• Anonym (TS)

Slutar du hälsa på kollegor som gör karriär?

Jag har gjort karriär på min arbetsplats, från en vanlig medarbetare (eller vad man ska kalla det) till gruppledare och sedan ett år enhetschef. Jag har jobbat i många olika projekt och fått ett brett nätverk. Något jag märkt sedan jag blev chef är att vissa personer slutar hälsa och prata om man inte pratar med dem först. Jag tycker det är jättetråkigt när vissa personer jag jobbade tätt med under lång tid plötsligt bara swishar förbi i korridoren. 

Det gäller inte så många personer men ändå tillräckligt många för att jag ska se ett litet mönster. Vad beror detta på? Är man rädd att störa? Är det jante? Tar de illa upp för att jag velat byta arbetsuppgifter? Jag är inte en dryg eller otrevlig person och försöker själv alltid hälsa glatt på alla.

Ser du ned på kollegor som gör karriär?

• Svar på tråden Slutar du hälsa på kollegor som gör karriär?
  • Hjelm

Låter oerhört märkligt. Finns en utbredd kultur på din arbetsplats av att man inte interagerar mellan olika arbetsgrupper? Kan det vara så att du numera är nära kollega med någon som är kontroversiell för vissa och din tidigare kollegor inte vet hur de ska hantera det?

Oavsett vilket ska personer som känner varandra givetvis kunna hälsa på varandra, även om ni kanske inte umgås som förr pga den förändrade dynamiken.

• Studentpappa

Jobbar du kommunalt blir jag inte förvånad. Annars näe, jag brukar inte sluta prata med dom som får en annan tjänst.

Ride it like you stole it
  • Anonym (TS)
    Hjelm skrev 2024-11-26 18:00:43 följande:

Låter oerhört märkligt. Finns en utbredd kultur på din arbetsplats av att man inte interagerar mellan olika arbetsgrupper? Kan det vara så att du numera är nära kollega med någon som är kontroversiell för vissa och din tidigare kollegor inte vet hur de ska hantera det?

Oavsett vilket ska personer som känner varandra givetvis kunna hälsa på varandra, även om ni kanske inte umgås som förr pga den förändrade dynamiken.

Nej ingen sån kultur, och som sagt det är hos enstaka individer jag märkt av detta men tillräckligt många för att tänka att det är ett mönster och inte bara slump.
  • Anonym (Mammamu)

Det kan ju vara att du själv har förändrats i din nya roll utan att tänka på det? Dina gamla kollegor är ju i en form av beroendeställning till dig nu. Kan vara att de inte riktigt vet hur de ska vara gentemot dig längre. De kanske går och stör sig på saker som du numera har en roll och ett ansvar i. Kanske du själv har en annan syn på verksamheten idag, andra ambitioner och ditt sätt att prata om arbetsplatsen förändrats? De kanske inte vet hur de ska prata med dig? 

För många är chefen lite av "arbetsplatsens förälder", någon som bekräftar, stärker och utvecklar. Det kanske känns konstigt när du intagit den positionen, eller så förväntar man sig något annat av dig i din roll numera. Eller så är de helt enkelt bara bittra och svartsjuka. :)

• Zaro

De kanske blir nervös av dig? För att du inte är en kollega längre, utan nu en chef. Alla är ju inte avslappnade runt chefen.

• Postman

Oftast inte, kul om folk kan göra någon form av karriär. Dock så finns det en liten klick som går över lik för att göra karriär, de behandlar jag med kyla.

• Anonym (Hm)

Nej, det gör jag inte i regel

• Anonym (Ja så ska det va)

Jag tycker det är så det ska vara. Knegarna ska inte störa mig i mitt chefande, det räcker om de svarar när de blir tilltalade. 
    och då självklart inget duande, de får kalla mig Chefen eller Herrn. 

Viktigt att de vet sin plats, annars står det inte på innan det ska bildas fackförening och spridas kommunistisk propaganda på arbetsplatsen. 

• Anonym (Beror på)

Nu ligger det inte för mig att vara oartig så jag säger hej/god morgon eller nickar till alla jag möter på jobbet, beroende på situation och lämplighet såklart. 

Men en av mina kollegor som jag ändå umgicks med lite privat och känner rätt väl gjorde en ganska snabb karriär inom företaget. Inte för att hon har utbildning eller meriter för det utan för att hon verkar vara av det "rätta virket". Jag vet inte om det är medvetet men hon har sedan dess helt bytt sida. Istället för att ha en rimligt kritisk hållning till företaget och gå att prata med har vi "på golvet" känslan av att hon bara är trevlig för att få information som sedan kan användas emot oss. Hon försvarar också beslut som ledningen tagit som direkt påverkar oss andra och våra kunder negativt. Givetvis har vårt sätt att bemöta henne förändrats. Så jag tänker spontant att det kanske är du som blivit annorlunda, eller att du numera representerar något som dina kollegor under dig ogillar? 

• Anonym (Johann)

Du har makt över dem numera. Det förändrar relationen. Även om du inte är deras chef ör du chef på arbetsplatsen, sitter i ledningsgruppen mm. Du är numera en del sv ledningen, så om vissa ogillar hur arbetsplatsen styrs tillhör du den grupp som utför den styrningen. 

Är de personerna svenskfödda? Jag har haft kollegor från andra delar av Europa än Norden som haft mycket svårt för svenskarnas slappa förhållande till hierarkier på jobbet. De känner sig obekväma i att vara social med chefen på samma sätt som med kollegorna på deras egna nivå. De är upplärda att man absolut inte gör så. 

• Anonym (Ui)

Märkligt folk. Här hejar jag på samma sätt om det så är städaren eller VD:n. 

• TvillingmammaVästgöte
    Postman skrev 2024-11-26 21:03:50 följande:

Oftast inte, kul om folk kan göra någon form av karriär. Dock så finns det en liten klick som går över lik för att göra karriär, de behandlar jag med kyla.

Ja, kalllhamrade karriärister som gör vad som helst för att göra karriär, dem behandlar jag precis som du med lätt kyla.
    De som är bra chefer ser jag däremot väldigt positivt på.
Svar på tråden Slutar du hälsa på kollegor som gör karriär?