Hur vet man om man ”gått in i väggen”?
Ja, hur vet man egentligen? Hur var det för er? Vad händer när man inser att man kraschat?
Jag har levt med konstant stress senaste året. Mycket och ihållande stress på jobbet utan några möjligheter att förbättra situationen, har dessutom ett psykiskt krävande jobb. En händelse i somras fick mig att krascha totalt, en akut stressreaktion med mycket oro, ångest, sömnstörningar, osv. Sjukskriven 1,5 månad och sen har jag jobbat som vanligt. Skjutit bort problemet. Vabb, sjukdom och uttag av semesterdagar har gjort att jag inte varit så mycket på jobbet.
Jag har känt mycket stress och press från arbetet, det är extremt kämpigt för alla just nu men min livssituation är också stressig, står ensam med renoveringen av vårt hus, två barn med läxor, träningar 5 dagar i veckan, leker med vänner 2-4 gånger i veckan hos oss, husdjur som kräver mycket, anhöriga som är extremt krävande (3-6 samtal om dagen, kräver att jag ska hjälpa med saker 3-5 gånger i veckan osv). Relationen sviktar och vi jobbar båda oregelbundet, vi löser bara av varandra med barnen så man är alltid ensam med allt ansvar hemma. Hade lika gärna kunnat vara ensamstående men nej, de finns ingen möjlighet att separera. Ingen möjlighet till avlastning på annat håll.
Senaste veckorna har varit vidriga, jag orkar inte göra någonting. Att ta sig upp på morgonen är en kamp. Fixa frukost till barnen och få iväg de till skolan dränerar mig på energi och får mig att bryta ihop. Vilar och klarar inte att göra nåt fram till hämtning. Lagar halvfabrikat eller ger mackor. Skjutsar till eventuella träningar. Vilar. Och däckar 19.30 när ungarna lagt sig. Sover oroligt, vaknar mycket. Är lättirriterad och nära till att bryta ihop. Jag orkar fan ingenting. Att jobba har inte funnits på världskartan.
Läkaren sjukskrev mig veckan ut och sen ett par veckor på halvtid pga hon tycker att jag har ett stressigt liv som låter övermäktigt. Hon beskrev de som att de var en lösning för att ?inte krascha totalt?.
Kände bara VA?! Hur kan hon ens tycka att jag har ett tillräckligt fungerande liv för att jobba 50%? Hon menade att det skulle ha en positiv effekt på mitt ?mående?.
Alltså, jag inte ens klarar av basala saker i mitt liv. Såå hur ska kunna orka möta personer med psykosocial och neuropsykiatrisk problematik som kräver 150% psykisk närvaro för att förhindra självskador, suicidförsök, bråk/konflikter, vansinniga vårdnadshavare osv.
Jag fattar inte. VAD räknas ens som utmattning om detta är normalt?
Läkarbesöket tog lång tid och jag var helt slut, orkade inte ens ifrågasätta hur hon tänkte. Så nu har jag ännu mer stress inför jobbet eftersom jag vet att det inte fungerar, varken för mig eller de patienter jag arbetar med. Så jag får väl bara sitta och invänta den riktiga kraschen då.