• Anonym (Anonym)

Köpa hus? Orolig

Hej 
    Jag och min sambo vill köpa hus.

Vi är båda fastanställda. Min sambo tjänar ca 38000 kr (bilmekaniker) och jag 25800 kr (är inom vården). Idag äger vi en bostadsrätt, inköpt för 500k och är värderat till ca 800k nu. 

Vi har hittat ett hus. Varit på banken och fått ett lånelöfte på 2,5 miljoner. På den summan fick vi ändå några tusen över. Husets utgångspris är ca 1,7. 

Min sambo har så att han skulle kunna få säkerhet av sina föräldrar, de har skog. 

Men jag är ändå orolig. Så orolig. Jag har varit sjukskriven lite till och från pga utmattning. Vi reder oss ändå. Men jag känner inte att jag har så mycket att tillföra? Jag är rädd för att man ska sätta sig i skulder. Har aldrig ägt ett hus. Litar inte riktigt på mig själv. Att jag ska orka jobba heltid. Men jag nämnde detta på banken och hon räknade på det och det funkade då med, även på 2,5. Men det har vi sagt vi inte lägger på huset. Men vi har ett löfte på det.

Behöver jag vara såhär rädd? Jag vill bara kunna glädjas för något men hittar bara rädslor i allting. 

• Svar på tråden Köpa hus? Orolig
  • Anonym (Anonym)

Huset är verkligen ett drömhus. Det ligger perfekt och det är sällan det är sådana hus ute. Är rädd att vi kommer ångra oss om vi inte satsar nu. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (?) skrev 2024-11-27 08:50:11 följande:

Vad är problemet?

Jag är orolig? 
  • Anonym (?)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-27 08:51:19 följande:
    Jag är orolig? 
    Sluta vara orolig!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (?) skrev 2024-11-27 08:57:47 följande:
    Sluta vara orolig!
    Ja jag behöver kanske inte vara det :)
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (?) skrev 2024-11-27 08:57:47 följande:
    Sluta vara orolig!
    Ja jag behöver kanske inte vara det :) Allt som är nytt är läskigt 
  • Anonym (?)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-27 09:00:55 följande:
    Ja jag behöver kanske inte vara det :)
    Att köpa hus är en av de största affärerna man gör i sitt liv, inte kontisgt att vara nervös och orolig. Men om du ser på det krasst, vad är det stora problemet?

Glädj er åt drömhuset istället!
  • Anonym (Anna)

Har du lust att utveckla lite? 

är det möjligt att ni får huset för 1,7 M, har jag förstått det rätt då? Då krävs som minst 255 000 vilket ni verkar ha om ni säljer bostadsrätten. Ert lån skulle då kosta ca 4200 i ränta (exempelvis 3,5%) och 2400 i amortering beräknat på 2%. Sen får ni ju också tillbaka 30 % av vad ni betalat i ränta på skatten också vilket aldrig är fel. Utöver det betalar ni ju också driftkostnader också. Hur mycket betalar ni i bostadskostnader nu?

• Anonym (Allis)

Glöm inte lagfart och pantbrev. Så att det inte blir en trist överraskning sen när ni börjar buda seriöst på ett hus.

Sen ska man inte sätta sig med boendekostnader som man inte klarar av om ena parten skulle bli långtidssjuk eller under en föräldraledighet till exempel.
    Utan jag personligen skulle inte vilja ta ut max föräldrapenning för att vi hade så dyrt boende om jag hellre hade velat spara dagar att ta ut för det äldre barnet.
    Det påverkar inte bara under föräldraledigheten när barnet är "bebis" utan följer ju liksom med, är dagarna slut så är dom.

Så man bör absolut ha marginaler och buffert. För utöver ovanstående. Om vi säger att en person är sjuk eller blir arbetslös och att man då ändå klarar av sina boendekostnader.
    Men så uppstår ett läckage i badrummet eller värmepannan går sönder och behöver bytas ut eller behöver service. Då behöver det liksom finnas en underhållsbuffert eller liknande även för det. Det räcker inte att man har pengar att ta av för att täcka en lägre inkomst under en tid.
    Det har stressat mig tidigare ibland. Att det finns ganska mycket man inte vet men ändå måste ta höjd för när man äger hus.

• Anonym (Em)

Är lönerna brutto eller netto? 

Ett hus kan kosta väldigt olika beroende på renoveringsbehov, uppvärmning osv. 

Svar på tråden Köpa hus? Orolig