Dilemma ålder, graviditet och jobbsökande
Jag skulle verkligen behöva lite hjälp att komma fram till ett klokt beslut gällande ett eventuellt syskon till vårt barn. Bakgrund är att när jag blev gravid med vårt barn (som nu är två år) blev jag uppsagd ifrån min dåvarande provanställning precis innan den skulle gå över till fast, utan någon rimlig förklaring eller förvarning. Jag hade inte fått någon som helst feedback eller kritik innan så alla inklusive jag själv tror att det berodde på graviditeten. Sen dess har jag varit mammaledig och efter det arbetssökande. Det är oerhört svårt att få jobb inom min bransch och speciellt nu. Jag har även sökt otaliga ?enklare? jobb men där verkar jag bli bortvald pga att jag är överkvalificerad.
Inte nog med att jag har ångest över att vara arbetslös så har jag en annan stor stress inom mig. Vi vill gärna ha ett till barn väldigt snart men känner att min arbetslöshet står i vägen för den drömmen. Hade jag varit yngre hade vi utan att tveka, väntat tills jag fått ett jobb och blivit tillsvidareanställd. Men nu är jag 37 år och vet inte hur länge till jag ens kan bli gravid. Jag vill verkligen, verkligen ha ett jobb och hinna jobba ett tag innan jag blir gravid igen. Dels ekonomiskt men jag skulle också må så dåligt av att behöva gå hemma en hel graviditet och mammaledighet igen utan att veta om jag har något jobb att komma till sen. Med tanke på hur jag mått av att gå hemma nu är jag säker på att jag skulle hamna i en depression om jag behövde vara hemma under minst lika lång tid igen.
Känner att det finns två alternativ men inget känns rätt: Köra på och försöka bli gravid så snart som möjligt, med tanke på min ålder. Eller vänta tills jag har fått ett jobb och helst blivit tillsvidareanställd. Med tanke på hur svårt det är att få jobb överlag just nu lär det tyvärr inte blir lättare om man är gravid och jag tänker inte riskera att bli uppsagd under en provanställning igen. Men vet också att jag kommer ångra mig om jag väntar på ?rätt tillfälle? och så visar det sig att det inte går att bli gravid igen.
Hjälp en stressad och ångestfylld kvinna med barnlängtan att reda ut tankarna. Hur hade ni gjort i min situation?