    Jag förstår inte hur alla andra drar slutsatsen om att han gör det för sitt ex när han tydligt säger att det handlar om hans barn.
    Han gör sina prioriteringar och det är hans val, visst du kan som någon sa visa honom tråden om att ingen håller med honom, men varför ska han bry sig? Varför tror du att han kommer bry sig om vad okända människor skriver på familjeliv om hans liv och prioriteringar?
    Som kvinna själv tror jag att vi går in i en roll där vi tror att en man ska ändra sig för oss bara om vi tjatar om det tillräckligt, men så blir det sällan, han kommer prioritera om när han känner för det.
    Jag kan ibland inte ens förstå hur kvinnor  ibland tror att dagen jag skaffar barn med honom kommer han att ändra sig för då kommer jag ställa krav (eller använda barnet som tryck medel för att förändra honom).
    Han verkar vara nöjd med att just nu bara ha en flickvän han kanske inte ens är redo för att bilda en ny familj med dig utan kanske bara vill vara pojkvän och flickvän ett tag till?

Vaddå gör det för sina barn? om barn alltid fick bestämma skulle föräldrar att göra slut. 

han kanske skulle bli ihop med henne om dom alltid ska behaga barnen med? 

dom får väl fira som andra par gör, antingen varannan jul eller dela upp julafton. Så gjorde vi alltid när jag var liten och mina skildes när jag var 4. 

på dig låter det som att flickvännen inte har nån viktig roll i det alls, och att det är helt normalt! Jag tror snarare att du bara ser det ur din synvinkel som mamma. Jag är också mamma men skulle aldrig drömma om att kräva att mitt eventuella ex skulle fira med mig som dessutom skulle ha lämnat honom för en annan tidigare. 

då har jag och min man vart ihop i 26 år nu och visst känns ett liv otänkbart utan honom, men man äger ingen för det. 

• Anonym (NB)

*skulle föräldrar aldrig göra slut, ska det stå. 

barn vill oftast att föräldrarna ska bli ihop igen. 

• Anonym (Röd flagg)
    Anonym (B) skrev 2024-11-26 18:45:35 följande:
    Vet du att om att du föreslår hemfridsbrott? Det blir mysigt om hon anmäler TS...

...skit i det isåfall och dra dit ändå. Låt det bli stelt då, så kanske han fattar att det är ohållbart. 
    Haha, men är du tappad? Tror man fattar vad jag menar om man läser ordentligt.
  • Anonym (Röd flagg)
    molly50 skrev 2024-11-26 20:29:11 följande:
    Jag tycker inte att TS bara ska följa med dit,med tanke på den stämningen som lär bli och att det inte lär vara särskilt kul för barnen.
    Dessutom så är det ju faktiskt hemfridsbrott.
    Däremot så tycker jag att TS sambo ska sätta ner foten åt sitt ex och markera att TS är hans partner nu och inte ska uteslutas.
    Sen kan han också fira halva dagen med barnen och halva med TS.
    Hon ska inte behöva sitta ensam i jul.
    Fortsätter det sen på samma sätt med andra högtider så tycker jag att TS ska ställa ett ultimatum.
    Att han ska lösa situationen eller så lämnar hon.
    Kan inte vara lätt det här. Är det nån som har skrivit att TS ska typ bryta sig in i huset eller? Neeeej, förutsättningen är ju att hon är INBJUDEN, DÅ kan hon dra dit och strunta i att exet ogillar henne. Avancerade grejer.
  • Anonym (Jj)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-28 14:08:24 följande:
    Skönt att det finns fler som anser att man kan vara ett etablerat par/familj fast man inte bor tillsammans. Vi bor isär för att det knappt funkar att bo ihop rent praktiskt men känslomässigt är vi som vilket par/familj som helst. Trodde jag i alla fall. Jag kanske inte är familj för honom trots allt :/ Har inte heller lust att skaffa barn med honom just nu trots att jag har drömt om det innan. Jag kommer känna mig som hans älskarinna som fött hans barn som han får ta hand om men när det är viktiga högtider så får vi hålla oss utanför.

Hur har ni gjort vid jul?
    Jo precis , vi bodde tillsammans på heltid ett tag men det funkar bättre så här, dels för att han är närmare sitt nya jobb men barnen går i skola och förskola här där jag bor. Vet inte om en del har åsikter om att vi ska ha ett barn till tillsammans utan att bo tillsammans på heltid men det spelar ju egentligen inte så stor roll vad andra tycker, vi är en familj ändå och första tiden efter nya bebisen föds kommer han vara här mycket mer iallafall.

Vi har gjort lite olika på jul men förut när jag bara hade min äldsta (som är vuxen nu) brukade hon oftast vara med mig och min familj på dagen och pappan och hans familj på kvällen (efter vi separerade) , vi var vänner men vi firade inte jul tillsammans. Ibland delade vi upp så hon var med den ena på julafton och den andra på juldagen. Nu kommer hon vara med pappans familj på julafton och fira med mig på juldagen eller annandagen. Mitt mellanbarn träffar sin pappa men bor med mig på heltid så hon firar med mig och min särbo /sambo på deltid (yngsta barnets pappa).

Mina föräldrar är också skilda (fast de skiljde sig när jag var vuxen) så vi delar upp lite också, brukar fira julen först hemma på dagen sen med pappa eller svärmor sen med mamma på juldagen eller mellandagarna. Visst kan det bli lite rörigt men det är ju så man får göra och det brukar funka bra :)

Jag och äldsta barnets pappa brukar inte fira jul och sånt tillsammans men dotterns födelsedagar till exempel har vi firat tillsammans ibland , då har självklart hans flickvän varit välkommen när han har haft flickvän.
  • Anonym (huldra)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-28 15:41:00 följande:
    Läste det nu och vilken hemsk situation han försatte dig och ditt barn i. Låter ju skrämmande likt min partner. Det jobbiga är ju att han är helt fantastisk när vi är själva de dagar som exfrun inte lägger sig i (vilket inte är vidare ofta) så jag vet att han är en snäll person. Men han prioriterar inte mig alls så fort exfrun har något att säga till om. Jag har hela tiden trott att det kommer att avta men det är egentligen precis likadant nu som då. 
    Är han verkligen snäll? Han tycker det är helt ok att kvinnan han påstår sig älska sitter ensam på julafton. Vem är han egentligen snäll mot?

Jag kan ju inte säga till dig vad du ska göra men jag blir ledsen när jag läser dina inlägg. Jag ser samma förtvivlade hopp som jag kände. Hopp som aldrig blev verklighet.

I efterhand har jag insett att jag lät mig utnyttjas och förödmjukas i flera år för att jag trodde att han en dag skulle se oss som lika mycket värda som hans äldsta barn. Att min vilja och önskningar skulle ha i alla fall någon betydelse. Så blev det aldrig.
  • Anonym (huldra)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-28 15:08:20 följande:
    Skickar en dos empati din väg! Du gjorde det du trodde var rätt och hoppades på kärleken.
    Tack!
  • Hermis123
    Anonym (NB) skrev 2024-11-28 18:17:14 följande:

Vaddå gör det för sina barn? om barn alltid fick bestämma skulle föräldrar att göra slut. 

han kanske skulle bli ihop med henne om dom alltid ska behaga barnen med? 

dom får väl fira som andra par gör, antingen varannan jul eller dela upp julafton. Så gjorde vi alltid när jag var liten och mina skildes när jag var 4. 

på dig låter det som att flickvännen inte har nån viktig roll i det alls, och att det är helt normalt! Jag tror snarare att du bara ser det ur din synvinkel som mamma. Jag är också mamma men skulle aldrig drömma om att kräva att mitt eventuella ex skulle fira med mig som dessutom skulle ha lämnat honom för en annan tidigare. 

då har jag och min man vart ihop i 26 år nu och visst känns ett liv otänkbart utan honom, men man äger ingen för det. 

Fast det handlar ju i slutändan inte vad du och jag tycker utan han för det handlar om hans och hans val.
    Nej, jag skulle aldrig acceptera att min partner väljer bort att fira jul med mig, men det handlar inte om det.
    Det handlar att han anser att hans löfte till sina barn är viktigt att hålla i år och därför kommer han göra det, det är hans liv och val som vi andra inte har med att göra i slutändan.
    Ts måste inse att det spelar ingen roll hur mycket folk på familjeliv håller med henne för i slutändan har hon valt att leva med denna man som inte kommer att ändra sig bara för någon på ett forum tycker  det.
    Hon måste inse att antingen acceptera eller lämna, men vi kommer aldrig kunna förändra människor via tjat.
  • molly50
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-28 15:37:58 följande:
    Det skulle jag nog säga att jag gjort. Hans respons är att han måste prioritera barnen och att de inte ska hamna i kläm. Och han anklagar mig för att pressa honom i onödan. Han säger att han gärna firar jul med mig "någon gång framåt i tiden" och att han tycker att exfrun är "rätt jobbig" som inte tillåter mig vara med. Han tror att det kan bli stökigt om jag är med eftersom hon inte vill ha mig där och att barnen drabbas i så fall. 
    Men har du frågat honom om han kan fira med barnen tillsammans med dig,utan hans ex?
    Han måste ju börja prioritera dig framför sitt ex någon gång.
    Han verkar ju vara konflikträdd som inte vågar säga ifrån till henne.
    Fråga hur länge han tycker att du ska acceptera det här.
    Kan han inte svara på det så säg att du inte tänker ställa upp på att vara hans andrahandsval,utan att han får välja mellan dig och exet.
    Du har rätt att berätta vad du känner också,även om han känner sig pressad av det.
    Han måste ju lyssna och försöka förstå din syn på saken också.
    Kan han inte det så är det kanske bättre att lämna,även om det känns svårt.
    Och säger du att du kommer att lämna om han fortsätter så här så kanske han börjar fatta att du menar allvar.
  • molly50
    Anonym (Röd flagg) skrev 2024-11-28 18:51:01 följande:
    Kan inte vara lätt det här. Är det nån som har skrivit att TS ska typ bryta sig in i huset eller? Neeeej, förutsättningen är ju att hon är INBJUDEN, DÅ kan hon dra dit och strunta i att exet ogillar henne. Avancerade grejer.
    Ja,men fortfarande så lär det ju bli spänt om exet har känt sig tvingad att bjuda in TS.
    Och det är kanske inte vad man vill ha under julhelgen. För barnens skull.
    Därför är det kanske bättre om TS kille firar halva dagen med henne och halva med TS.
    Och kanske ta med barnen till TS så att de också får skapa en kontakt.
Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?