• Anonym (Mm)

Böter från skolan

En undran?
    Min son, som har ADHD och autism, går på en resursskola där de är väl medvetna om hur han fungerar. Han kan ?explodera? på en sekund och då kan det hända att saker omkring går sönder. Han tar medicin och större utbrott sker alltmer sällan (Kanske också pga mognad?) Men så skedde en grej i skolan häromdagen som gjorde att han fick ett utbrott. En händelse som säkert lätt kunnat undvikas om lärarna varit lite förutseende. Utbrottet resulterade i att han slog/kastade sönder några saker i klassrummet. Efter möte med rektorn fick vi nu veta att skolan skickar räkning på det som gått sönder. Vi har aldrig fått det tidigare så undrar mest om det är rätt? 
    På ett sätt tycker jag självklart att det är rätt, men samtidigt så handlar det om ett barn som är tvingad att vara på en plats där vi vårdnadshavare inte kan vara med och ta ansvar. Det är väl lärarna som har ansvar under skoltid? Jag kan med säkerhet säga att ingenting gått sönder om jag hade varit där. Någon annan som fått räkningar från skolan??

• Svar på tråden Böter från skolan
  • Anonym (.)(.)

Har ingenting med böter att göra.

• Anonym (Mm)
    Anonym (.)(.) skrev 2024-11-27 11:56:28 följande:

Har ingenting med böter att göra.

Nej, inser att det blev fel uttryckt. ?Ersättning till skolan? kanske bättre då?
  • Anonym (E)

Men vad tror du själv...? Självklart ska man betala för skadegörelse! Det är verkligen skit samma att vi har skolplikt - man ska kunna sköta sig i möblerade rum!

• Anonym (E)

Och det är inte lärarnas ansvar att barnvakta eleverna så de inte förstör omkring sig!

• Anonym (Bleep)
    Anonym (E) skrev 2024-11-27 12:08:01 följande:

Men vad tror du själv...? Självklart ska man betala för skadegörelse! Det är verkligen skit samma att vi har skolplikt - man ska kunna sköta sig i möblerade rum!

Läste du hela TS? Sonen har alltså adhd och autism och går i en resursskola. Den ska alltså vara anpassad för elever med hans "problematik". Det är alltså inte en vanlig skola. Så det där med att "sköta sig i möblerade rum" är ju jus det som barn i en sådan skola inte alltid klarar. Förstår du verkligen inte bättre? 

Ditt uttalande vore att jämföra med ett krav att blinda barn minsann ska kunna läsa vanliga böcker för det kan ju alla andra barn. 

• Anonym (Bleep)

För att svara på ts fråga: jag är kluven. Har du pratat med rektorn? Hur motiverar de kravet på ersättning? Det är ju en resursskola, det här kan ju inte vara en unik händelse?

• Anonym (Mm)
    Anonym (E) skrev 2024-11-27 12:08:01 följande:

Medveten skadegörelse - absolut! Tyvärr är det svårt för många barn med npf att bara ?skärpa sig? när man blir trängd i olika situationer. Går man dessutom på en resursskola så hoppas man ju att lärarna har den kompetens som krävs för att undvika sådana situationer. Och som sagt hade jag själv kunnat vara med i skolan så skulle det med all säkerhet aldrig uppstått någon sådan situation.
    Hade varit intressant med svar från andra föräldrar till barn med diagnoser om det är vanligt att bli ersättningsskyldig. 
  • Anonym (Lärare)

Det är skolplikt , alltså måste även föräldrar med utåtagerande barn lämna sina barn på skolan.
    Går barnet på resursskola ska de ha kunskap och förebygga sådant på plats.
    Där jag jobbar har vi elever som kastar möbler, krossar rutor mm och vi gör anpassningar för att förebygga utbrott.
    Vi har aldrig fakturerat vårdnadshavare.

• Anonym (Mm)
    Anonym (Bleep) skrev 2024-11-27 12:13:04 följande:

Läste du hela TS? Sonen har alltså adhd och autism och går i en resursskola. Den ska alltså vara anpassad för elever med hans "problematik". Det är alltså inte en vanlig skola. Så det där med att "sköta sig i möblerade rum" är ju jus det som barn i en sådan skola inte alltid klarar. Förstår du verkligen inte bättre? 

Ditt uttalande vore att jämföra med ett krav att blinda barn minsann ska kunna läsa vanliga böcker för det kan ju alla andra barn. 

Tack för att du läst och förstår det hela.
    Jag menar inte att vi inte skulle betala, blev bara så förvånad då vi tidigare inte behövt ersätta något. Nu har vår son tidigare bara haft något mindre utbrott där lite dricksglas rök. Nu var det väl mest några krukor som jag förstått det. Men vet att andra barn på denna skola både krossat fönster och förstört skoltaxin, det måste ju blivit dyrt för deras föräldrar då..!? Hade bara hoppats på att få en bild över om det var vanligt att föräldrar till barn, speciellt just på resursskola, blir ersättningsskyldiga? 

• Anonym (Nej!)

Går man i resursskola har man fått det beviljat pga diagnoser och där jobbar personal som har valt att jobba där och är medvetna om elevernas utmaningar och ska ha extra koll på elverna speciellt när dom går i affekt.
    Det är bland annat därför man går där, lokaler och saker i lokalerna ska vara anpassade efter eleverna. Resursskolorna har klasser med få elever och många personal så här är skolan medveten om elevers utmanande beteende, föräldrar har också ansökt om skola med anpassningar och personal med kunskaper och kan inte själva vara på plats, hur agerade personalen? 
    Föräldrar har tagit ansvar och ansökt om resursskola.
    Har aldrig hört om att någon resursskola som skickat räkning.
    Då har jag själv arbetat på skola för barn med olika diagnoser. 
    Man behöver också veta vad personalen gjorde för att veta om det kunde ha undvikits. 

Svar på tråden Böter från skolan