• Anonym (Ledsen)

Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?

Jag träffade en man för två år sen. Vi blev dödskära och har varit det sedan dess (eller fram tills nu i alla fall). Han har en exfru som han har två barn med (9 och 12 år). De skiljdes för ca 7 år sen tror jag eftersom hon träffade en ny. Då firade de inga högtider ihop. Sen gjorde hon och den nya slut för fyra år sen och hon o min partner började fira jul och påsk ihop igen. Så när han och jag träffades hade de alltså börjat göra det. Samma sak blev det förra året. Jag har då firat med min syster och hennes barn.

Nu vill exfrun fira jul med honom igen men det är tydligen villkorat att jag inte får vara med. Hon tycker det är "bäst för barnen" med bara hennes familj, min partner och deras gemensamma barn. Min syster ska utomlands i år över julen och jag vill inte följa med. Därför frågade jag min partner om vi kunde fira jul ensamma i år och med hans barn efter jul eftersom det är så viktigt för mamman att ha barnen över jul. Han säger då att han lovat barnen att de ska fira jul ihop i år. Men exet vill ju inte att jag ska vara med och då får jag alltså sitta själv över jul. Jag tycker det är så elakt och jag får känslan av att hans ex inte alls har släppt honom och vill leka familj med honom på högtiderna. Han verkar inte förstå mig alls och jag funderar på att avsluta vår relation för jag tycker det är otroligt respektlöst mot mig. Min syster tycker han är en idiot och att jag borde dumpa honom. Några tankar från några kloka personer där ute? Jag älskar honom men känner att han prioriterar exfruns vilja över min. 

Ps. Jag vet att jag är ute i god tid men älskar julen och tog upp detta med honom för att kunna ordna med våra planer. Då kom allt det här upp istället..
  • Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?
  • Anonym (Ninni)

Är det tänkt att han ska sova över? Det skulle jag inte acceptera. Han kan väl göra som många andra, vara på två ställen och ni är tillsammans på kvällen? 

• Anonym (Exfru)
    Hermis123 skrev 2024-11-26 22:51:23 följande:
    Barnen är alltid nummer 1 för friska personer.
    Ingen har sagt något annat här om det.
  • Hermis123
    Anonym (Exfru) skrev 2024-11-26 21:43:07 följande:

Utgår du från att den ursprungliga familjen, innan separationen, som var för många år sedan, har företräde?
    Som något barnen anser vara jul. Men med pappans partner sen flera år, skulle barnens jul bli typ förstörd?

Hade absolut varit en möjlighet om separationen och det nya förhållandet var nytt. Men nu har till o med exet satt andra regler när hon från början hade ny partner och sen nya regler när det förhållandet tog slut.

Barn vill ha harmoniska människor omkring sig på julen. Det räcker och är huvudsaken. Inte kärnfamilj på lek.

Jag anser att barnen är hans primära familj sen han fick dom och dom är inte mindre familj bara för att deras pappa har ny flickvän.
    För barnen är både mamma och pappa familj  även om mamma och pappa inte längre är familj med varandra längre.
    Nu har pappan gett ett löfte till barnen och det är inte deras fel. Han har lovat dom att han ska fira jul tsm med dom och att även deras mamma kommer vara med. 
    Det är han som har lovat det och det är inte konstigt att dom förvänta sig det.
    Sen att mamman vägrar låta hans nya flickvän följa med är inte barnens problem och dom ska  inte straffas.
    Nästa år kan dom kanske dela på dagen att barnen firar halva dagen hos mamma och halva dagen hos pappa men i år kanske flickvännen och pappan fira dagen efter eller på kvällen.
    Och ja jag anser att ens barn ska vara nummer 1, våra barn är dom vi har störst skyldighet gentemot och är alltid kärnfamiljen, det spelar ingen roll om du får ny partner och även barn med den nya partner så kommer dina barn från både tidigare relationer och nya vara din absoluta kärnfamilj.
  • Anonym (Skojaru)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-26 13:49:44 följande:
    Jag är rätt säker på att hon är omöjlig att övertala. Och det skulle innebära att min partner sätter ner foten gentemot henne och det verkar han inte vilja göra. Plus att jag skulle känna mig rätt obekväm att vara med (om hon tvingades bjuda dit mig) eftersom hon verkar avsky mig.
    Trodde din sambos julfirande med biomamman var en stor red flag, men att din sambo accepterar att barnens mamma medvetet utesluter dig är en ännu större. För det finns väl egentligen bara en uppenbar anledning varför hon avskyr någon som hon inte känner?
    Det här är en jättedålig start på er relation, de har inte gått vidare. Barnen har firat jul på separata håll tidigare likväl som många andra barn, och de har klarat sig oskadat. Det här är bara ursäkter. Du ska inte behöva sätta ner foten, din kille är säkerligen inte så dum att han inte fattar vad som är olämpligt. Hade jag varit du hade jag lämnat situationen för jag hade känt mig som ett sidepiece.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-26 12:20:17 följande:
    Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?

Jag träffade en man för två år sen. Vi blev dödskära och har varit det sedan dess (eller fram tills nu i alla fall). Han har en exfru som han har två barn med (9 och 12 år). De skiljdes för ca 7 år sen tror jag eftersom hon träffade en ny. Då firade de inga högtider ihop. Sen gjorde hon och den nya slut för fyra år sen och hon o min partner började fira jul och påsk ihop igen. Så när han och jag träffades hade de alltså börjat göra det. Samma sak blev det förra året. Jag har då firat med min syster och hennes barn.

Nu vill exfrun fira jul med honom igen men det är tydligen villkorat att jag inte får vara med. Hon tycker det är "bäst för barnen" med bara hennes familj, min partner och deras gemensamma barn. Min syster ska utomlands i år över julen och jag vill inte följa med. Därför frågade jag min partner om vi kunde fira jul ensamma i år och med hans barn efter jul eftersom det är så viktigt för mamman att ha barnen över jul. Han säger då att han lovat barnen att de ska fira jul ihop i år. Men exet vill ju inte att jag ska vara med och då får jag alltså sitta själv över jul. Jag tycker det är så elakt och jag får känslan av att hans ex inte alls har släppt honom och vill leka familj med honom på högtiderna. Han verkar inte förstå mig alls och jag funderar på att avsluta vår relation för jag tycker det är otroligt respektlöst mot mig. Min syster tycker han är en idiot och att jag borde dumpa honom. Några tankar från några kloka personer där ute? Jag älskar honom men känner att han prioriterar exfruns vilja över min. 

Ps. Jag vet att jag är ute i god tid men älskar julen och tog upp detta med honom för att kunna ordna med våra planer. Då kom allt det här upp istället..
    Antingen så sätter du ner foten mot din partner eller så lämna honom. Låter helt jävla sjukt att din partner ska fira jul med sitt X medans du ska sitta själv hemma. 
    Det finns andra som uppskattar dig bättre än din partner. Risken är att du blir mer sårad genom att vara tillsammans med en idiot till partner.
  • Anonym (Kimchi)

Föreslå att han han pga dit för en jullunch. Kan han inte ta en fajt med exet så vill han eg ha det som hon planerade. Exet är svartsjuk på dig. Jularna funkade ju när hon var i annan relation. Kläm honom på pulsen och är han helt omedgörlig så börja planera för din sorti. Det är inte ok för dig det här. 

• Missminime

Jag o min ex man hade en överenskommelse om att vi skulle fortsätta med att fira jul tillsammans tills någon av oss mötte någon ny. Första året som jag o min sambo så åkte jag hem till honom på lillejulafton. Sen var jajag hos honom till kl 13 på julafton. Sen körde jag hem till min ex man o firade sista julen med min ex man o barnen! Året efter så firade jag o barnen med min sambo.Då firade dom nyår med mitt ex o hans nya. Men sen dess har barnen firat med oss pga av omoka omständigheter. Självklart borde du få vara med o fira

• NinniQX

Men vad säger din sambo att du får sitta själv på julen? Tycker han att det är helt okey? För hur ska ni göra när ni får egna barn, ska han då lämna dig och era barn för att åka fira med sin exfru? 

• Anonym (x)
    NinniQX skrev 2024-11-27 01:20:07 följande:

Men vad säger din sambo att du får sitta själv på julen? Tycker han att det är helt okey? För hur ska ni göra när ni får egna barn, ska han då lämna dig och era barn för att åka fira med sin exfru? 

De är inte sambo, de har varsitt boende enl TS.
  • Anonym (Följ med din pojkvän till julfirandet)

Självklart ska du följa med din pojkvän till julfirandet med hans barn + barnens mamma. 

Vill inte mamman till barnen det?
    Men gud vad pinsamt!
    Inser hon inte själv att hon inte resonerar som en vuxen person? Oerhört omoget resonerat av henne. Hon behöver lära sig att inte sätta sina egna (barnsliga och omogna) känslor i första rummet, och den enda som kan lära henne det är din pojkvän.

Självklart ska han fira jul med sina barn, och SJÄLVKLART ska du vara välkommen att vara närvarande vid samma julfirande. Din pojkvän behöver inte välja bort sina barn, utan han ska bara sätta ned foten och klargöra att du följer med honom till julfirandet. Punkt slut.

Gör han inte detta hade jag tappat all känslomässig attraktion till honom
    = förhållandet är dödsdömt.

Svar på tråden Jag accepterar inte min partners julplaner med exet. Är jag verkligen den dumma här?